Ȋn anul şcolar/universitar 2022-2023, populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost de 3,47 milioane de elevi şi studenţi, în scădere cu 23.000, comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, conform datelor publicate marți de INS.
Cea mai accentuată diminuare se observă în învățământul superior, unde numărul studenților a fost cu 15.300 persoane mai mic.
Urmează o reducere cu 8.700 a elevilor înscriși în școlile profesionale, ceea ce a dus la coborârea numărului total al acestora sub pragul de 100.000 de elevi.
Învăţământul antepreșcolar și preșcolar sunt singurile segmente ce au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+9.200 copii), arată comunicatul INS.
Cifrele, pe niveluri de educație:
- Învăţământul antepreşcolar şi preşcolar – 548.826
- Învăţământul primar şi gimnazial – 1.606.975
- Învăţământul liceal – 595.252
- Învăţământul profesional – 96.263
- Învăţământ postliceal – 86.748
- Învăţământul superior – 538.720
Personalul didactic în anul şcolar/universitar 2022-2023
În anul şcolar/universitar 2022-2023, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 240,7 mii persoane.
Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 elevi/studenţi la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educaţional preuniversitar (82,8%), cât şi pe nivelurile de educaţie:
- antepreşcolar şi preşcolar (99,7%)
- primar şi gimnazial (81,9%), postliceal (76,8%)
- liceal (72,8%)
- profesional (68,3%)
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2021-2022
În anul şcolar/universitar 2021-2022 au absolvit 503,5 mii elevi și studenţi aparţinând nivelurilor educaţionale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale de cercetare avansată).
- Preponderente au fost absolventele, în număr de 265,7 mii, reprezentând 52,8%.
- Din totalul absolvenților, 83,5% au finalizat un nivel educațional în mediul urban 2 , restul în mediul rural.
Cheltuielile
- Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educaţie a fost deţinută de cheltuielile curente (93,7%),.
- Diferența a fost reprezentată de cheltuielile de capital (6,3%).
****