Ministerul Transporturilor propune înființarea unui nou operator de transport feroviar de marfă controlat de statul român, care să asigure transport de armament sau utilaje ale forțelor armate ale României sau partenerilor NATO, de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, respectiv de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Noua companie se va numi „Carpatica Feroviar SA” și, inițial, va avea o capitalizare de 200.000 de euro (un milion de lei), sumă asigurată de statul român, reprezentând necesarul de capital circulant (salarii personal inițial și cheltuieli curente).
Carpatica Feroviar va fi deținută integral de statul român, prin Ministerul Transporturilor, dar statul își va putea diminua participația la 80%, restul capitalului social (20% din acțiuni) putând fi privatizat, prin listarea pe bursă.
„Scopul societății va fi strategic național, prin deservirea transporturilor ce asigură siguranța națională, securitatea energetică şi alimentară a statului, precum și comercial”, se arată în proiectul de act normativ.
CFR Marfă are probleme care nu pot fi redresate
Ministerul Transporturilor arată în nota de fundamentare că operatorul național de transport feroviar CFR Marfă are probleme semnificative, mai ales din cauza unui ajutor de stat pe care va trebui să îl ramburseze.
„Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020, acordat CFR Marfă. Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat”, se arată în nota de fundamentare.
Astfel, ținând cont de situația în care se găsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, „se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, care să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO”, susțin inițiatorii proiectului de act normativ.
(Citiți și: „Viitorul CFR Marfă – 3 scenarii de salvare prezentate la Comisie. Sorin Grindeanu: aș prefera scenariul Alitalia”)
MT vrea să transfere 10% din transportul rutier pe calea ferată
Totodată, în sursa citată se menționează că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și-a luat angajamentul, prin planul de dezvoltare a infrastructurii feroviare, că până în 2026 creșterea traficului feroviar de marfă cu minimum 25% față de 2020, precum și creșterea gradului de utilizare a materialului rulant nou achiziționat sau modernizat cu până la 35%.
Astfel, se are în vedere un transfer de 10% din traficul rutier (pasageri + marfă) către infrastructura feroviară, care va conduce la decongestionare, poluare redusă și siguranță crescută.
Potrivit raportului de țară din 2020, sectorul transporturilor din România a fost responsabil de generarea a 24,7% din emisiile totale de CO2 și a 16,6% din emisiile totale de GES.
Din aceste procente, transportul rutier a reprezentat peste 90% din totalul emisiilor de CO2 și de GES din sectorul transportului la nivelul întregii țări.
„Prin natura sa, transport feroviar este mult mai ușor de digitalizat decât cel rutier, naval sau aerian. Prin urmare, investițiile în automatizarea acestui tip de transporturi sunt mai puțin costisitoare și produc rezultate superioare în eficiența transportului de mărfuri”, mai arată inițiatorul proiectului.
Sorin Grindeanu vrea să aplice modelul Alitalia la CFR Marfă
În primăvara acestui an, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că a prezentat Comisiei Europene trei scenarii despre viitorul CFR Marfă, companie aflată în proces de faliment, urmând să fie aplicat unul dintre acestea.
”La CFR Marfă, din păcate, lucrurile sunt cele pe care le ştim: faliment, datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei”, a spus ministrul. El a precizat că în acest moment compania se află într-o zonă de concordat, acea formă juridică intermediară auxiliară falimentului.
Sorin Grindeanu a menţionat că primul scenariu, care este şi cel mai simplu, ”este să se aplice la CFR Marfă scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, au închis peste 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active şi a făcut o nouă companie, ITA”.