vineri

29 martie, 2024

20 septembrie, 2020

Cifra de afaceri totală a sectorului industrial de componente auto din România s-ar putea reduce cu 25% pe întreg anul 2020, față de 2019, ca urmare scăderilor din sectorul românesc al producției de automobile de 25-27%, ca și în urma reducerii cererii europene.

„În acest an se estimează un minus de 25 – 27% față de cifra de afaceri de 31 de miliarde de euro, din 2019, pe întreg sectorul auto din România. Cifra de afaceri a subsectorului componentelor auto s-a ridicat la circa 19 miliarde, în 2019, iar restul a fost producția de automobile”, potrivit datelor furnizate de Adrian Sandu, secretarul general și membru al Cosiliului director al ACAROM, la solicitarea cursdeguvernare.ro.


Prin urmare, pierderile de încasări din 2020 ale celor circa 600 de firme producătoare de componente auto din România se vor ridica la circa 4,75 miliarde de euro. Veniturile celor doi mari producători de automobile vor fi mai mici cu cel puțin 3 miliarde de euro, potrivit estimărilor citate.

„Criza COVID a însemnat o pierdere de 70.000 de automobile, care nu s-au mai fabricat la cele două uzine din Romania (Dacia și FORD). De asemenea cele două luni de oprire a producției, martie și aprilie, au afectat puternic cifra de afaceri a componentiștilor, acestia fiind nevoiți să își întrerupă total sau parțial activitatea”, explică ACAROM.

Mai mult de jumătate din contracția PIB

Produsul intern brut al României s-ar putea ridica la echivalentul a 208,7 miliarde de euro în 2020, potrivit unei estimări medii de contracție de 4,5%, spre care converg prognozele analiștilor CFA și ale unor mari bănci din România, respectiv potrivit unui curs de sfârșit de an de 4,9 lei / euro.

Așa încât scăderea de circa 8 miliarde de euro a afacerilor din industria auto ar conta pentru mai mult de jumătate din contracția de 14,6 miliarde de euro a produsului intern brut pe 2020.


Contribuția totală a industriei auto la PIB urmează să se reducă până la 11%, de la 14% anul trecut. Subsectorul componentelor auto va avea o contribuție de 6,8% la PIB-ul anului 2020.

Pandemia a amplificat tensiunile războiului comercial

Producția auto a început să scadă încă de anul trecut, ca urmare a tensiunilor privind suprataxele transatlantice. „Războiul comercial” declanșat de SUA a contribuit la scăderea cu 7,2% a producției de automobile a Germaniei în 2019, până la 4,7 milioane de mașini, potrivit datelor Statista.

Scăderea a fost mult mai mică decât cea prognozată de analiști anterior.

(Citiți și: „Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România”)

Ritmul vânzărilor a crescut pe final de an, pe măsură ce producătorii au căutat să scape de modelele mai vechi care nu mai corespundeau noilor norme de emisii valabile din 2020.

Și astfel, scăderea a fost mult diminuată față de prognozele din septembrie 2019, ceea ce a salvat statisticile exporturilor din România.

Până în cele din urmă producția de componente auto și de automobile din România de anul trecut a fost comparabilă cu cea din 2018, dar anul 2020 a debutat sub presiunea scăderii vânzărilor din Occident.

Pulsul revenirii

„Criza nu s-a incheiat, piețele din vestul Europei, principala destinație a vehiculelor si componentelor fabricate în România își revin timid, încă există restricții de circulație, de desfășurare a activităților în condiții normale precum cele de dinaintea pandemiei”, spune ACAROM.

Totuși, industria auto din România și-a reluat activitatea până la ritmuri nu foarte departe de cele de anul trecut.

Dacia Mioveni a început să lucreze și sâmbăta, Ford Craiova lucrează în 3 schimburi și ambele au ajuns să producă lunar la circa 90% din nivelul de producție lunar de anul trecut. Ca urmare, și ramura componentelor auto a ajuns la 75 – 80%, a estimat Adrian Sandu.

„Dacă nu vor interveni surprize medicale și cererea de pe piețele externe își va continua revenirea lucrurile vor merge tot mai bine”, a adăugat oficialul ACAROM.

La revenire contribuie și autoritățile, care „au reacționat rapid și au introdus măsuri de sprijin eficiente. Suportarea costurilor cu șomajul tehnic, de sprijin la reîncadrarea personalului, stimulente financiare pentru reluarea producției, programele RABLA și RABLA Plus, măsuri care ne-au sprijinit în această perioadă dificilă”, a mai spus răspunsul ACAROM .

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Iata de ce industria este fundamentala pentru stabilitatea economica si financiara a unei tari si trebuie dezvoltata impreuna cu servicuiile industriale pina acopera intreaga arie geografica a tarii!Ea trebuie sa aiba o dimensiune cuprinzatoare,astfel ca in cazul crizelor (ca acum) rezerva functionala sa poata asigura salarii, impozite si exportul deoarece afara de agricultura tot ce se adauga la PIB este de natura consumatorista.
    Acum se simte de toata lumea lipsei procesului de reindustrializare, realizabil exclusiv prin proiectul de tara propus guvernelor noastre, ignorat de acestea.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Iata de ce industria este fundamentala pentru stabilitatea economica si financiara a unei tari si trebuie dezvoltata impreuna cu servicuiile industriale pina acopera intreaga arie geografica a tarii!Ea trebuie sa aiba o dimensiune cuprinzatoare,astfel ca in cazul crizelor (ca acum) rezerva functionala sa poata asigura salarii, impozite si exportul deoarece afara de agricultura tot ce se adauga la PIB este de natura consumatorista.
    Acum se simte de toata lumea lipsei procesului de reindustrializare, realizabil exclusiv prin proiectul de tara propus guvernelor noastre, ignorat de acestea.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: