Analiză

Cum ratează România șansa de a deveni hub regional pe piața gazelor naturale: TAP se mișcă mai repede decât BRUA

Șansele României de găzdui  un hub regional pe piața gazelor naturale sunt pe cale să fie compromise, atâtea cât mai erau, căci resursele din regiunea… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

Cronicile

Ministerul Transporturilor caută manageri pentru Tarom, CFR Călători, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti şi Metrorex

de Victor Bratu 6.10.2014

Ministerul Transporturilor a anunţat luni că este în căutarea unor manageri pentru companiile Tarom, CFR Călători, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti şi Metrorex, finalizarea selecţiei fiind prevăzută pentru data de 30 octombrie.

La instalarea în fruntea Ministerului Transporturilor, în iunie, Ioan Rus declara că are drept obiectiv principal aducerea pe profit operaţional a companiilor din subordine până la finele anului viitor.

Potrivit datelor oficiale, situaţia principalilor indicatori financiari pentru cei 30 de operatori economici din subordinea Ministerului Transporturilor aferentă anului 2013 este următoarea:

  • Venituri totale: 9,7 miliarde lei
  • Subvenţii: 1,81 miliarde lei
  • Cheltuieli totale: 10,27 miliarde lei
  • Rezultat brut: -558,1 milioane lei

Situaţia arieratelor înregistrate la 31 decembrie 2013 este 2,7 miliarde lei, din care numai 596,5 milioane către Bugetul de stat, restul (2,17 miliarde lei) fiind arierate către alţi creditori.

30 octombrie- data limită pentru selecţie

Potrivit Mediafax, recrutarea vizează manageri pentru poziţiile vacante în conducerea celor cinci companii, ocupate în prezent de directori sau de membri executivi provizorii în Consiliile de Administraţie.

“În conformitate cu înţelegerile încheiate cu instituţiile financiare internaţionale CE, FMI şi Banca Mondială, termenul stabilit pentru finalizarea procedurilor de selecţie este data de 30 octombrie 2014”, anunţă Ministerul Transporturilor.

Procesul de recrutare este derulat în baza unui contract încheiat la jumătatea anului 2012 între Ministerul Transporturilor şi asocierea Pricewaterhouse Coopers Tax Advisors & Accountants, D&B David şi Baias şi George Butunoiu Group.

Premierul Victor Ponta a înfiinţat în vară o comisie care să monitorizeze şi aplice prevederile legale privind guvernanţa corporativă în companiile de stat, membrii comisiei urmând să analizeze indicatorii financiari ai societăţilor care au deja management privat, inclusiv cauzele rezultatelor negative. Comisia este condusă de şeful Guvernului, iar vicepreşedinte este ministrul Transporturilor.

Epopeea managementului privat la companiile din subordinea ministerului

În guvernul Ponta, predecesorii lui Ioan Rus la Ministerul Transporturilor au fost liberalii Relu Fenechiu, Ramona Mănescu şi social-democratul Dan Şova.

În numele principiilor guvernanţei corporative toţi au impus schimbarea consiliilor de administraţie a societăţilor aflate în subordinea ministerului.

Majoritatea celor numiţi nu au reuşit să redreseze din punct de vedere companiile, iar cei puţini care au încercat să schimbe lucrurile fie au demisionat, fie au fost schimbaţi din funcţii.

(Citiţi şi „Cristian Grosu / Un an de farsă : ”managementul privat” din companiile de stat”)

Câteva exemple:

  • CFR SA. Prima echipă ”privată” a fost instalată în luna ianuarie 2013. Managerul Dimitris Sophocleous a început prin renegocierea chiriilor cu clienții politici de până atunci (economii de 1,3 milioane de lei) şi a încercat rezilierea contractelor de consultanţă şi asistenţă tehnică ( 120 de milioane de lei). Ultima iniţiativă a dus la respingerea în AGA a planului de management, Consiliul fiind demis automat. Următorul CA a rămas fără președinte în septembrie, după demisia fără explicaţii a lui Sorin Mîndruțescu, CEO la Oracle.
  • CFR Marfă. Președintele CA Mustafa Aysun a demisionat la doar două luni, după ce preluase mandatul în luna februarie 2013.
  • Tarom. Luptele interne de la Tarom au început chiar după numirea managementului privat, în octombrie 2012. Primul CEO ales de CA, Heinrich Vystopuil, a plecat înainte de a-şi începe mandatul. A urmat Christian Heinzmann, care în luna iunie 2012 a semnat că e de acord să i se reducă mandatul de la 4 ani la un an. Conflictele interne au fost oarecum tranşate într-o şedinţa AGA din noiembrie 2013, când Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de acţionar majoritar, a revocat întreg Consiliul de Administraţie al companiei. În locul vechilor membri (Dan Pascariu, Valentin Macec, Ciprian Ladunca, Marius Ghenea şi Dumitru Prunariu), au fost numiţi Dante Stein – consilier al primului ministru, Manuel Donescu -secretar de stat în Ministerul Trasporturilor condus de Ramona Mănescu, Florin Luca – consultant strategie bancară, Bogdan Speteanu – director general BCR leasing şi Răzvan Filipescu – preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism.
  • Aeroporturi Bucureşti. În mai 2014 se produce cea mai controversată schimbare a unui consiliu de administraţie- la o reuniune AGA la care participă ministrul Dan Şova însoţit de reprezentanţi ai poliţiei este impusă revocarea Consiliul de Administraţie- compus din Radu Merica, preşedinte, şi Liviu Radu, Marius Bodea, Bogdan Găurean şi Adrian Cighi, membrii. Măsura a atras o acţiune în instanţă, în derulare, a acţionarului minoritar, Fondul Proprietatea.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.10.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Analiză: Una din trei companii se confruntă cu dificultăți financiare

Vladimir Ionescu

Economia românească se află pe un trend pozitiv, cel puțin la nivel statistic. Numărul firmelor nou-înființate este în creștere, insolvențele și falimentele sunt în scădere,… Mai mult

Stiri

AmCham – Nemulțumirile investitorilor americani față de fiscalitatea din România: schimbări intempestive fără o rațiune economică și stimulente neatractive

Razvan Diaconu

Majoritatea companiilor apreciează în continuare cota unică de impozitare drept cea mai atractivă măsură fiscală oferită de România, reiese dintr-un sondaj realizat de Camera americană… Mai mult

Stiri

Piața recuperează: Cursul la 4,75 lei/euro, după o săptămână de depreciere accentuată

Adrian N Ionescu

Euro se menține pe tendința de depreciere substanțială declanșată săptămâna trecută, ajungând luni dimineață la un nou maxim al ultimelor trei luni, de 4,7536 de… Mai mult

Stiri

Producția de electricitate – aproape de minimele ultimilor 20 de ani. Hidroelectrica, obligată să acopere problemele sistemului

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica s-a văzut nevoită să crească de aproape trei ori producția în primele ore ale zilei de luni, după ce sistemul energetic s-a apropiat din… Mai mult

Europa

Paradox: Numărul mașinilor diesel a crescut în UE cu 74% față de 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen

Iulian Soare

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 74% comparativ cu 2016, anul în care… Mai mult

Europa

Agenția de turism Thomas Cook a intrat în insolvență

Vladimir Ionescu

Thomas Cook, cea mai veche agenție de turism din lume, cu o istorie de 178 de ani, a intrat luni în insolvență, transmite presa internațională.… Mai mult

Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult