La obiect

Bilanțul Sănătății, la preluarea mandatului: cel mai mare deficit, generat de salariile estimate greșit

“Nu vrem să speriem pe nimeni, dar deficitul la Fondul Naţional Unic de Sănătate, în primele nouă luni, este de trei miliarde de lei. Prima… Mai mult

07.11.2019

La obiect

Documente MFP – execuția după T3: ”gaura” reală de la buget este de 21,7 mld de lei

Anunțul de miercuri al premierului Ludovic Orban, potrivit căruia gaura de buget este de 11 miliarde de lei, este contrazis chiar de datele oficiale ale… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

5 viziuni antagonice asupra proiectului de Buget multianual propus de Comisia Juncker. Critici deschise la summit-ul Coeziunii

Propunerile Comisiei Europene încă în funcţie în legătură cu viitorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027) sunt inechitabile faţă de statele central şi est-europene, întrucât… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

Ce vinde și ce cumpără România: Competitivitatea generală și produsele producătoare de deficit

Datele finale publicate de INS arată că România a ajuns în 2018 la un deficit comercial de 7,5% din PIB, valoare foarte mare atât în… Mai mult

04.11.2019

Cronicile

Ministerul Transporturilor caută manageri pentru Tarom, CFR Călători, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti şi Metrorex

de Victor Bratu 6.10.2014

Ministerul Transporturilor a anunţat luni că este în căutarea unor manageri pentru companiile Tarom, CFR Călători, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti şi Metrorex, finalizarea selecţiei fiind prevăzută pentru data de 30 octombrie.

La instalarea în fruntea Ministerului Transporturilor, în iunie, Ioan Rus declara că are drept obiectiv principal aducerea pe profit operaţional a companiilor din subordine până la finele anului viitor.

Potrivit datelor oficiale, situaţia principalilor indicatori financiari pentru cei 30 de operatori economici din subordinea Ministerului Transporturilor aferentă anului 2013 este următoarea:

  • Venituri totale: 9,7 miliarde lei
  • Subvenţii: 1,81 miliarde lei
  • Cheltuieli totale: 10,27 miliarde lei
  • Rezultat brut: -558,1 milioane lei

Situaţia arieratelor înregistrate la 31 decembrie 2013 este 2,7 miliarde lei, din care numai 596,5 milioane către Bugetul de stat, restul (2,17 miliarde lei) fiind arierate către alţi creditori.

30 octombrie- data limită pentru selecţie

Potrivit Mediafax, recrutarea vizează manageri pentru poziţiile vacante în conducerea celor cinci companii, ocupate în prezent de directori sau de membri executivi provizorii în Consiliile de Administraţie.

“În conformitate cu înţelegerile încheiate cu instituţiile financiare internaţionale CE, FMI şi Banca Mondială, termenul stabilit pentru finalizarea procedurilor de selecţie este data de 30 octombrie 2014”, anunţă Ministerul Transporturilor.

Procesul de recrutare este derulat în baza unui contract încheiat la jumătatea anului 2012 între Ministerul Transporturilor şi asocierea Pricewaterhouse Coopers Tax Advisors & Accountants, D&B David şi Baias şi George Butunoiu Group.

Premierul Victor Ponta a înfiinţat în vară o comisie care să monitorizeze şi aplice prevederile legale privind guvernanţa corporativă în companiile de stat, membrii comisiei urmând să analizeze indicatorii financiari ai societăţilor care au deja management privat, inclusiv cauzele rezultatelor negative. Comisia este condusă de şeful Guvernului, iar vicepreşedinte este ministrul Transporturilor.

Epopeea managementului privat la companiile din subordinea ministerului

În guvernul Ponta, predecesorii lui Ioan Rus la Ministerul Transporturilor au fost liberalii Relu Fenechiu, Ramona Mănescu şi social-democratul Dan Şova.

În numele principiilor guvernanţei corporative toţi au impus schimbarea consiliilor de administraţie a societăţilor aflate în subordinea ministerului.

Majoritatea celor numiţi nu au reuşit să redreseze din punct de vedere companiile, iar cei puţini care au încercat să schimbe lucrurile fie au demisionat, fie au fost schimbaţi din funcţii.

(Citiţi şi „Cristian Grosu / Un an de farsă : ”managementul privat” din companiile de stat”)

Câteva exemple:

  • CFR SA. Prima echipă ”privată” a fost instalată în luna ianuarie 2013. Managerul Dimitris Sophocleous a început prin renegocierea chiriilor cu clienții politici de până atunci (economii de 1,3 milioane de lei) şi a încercat rezilierea contractelor de consultanţă şi asistenţă tehnică ( 120 de milioane de lei). Ultima iniţiativă a dus la respingerea în AGA a planului de management, Consiliul fiind demis automat. Următorul CA a rămas fără președinte în septembrie, după demisia fără explicaţii a lui Sorin Mîndruțescu, CEO la Oracle.
  • CFR Marfă. Președintele CA Mustafa Aysun a demisionat la doar două luni, după ce preluase mandatul în luna februarie 2013.
  • Tarom. Luptele interne de la Tarom au început chiar după numirea managementului privat, în octombrie 2012. Primul CEO ales de CA, Heinrich Vystopuil, a plecat înainte de a-şi începe mandatul. A urmat Christian Heinzmann, care în luna iunie 2012 a semnat că e de acord să i se reducă mandatul de la 4 ani la un an. Conflictele interne au fost oarecum tranşate într-o şedinţa AGA din noiembrie 2013, când Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de acţionar majoritar, a revocat întreg Consiliul de Administraţie al companiei. În locul vechilor membri (Dan Pascariu, Valentin Macec, Ciprian Ladunca, Marius Ghenea şi Dumitru Prunariu), au fost numiţi Dante Stein – consilier al primului ministru, Manuel Donescu -secretar de stat în Ministerul Trasporturilor condus de Ramona Mănescu, Florin Luca – consultant strategie bancară, Bogdan Speteanu – director general BCR leasing şi Răzvan Filipescu – preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism.
  • Aeroporturi Bucureşti. În mai 2014 se produce cea mai controversată schimbare a unui consiliu de administraţie- la o reuniune AGA la care participă ministrul Dan Şova însoţit de reprezentanţi ai poliţiei este impusă revocarea Consiliul de Administraţie- compus din Radu Merica, preşedinte, şi Liviu Radu, Marius Bodea, Bogdan Găurean şi Adrian Cighi, membrii. Măsura a atras o acţiune în instanţă, în derulare, a acţionarului minoritar, Fondul Proprietatea.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.10.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Diaspora a început să voteze

Vladimir Ionescu

Votul pentru cel de-al doilea tur al alegerilor pentru desemnarea Președintelui României a început în străinătate, vineri, la Auckland, Australia. ”Votul pentru cel de-al doilea… Mai mult

Stiri

FAN Courier preia operatorul de transport și logistică SLS Cargo

Vladimir Ionescu

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat,  își consolidează poziția pe segmentul transporturi integrate și logistică prin achiziția companiei SLS CARGO, fondată în anul 2014… Mai mult

Stiri

Benjamin Netanyahu – pus oficial sub acuzare pentru fraudă, luare de mită, abuz în funcție

Iulian Soare

Premierul statului Irael, Benjamin Netanyahu, a fost pus sub acuzare joi pentru corupție. Potrivit Politico, procurorul general Avichai Mandelblit a avizat rechizitoriul în care Netanyahu… Mai mult

Stiri

Importurile de vin ale României depăşesc exporturile cu 15 milioane de euro – Eurostat

Adrian N Ionescu

România a exportat vin de peste 67,4 milioane de euro în 2018 (77% în ţările UE), iar importurile au valorat cu 15,4 de milioane de… Mai mult

Stiri

Până la digitalizare: O companie pierde, în medie, cinci ore pe lună pentru a semna și pregăti documente pentru bancă

Vladimir Ionescu

O companie ”pierde”, în medie, cinci ore pe lună pentru pregătirea și semnarea documentelor în relația cu banca, reiese dintr-un studiu realizat de UniCredit Bank.… Mai mult

Stiri

Michael Bloomberg a intrat în cursa pentru a fi nominalizat de Democrați candidat la președinția SUA

Vladimir Ionescu

Miliardarul Michael Bloomberg, fost primar al New York, a depus joi actele la Comisia Electorală Federală pentru a candida la preşedinţia Statelor Unite din partea… Mai mult

Europa

Președintele Serbiei: Nu ne schimbăm politica față de Rusia, nu aderăm la NATO, ne păstrăm neutralitatea militară

Iulian Soare

Președintele Serbiei, Aleksandar Vucici, a declarat joi în cadrul unei conferințe de presă că țara sa nu va adera nici la Alianța Nord-Atlantică (NATO), nici… Mai mult