UE amenință cu măsuri dacă Washingtonul nu își schimbă politica privind acordarea de credite fiscale pentru vehicule electrice ”fabricate în America”, transmite Politico.
Având în vedere că europenii își bazează ambițiile industriale pe tranziția la tehnologia de producție a mașinilor ecologice, șeful UE responsabil de comerț Valdis Dombrovskis, va avea joi o conferință virtuală cu omologul său american Katherine Tai, cu scopul de a atenua un conflict ce ar putea reaprinde războiul comercial transtlantic.
„Acest conflict are potențialul de a deveni un nou Airbus-Boeing”, a comentat un diplomat comercial al UE, făcând referire la războiul comercial transatlantic de 17 ani pentru subvențiile acordate producătorilor de avioane Airbus și Boeing.
Comisia Europeană a criticat măsura SUA drept o „nouă și semnificativă barieră comercială transatlantică”. Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că UE va lua în considerare toate opțiunile, inclusiv deschiderea unui dosar împotriva SUA la Organizația Mondială a Comerțului (OMC).
De ce s-au supărat europenii
Noile credite fiscale americane pentru vehiculele electrice fac parte dintr-un pachet amplu de măsuri anunțat de administrația Biden, cunoscut sub numele de Legea de reducere a inflației, care a fost adoptată de Congresul SUA în august.
Americanii care își achiziționează mașini electrice noi produse în SUA își vor putea deduce la impozite suma de 7.500 de dolari. Dar pentru a se califica pentru acest credit, mașina trebuie să fie asamblată în America de Nord și să conțină o baterie cu un anumit procent din metalele extrase sau reciclate în SUA, Canada sau Mexic.
Proiectul de lege urmărește să reducă dependența SUA de țări precum China pentru materialele critice din industria mașinilor electrice, dar și să sprijine tranziția către vehicule mai ecologice.
Dosar la OMC
Asociația auto europeană de lobby ACEA a avertizat că măsurile subminează regulile OMC și, de asemenea, vor încetini tranziția către vehiculele electrice, deoarece cerințele privind nivelul materiilor prime locale din componența bateriilor ar fi nerezonabile.
UE a avertizat că astfel de credite fiscale nu ar trebui să facă distincție între producătorii auto străini și cei autohtoni.
Comisia Europeană a numit proiectul de lege „discriminatoriu”, precizând că acesta încalcă regulile OMC și riscă să submineze ambițiile climatice comune UE-SUA.
Bruxelles-ul analizează dacă să urmeze exemplul Coreei de Sud și să deschidă un caz la Organizația Mondială a Comerțului.
***