joi

28 martie, 2024

20 decembrie, 2021

Bugetul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului pentru politicile și programele finanțate în 2022 este cu 71,2% mai mic decât execuția din acest an, reiese din documentele aprobate luni în ședința de Guvern.

Astfel, în 2022 s-au alocat credite bugetare (sume efective) în valoare de 1,56 miliarde de lei, față de 5,68 miliarde de lei sumele cheltuite în 2021 pentru aceste programe.

Multe dintre programele enumerate de minister drept ”obiective” nu au niciun fel de alocare bugetară, turismul fiind componenta care se bucură de cele mai mari fonduri.

(Citește și: Reorganizarea Ministerului Economiei – Diplomația comercială trece la Ministerul Antreprenoriatului, primul obiectiv: o strategie”)


Bugetul total al ministerului se ridică la 2,57 miliarde de lei, la jumătate față de sumele de care au beneficiat cei responsabili de aceleași politici în acest an (Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a fost desprins din Ministerul Economiei).

Programele de susținere a antreprenoriatului și IMM-urilor: Bugete și obiective

  • Pachetul de stimulare economică România Tech Nation de sprijinire și impulsionare a digitalizării economiei

Măsura va fi structurată în componente de finanțare Start-up Nation – ediția a 3-a – finanțarea a 10.000 de proiecte cu o sumă de 200.000 lei pe proiect, pentru stimularea antreprenoriatului și crearea de noi locuri de muncă, cu accent pe educație, training, mentorat și va cuprinde cheltuieli eligibile obligatorii precum vouchere de digitalizare. Măsura va acorda punctaj suplimentar cetățenilor români care se întorc din Diaspora pentru a deschide o afacere în România

Noul program se va numi “Start-up Tech Nation”.


Guvernul a bugetat pentru aceste programe credite bugetare de doar 20 de milioane de lei în 2022, valoarea creditelor de angajament (sumele maxime ce pot fi obținute) fiind de 520 de milioane de lei. Spre comparație, același program a avut în 2021 o execuție de peste trei miliarde de lei.

  • Componenta “Woman in Tech”

Obiectivul principal al schemei de minimis îl constituie stimularea și sprijinirea structurilor economice private înființate de către femei, dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii precum și creșterea gradului de tehnologizare și digitalizare a companiilor conduse de către femei antreprenor.

Elaborarea și implementarea unei scheme de ajutor de minimis destinată IMM-urilor cu părți sociale / acțiuni majoritar deținute de către femei, de granturi în valoare maximă de 200.000 lei /IMM unui număr estimat de 1000 de beneficiare.

Dacă în 2021, pentru acest program s-au cheltuit puțin peste 6,1 milioane de lei, bugetul alocat pentru 2022 este de 157,6 milioane de lei, cel mai mare din rândul programelor care nu au legătură cu turismul.

  • Pachetului de stimulare a producției interne și a lanțurilor de aprovizionare “Fabricat în România” – buget alocat zero, credite de angajament de 50 de milioane de lei

Măsura va asigura și deducerea a până la 80% din costurile necesare pentru invenții, inclusiv acoperirea cheltuielilor cu înregistrarea și protejarea invențiilor cu obligația implementării efective în România și va cuprinde cheltuieli eligibile obligatorii precum vouchere de digitalizare.

Elaborarea și implementarea unei scheme de ajutor de minimis destinată IMM-urilor cu activitate în domenii de producție prin acordarea de granturi în valoare maximă de 500.000 lei /IMM unui număr estimat de 1000 de beneficiari.

  • Pachetului de stimulare economică Innovation – buget zero, credite de angajament de 50 de milioane de lei

Măsura va stimula comerțul on-line și digitalizarea și va cuprinde cheltuieli eligibile obligatorii precum vouchere de digitalizare.

Elaborarea și implementarea unei scheme de ajutor de minimis destinată IMM-urilor cu activitate în domenii de comerț și servicii prin acordarea de granturi în valoare maximă de 300.000 lei /IMM unui număr estimat de 1000 de beneficiari. În cadrul cheltuielilor eligibile se vor regăsi și software certificat de e-commerce și de administrare a unei firme (de tip ERP).

  • Programul național multianual de înființare și dezvoltare de incubatoare tehnologice și de afaceri

Obiectivul principal al măsurii îl constituie înființarea și dezvoltarea a 10 incubatoare de afaceri pentru studenți în parteneriat cu universități și autorități publice locale, care să găzduiască start-up-uri românești înființate de studenți în domeniile de pregătire ale universităților și care vor oferi întreprinderilor diverse servicii și facilități cu costuri reduse.

Elaborarea și implementarea unei măsuri de sprijin prin acordarea de ajutor financiar de 500.000 lei unui număr estimat de 10 proiecte depuse în parteneriat de către universități cu autorități publice locale.

Bugetul acestui program este de 5 milioane de lei, deși în 2021 au fost cheltuite 22,7 milioane de lei.

  • Continuarea programului de creditare Româno-Elvețian – Aria de concentrare 5 ”Înbunătățirea mediului de afaceri și accesului la finanțare al IMM” prin acordarea de credite cu dobândă subvenționată în valoare de maxim 50.000 lei unui număr estimat de 80 de întreprinderi mici și mijlocii.
  • Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului

Organizarea unui eveniment de promovare a micilor meșteșugari sau artizani pentru un număr estimat de 100 de beneficiari anual.

Pentru acest program s-au bugetat fonduri de un milion de lei, deși în 2021 au fost cheltuiți 11,7 milioane de lei.

  • Programul pentru organizarea târgului întreprinderilor mici și mijlocii – buget de un milion de lei

Organizarea unui eveniment de promovare a domeniilor prioritare de activitate aferente companiilor românești.

La aceste programe destinate sprijinirii antreprenoriatului și IMM-urilor se mai adaugă o schemă de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice. Aceasta nu are alocate credite bugetare, ci doar credite de angajament în valoare de 233 de milioane de lei.

1,3 miliarde de lei pentru HoReCa

Finanțarea turismului cântărește cel mai greu în bugetul acestui minister, peste 80% din fondurile destinate programelor acestui minister (circa 1,3 miliarde de lei) fiind direcționate în această zonă.

Cea mai semnificativă sumă este destinată așa-numitei scheme HoReCa, de compensare a pierderilor generate de pandemie asupra afacerilor din industria ospitalității – 1,2 miliarde de lei.

Pentru activitățile de dezvoltare a produselor turistice s-au alocat fonduri efective de 102,8 milioane de lei și credite de angajament de jumătate de miliard de lei, în scădere față de anul trecut, când execuția a fost de 751,7 milioane de lei.

Pentru programul de marketing și promovare turistică, suma alocată este de 14,7 milioane de lei.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: