joi

19 mai, 2022

Premieră în procedura fiscală: CFR Marfă va da în plată Guvernului locomotive și vagoane vechi de zeci de ani, pentru stingerea datoriilor

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 mai, 2022

CFR Marfă va da în plată Guvernului din vagoanele și locomotivele nefolosite, în contul ajutorului de stat declarat ilegal de Comisia Europeană și ca să stingă alte restanțe fiscale, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate de Executiv.

Ordonanța instituie premiera dării în plată a activelor unei companii în favoarea Guvernului, printr-o derogare de la Codul de Procedură Fiscală. Și descrie procedura de stingere a obligațiilor CFR Marfă față de stat.

Darea în plată este unul din cele 3 scenarii de salvare a CFR Marfă, care are datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei și se află într-o procedură de concordat, „acea formă juridică intermediară auxiliară falimentului”, potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.


„Organul fiscal central va proceda la stingerea cu prioritate a creanțelor de natura ajutorului de stat, în detrimentul celorlalte creanțe fiscale sau bugetare”, spune proiectul de OUG.

Saga CFR Marfă – fără deznodământ de cel puțin 13 ani

Este nevoie de acordul Comisiei Europene pentru această metodă, după ce, în februarie 2020, Comisia „a concluzionat că finanțarea publică acordată de România societății CFR Marfă, care se ridică în total la cel puțin 570 de milioane euro plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat. Și, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România”.

(Citiți și:România trebuie să recupereze de la CFR Marfă 570 de milioane de euro, ajutor de stat acordat ilegal”)

Investigația Comisiei fusese declanșată în februarie 2017, dar „CFR Marfă este o societate aflată în dificultate cel puțin din 2009”, spune Comisia, care a cercetat:

  • conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1 669 de milioane RON) în 2013 și
  • necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.


Comisia a constatat că „statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății” și „a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE”.

CFR Marfă a trecut printr-o tentativă de privatizare în 2013, soldată cu un eșec răsunător. Principalul concurent al companiei, Grupul Feroviar Român (GFR) controlat de Gruia Stoica, ar fi putut prelua CFR Marfă (51% din acțiuni), dacă băncile creditoare ale acesteia nu s-ar fi opus.

CFR Marfă mai folosește mai puțin de jumătate din vagoanele și locomotivele sale

În medie doar 44% din locomotivele deținute de către CFR Marfă au fost folosite în activitatea de exploatare și numai o treime din vagoanele de marfă au fost utilizate, în perioada 2014 – 2018, „ca urmare a stării tehnice a vagoanelor și scăderii volumului prestațiilor, cu consecința diminuării veniturilor din exploatare”, spune un audit al Curții de Contrui publicat în iunie anul trecut.

La 31 decembrie 2018, parcul de locomotive al CFR Marfă se compunea din:

  • parcul de exploatare, format din 388 de locomotive, reprezentând 42,80% din parcul inventar;
  • parcul de conservare, format din 519 locomotive, reprezentând 57,20% din parcul inventar, potrivit sursei citate.

Mai mult de jumătate (59%) din locomotive sunt mai vechi de 40 de ani și alte 33% au între 33 și 40 de ani.

Cam la fel stau lucrurile și la vagoane:

În perioada 2014 – 2018:

  • parcul inventar de vagoane a scăzut de la 32.531 de vagoane în anul 2014 , până la 29.951 de vagoane în anul 2018, respectiv cu 2.958 de vagoane (-8%);
  •  parcul de exploatare a scăzut cu 1.714 vagoane (-9%), ajungând la sfârșitul perioadei la doar 38% din parcul inventar de vagoane;

La 31 decembrie 2018, vechimea medie a parcului de vagoane deținut de CFR Marfă a fost de 29 de ani, 70% din parcul de vagoane având vechimea de peste 20 de ani.

Durata de serviciu pentru vagoanele de marfă este de 40 de ani, dar durata normală de funcționare este cuprinsă între 12-18 ani, potrivit Curții de Conturi.

Guvernul trebuie să convingă Executivul European

„Modalitatea care include darea în plată a activelor este singura care poate răspunde cerințelor Comisiei Europene, atât pentru recuperarea ajutorului de stat, cât și pentru restabilirea echilibrului concurențial, spune preambului proiectului de OUG.

Dar derogarea de la Codul de Procedră fiscală trebuie implementată urgent, altfel există „riscul recepționării unui refuz din partea Comisiei Europene cu privire la mecanismul de dare în plată propus pentru rambursarea ajutorului de stat”.

În sprijinul ordonanței este invocată inclusiv eliberarea căilor feroviare de miile de vagoane abandonate, inclusiv în Portul Cosntanța, fapt care îngreunează preluarea de către România a transportului mărfurilor de export ucrainiene, blocate din cauza nefuncționării porturilor de pe coasta de nord a Mării Negre.

Cum vagoanele și ar intra în proprietatea Ministerului Transporturilor, înseamnă că acesta va deveni responsabil pentru eliberarea căilor ferate.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Ordonanța nu precizează cum va valorifica Ministerul Transporturilor activele preluate de la CFR Marfă. Doar spune că Ministerul va iniția „o hotărâre a Guvernului privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor aflate în domeniul public al statului a bunurilor mobile şi imobile preluate în proprietatea publică statului și în inventarul centralizat al bunurilor imobile și mobile proprietate privată a statului, după caz”.

***

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Da ? Și voi îl prezentați , în cronicile , drept mare strateg al transportului feroviar românesc , european ! Și dacă plata va fi mai mare în viitor , va ajunge strateg global , astral , cosmic etc !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Da ? Și voi îl prezentați , în cronicile , drept mare strateg al transportului feroviar românesc , european ! Și dacă plata va fi mai mare în viitor , va ajunge strateg global , astral , cosmic etc !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: