miercuri

18 mai, 2022

Ministerul Transporturilor plăteşte alte 1,2 milioane euro pentru consultanţă şi evaluare la privatizarea CFR Marfă

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 iulie, 2015

cfr-marfa-lStrategia Ministerului Transporturilor în domeniul privatizării vizează, pentru acest an, pregătirea pentru privatizare a două companii, TAROM şi CFR Marfă, în cazul operatorului de transport feroviar instituţia urmând să plătească 1,2 milioane euro pentru servicii de consultanţă şi evaluare.

Astfel, circa 3,7 milioane lei vor fi alocate pentru plata serviciilor de consultanţă pentru privatizare în cazul CFR Marfă, iar alte 1,5 milioane lei sunt fondurile necesare pentru plata serviciilor de evaluare în cadrul procesului de privatizare a companiei de transport feroviar de marfă.

Încă 200.000 lei vor fi alocaţi pentru reclamă şi publicitate în cadrul procesului de selecţie a consultantului pentru privatizarea CFR Marfă, potrivit unui proiect de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2015.

CFR Marfă, o nouă tentativă de privatizare


În ceea ce priveşte CFR Marfă, autorităţile au anunţat în iunie că strategia de privatizare ar putea fi schimbată, astfel încât 51% din acţiunile companiei să fie vândute pe bursă.

În februarie, premierul Victor Ponta a anunţat reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, subiect asupra cărora autorităţile române au convenit cu reprezentanţii FMI şi ai Comisiei Europene.

Privatizarea ar urma să fie finalizată anul viitor, termenul fiind agreat cu instituţiile internaţionale.

Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta.


Şeful Guvernului a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar preşedintele a solicitat ca Victor Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Tranzacţia nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu s-a putut pronunţa, din lipsă de timp, până la termenul limită.

Gruia Stoica a reuşit să reintre în posesia garanţiei de participare la privatizare depuse la ministerul condus la acea dată de Dan Şova, în ciuda unei tentative a DIICOT de a bloca suma depusă de patronul GFR.

(Citiţi şi: „Surse din presă: Ministerul Transporturilor i-a înapoiat lui Gruia Stoica garanţia de 10 milioane pentru CFR Marfă, deşi DIICOT a cerut blocarea ei”)

În 2012, Ministerul Transporturilor a plătit consultanţă pentru privatizarea care avea să eşueze în 2013.

Premierul a anunţat în Turcia şi Qatar intenţia de privatizare a TAROM

În ceea ce priveşte TAROM, în luna iunie, premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul a început negocierile cu mai multe companii, printre care Turkish Airlines, pentru vânzarea unui pachet de acţiuni la TAROM, iar statul va păstra 51% din titluri dacă investitorul va fi din afara UE sau va ceda majoritatea dacă proprietarul va fi o companie europeană.

Întrebat atunci de presă dacă în cazul TAROM este o „afacere închisă” deja cu Turkish Airlines, prim-ministrul a arătat că negocierile pentru privatizare au început cu mai multe companii şi că nu este încheiată încă nicio înţelegere.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

La începutul lunii mai, Ponta, aflat în Golf, a anunţat că Guvernul va încerca să încheie un parteneriat cu operatorul aerian Qatar Airways pentru modernizarea aeroportului Otopeni şi relansarea TAROM, având discuţii în acest sens şi cu Turkish Airlines, Emirates şi Etihad, aflate însă deocamdată doar într-o fază exploratorie.

TAROM este una dintre companiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor unde guvernul a ignorat flagrant regulile guvernanţei corporative, schimbând frecvent Consiliile de Administraţie în funcţie de interese politice sau economice.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: