Evenimentul

Guvernul Orban – demis după un mandat de 3 luni și o zi. Un pas spre anticipate

Guvernul Orban a fost demis miercuri prin moțiune de cenzură, cu 261 voturi pentru, cu 28 mai mult decât majoritatea necesară. Statistica oficială: voturi exprimate… Mai mult

05.02.2020

La obiect

Paradoxurile salariului minim românesc în context european

Potrivit datelor prezentate de Eurostat, salariul minim brut din România a ajuns în ianuarie 2020 la suma de 466 euro, peste cele din Bulgaria (312… Mai mult

04.02.2020

La obiect

Guvernele României au redus cu 17% acumulările cetățenilor în pensiile private, prin reducerea contribuției

Din cauza nerespectării legii 411/2004, a fondurilor de pensii administrate privat, românii au acumulat, în contul lor personal de Pilon 2, sume cu 17% mai… Mai mult

03.02.2020

Chestiunea

România – cel mai ridicat risc de sărăcie pentru persoanele care lucrează

Potrivit datelor publicate de Eurostat, România conduce în topul european al riscului de sărăcie pentru persoanele care lucrează, cu un procentaj calculat pentru anul 2018… Mai mult

03.02.2020

Cronicile

Ministerul Transporturilor plăteşte alte 1,2 milioane euro pentru consultanţă şi evaluare la privatizarea CFR Marfă

de Vladimir Ionescu 23.7.2015

cfr-marfa-lStrategia Ministerului Transporturilor în domeniul privatizării vizează, pentru acest an, pregătirea pentru privatizare a două companii, TAROM şi CFR Marfă, în cazul operatorului de transport feroviar instituţia urmând să plătească 1,2 milioane euro pentru servicii de consultanţă şi evaluare.

Astfel, circa 3,7 milioane lei vor fi alocate pentru plata serviciilor de consultanţă pentru privatizare în cazul CFR Marfă, iar alte 1,5 milioane lei sunt fondurile necesare pentru plata serviciilor de evaluare în cadrul procesului de privatizare a companiei de transport feroviar de marfă.

Încă 200.000 lei vor fi alocaţi pentru reclamă şi publicitate în cadrul procesului de selecţie a consultantului pentru privatizarea CFR Marfă, potrivit unui proiect de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2015.

CFR Marfă, o nouă tentativă de privatizare

În ceea ce priveşte CFR Marfă, autorităţile au anunţat în iunie că strategia de privatizare ar putea fi schimbată, astfel încât 51% din acţiunile companiei să fie vândute pe bursă.

În februarie, premierul Victor Ponta a anunţat reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, subiect asupra cărora autorităţile române au convenit cu reprezentanţii FMI şi ai Comisiei Europene.

Privatizarea ar urma să fie finalizată anul viitor, termenul fiind agreat cu instituţiile internaţionale.

Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta.

Şeful Guvernului a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar preşedintele a solicitat ca Victor Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Tranzacţia nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu s-a putut pronunţa, din lipsă de timp, până la termenul limită.

Gruia Stoica a reuşit să reintre în posesia garanţiei de participare la privatizare depuse la ministerul condus la acea dată de Dan Şova, în ciuda unei tentative a DIICOT de a bloca suma depusă de patronul GFR.

(Citiţi şi: “Surse din presă: Ministerul Transporturilor i-a înapoiat lui Gruia Stoica garanţia de 10 milioane pentru CFR Marfă, deşi DIICOT a cerut blocarea ei”)

În 2012, Ministerul Transporturilor a plătit consultanţă pentru privatizarea care avea să eşueze în 2013.

Premierul a anunţat în Turcia şi Qatar intenţia de privatizare a TAROM

În ceea ce priveşte TAROM, în luna iunie, premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul a început negocierile cu mai multe companii, printre care Turkish Airlines, pentru vânzarea unui pachet de acţiuni la TAROM, iar statul va păstra 51% din titluri dacă investitorul va fi din afara UE sau va ceda majoritatea dacă proprietarul va fi o companie europeană.

Întrebat atunci de presă dacă în cazul TAROM este o “afacere închisă” deja cu Turkish Airlines, prim-ministrul a arătat că negocierile pentru privatizare au început cu mai multe companii şi că nu este încheiată încă nicio înţelegere.

La începutul lunii mai, Ponta, aflat în Golf, a anunţat că Guvernul va încerca să încheie un parteneriat cu operatorul aerian Qatar Airways pentru modernizarea aeroportului Otopeni şi relansarea TAROM, având discuţii în acest sens şi cu Turkish Airlines, Emirates şi Etihad, aflate însă deocamdată doar într-o fază exploratorie.

TAROM este una dintre companiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor unde guvernul a ignorat flagrant regulile guvernanţei corporative, schimbând frecvent Consiliile de Administraţie în funcţie de interese politice sau economice.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.7.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

”PNDL trebuie regândit, nu desființat” – președintele Iohannis, la adunarea primarilor de comune:

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis susține continuarea programului PNDL, dar consideră că acesta trebuie regândit, pentru a se stopa risipirea banilor publici pe lucrări inutile. Prezentă și… Mai mult

Europa

Bătălia epică dintre Mediu și Agricultură provocată de Green Deal în Bugetul multianual al UE

Victor Bratu

Directoratele Generale de Mediu și Agricultură din cadrul Comisiei Europene sunt în ”război” din cauza opiniilor divergente în legătură cu amploarea măsurilor pe care UE… Mai mult

Stiri

Marile companii ale lumii și fabricile lor din China blocate de coronavirus. Lista bunelor intenţii şi teama de recesiune

Adrian N Ionescu

Marile companii occidentale, care au zeci de fabrici în China, fac eforturi timide să repornească activitatea, măcar parţial, în unele din acestea, în vreme ce… Mai mult

Stiri

Mandate nelimitate la conducerea Consiliului Concurenței – legea a fost modificată

Vladimir Ionescu

Guvernul a eliminat în ianuarie limitarea la două mandate a membrilor plenului Consiliului Concurenței, astfel încât funcția de președinte al acestei instituții poate fi deținută… Mai mult

Stiri

Schimbare de încadrare în dosarul accidentului produs de Mario Iorgulescu: procurorii cer arestarea pentru omor

Vladimir Ionescu

Procurorii au cerut luni, Tribunalului București, mandat de arestare preventivă în lipsă pentru Mario Iorgulescu, acuzat că a provocat un accident rutier în care și-a… Mai mult

Stiri

Prima alianță electorală locală: PSD, ALDE și Pro România, candidați unici în întreg județul Bistrița

Razvan Diaconu

PSD, Pro România și ALDE vor merge împreună în alegerile locale de la nivelul județului Bistrița Năsăud, a anunțat luni președintele PSD Bistrița, Radu Moldovan… Mai mult

Stiri

Cercetare disciplinară 2020: Tot ce trebuie să știe angajatorii despre procedură și rigorile sale

AVOCATNET

Exceptând avertismentul scris, orice sancțiune disciplinară aplicată salariatului trebuie să fie precedată de o cercetare disciplinară, potrivit Codului muncii. Există reguli în privința cercetării ce… Mai mult