sâmbătă

20 aprilie, 2024

6 octombrie, 2014

Ministerul Transporturilor a anunţat luni că este în căutarea unor manageri pentru companiile Tarom, CFR Călători, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti şi Metrorex, finalizarea selecţiei fiind prevăzută pentru data de 30 octombrie.

La instalarea în fruntea Ministerului Transporturilor, în iunie, Ioan Rus declara că are drept obiectiv principal aducerea pe profit operaţional a companiilor din subordine până la finele anului viitor.

Potrivit datelor oficiale, situaţia principalilor indicatori financiari pentru cei 30 de operatori economici din subordinea Ministerului Transporturilor aferentă anului 2013 este următoarea:

  • Venituri totale: 9,7 miliarde lei
  • Subvenţii: 1,81 miliarde lei
  • Cheltuieli totale: 10,27 miliarde lei
  • Rezultat brut: -558,1 milioane lei

Situaţia arieratelor înregistrate la 31 decembrie 2013 este 2,7 miliarde lei, din care numai 596,5 milioane către Bugetul de stat, restul (2,17 miliarde lei) fiind arierate către alţi creditori.

30 octombrie- data limită pentru selecţie

Potrivit Mediafax, recrutarea vizează manageri pentru poziţiile vacante în conducerea celor cinci companii, ocupate în prezent de directori sau de membri executivi provizorii în Consiliile de Administraţie.

“În conformitate cu înţelegerile încheiate cu instituţiile financiare internaţionale CE, FMI şi Banca Mondială, termenul stabilit pentru finalizarea procedurilor de selecţie este data de 30 octombrie 2014”, anunţă Ministerul Transporturilor.

Procesul de recrutare este derulat în baza unui contract încheiat la jumătatea anului 2012 între Ministerul Transporturilor şi asocierea Pricewaterhouse Coopers Tax Advisors & Accountants, D&B David şi Baias şi George Butunoiu Group.


Premierul Victor Ponta a înfiinţat în vară o comisie care să monitorizeze şi aplice prevederile legale privind guvernanţa corporativă în companiile de stat, membrii comisiei urmând să analizeze indicatorii financiari ai societăţilor care au deja management privat, inclusiv cauzele rezultatelor negative. Comisia este condusă de şeful Guvernului, iar vicepreşedinte este ministrul Transporturilor.

Epopeea managementului privat la companiile din subordinea ministerului

În guvernul Ponta, predecesorii lui Ioan Rus la Ministerul Transporturilor au fost liberalii Relu Fenechiu, Ramona Mănescu şi social-democratul Dan Şova.

În numele principiilor guvernanţei corporative toţi au impus schimbarea consiliilor de administraţie a societăţilor aflate în subordinea ministerului.

Majoritatea celor numiţi nu au reuşit să redreseze din punct de vedere companiile, iar cei puţini care au încercat să schimbe lucrurile fie au demisionat, fie au fost schimbaţi din funcţii.

(Citiţi şi „Cristian Grosu / Un an de farsă : ”managementul privat” din companiile de stat”)

Câteva exemple:

  • CFR SA. Prima echipă ”privată” a fost instalată în luna ianuarie 2013. Managerul Dimitris Sophocleous a început prin renegocierea chiriilor cu clienții politici de până atunci (economii de 1,3 milioane de lei) şi a încercat rezilierea contractelor de consultanţă şi asistenţă tehnică ( 120 de milioane de lei). Ultima iniţiativă a dus la respingerea în AGA a planului de management, Consiliul fiind demis automat. Următorul CA a rămas fără președinte în septembrie, după demisia fără explicaţii a lui Sorin Mîndruțescu, CEO la Oracle.
  • CFR Marfă. Președintele CA Mustafa Aysun a demisionat la doar două luni, după ce preluase mandatul în luna februarie 2013.
  • Tarom. Luptele interne de la Tarom au început chiar după numirea managementului privat, în octombrie 2012. Primul CEO ales de CA, Heinrich Vystopuil, a plecat înainte de a-şi începe mandatul. A urmat Christian Heinzmann, care în luna iunie 2012 a semnat că e de acord să i se reducă mandatul de la 4 ani la un an. Conflictele interne au fost oarecum tranşate într-o şedinţa AGA din noiembrie 2013, când Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de acţionar majoritar, a revocat întreg Consiliul de Administraţie al companiei. În locul vechilor membri (Dan Pascariu, Valentin Macec, Ciprian Ladunca, Marius Ghenea şi Dumitru Prunariu), au fost numiţi Dante Stein – consilier al primului ministru, Manuel Donescu -secretar de stat în Ministerul Trasporturilor condus de Ramona Mănescu, Florin Luca – consultant strategie bancară, Bogdan Speteanu – director general BCR leasing şi Răzvan Filipescu – preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism.
  • Aeroporturi Bucureşti. În mai 2014 se produce cea mai controversată schimbare a unui consiliu de administraţie- la o reuniune AGA la care participă ministrul Dan Şova însoţit de reprezentanţi ai poliţiei este impusă revocarea Consiliul de Administraţie- compus din Radu Merica, preşedinte, şi Liviu Radu, Marius Bodea, Bogdan Găurean şi Adrian Cighi, membrii. Măsura a atras o acţiune în instanţă, în derulare, a acţionarului minoritar, Fondul Proprietatea.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: