marți

16 iulie, 2024

9 decembrie, 2021

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului preia diplomația comercială a României, printre obiectivele noii structuri numărându-se elaborarea unei strategii de comerț exterior, precum și eficientizarea activității de promovare a companiilor autohtone peste hotare, reiese dintr-un proiect de HG publicat pe site-ul Ministerului Economiei.

Astfel, MAT se va ocupa de ”elaborarea unei strategii de comerț exterior însoțită de propuneri de programe guvernamentale pentru întărirea capacității de producție internă și relansarea ramurilor economice care generează deficit comercial, prin atragerea de investiții străine în România (investitori din SUA, state membre ale UE, state din Orientul Mijlociu, Japonia, Coreea de Sud, Singapore)”.

Din numărul maxim de posturi, un număr de 123 posturi sunt aferente rețelei externe a ministerului, prevede proiectul de HG.


Un alt obiectiv al ministrului Constantin Daniel Cadariu se este ”eficientizarea activității de promovare a comerțului exterior și reconfigurarea rețelei de reprezentare economică externă (diplomație comercială), în concordanță cu obiectivele de politică comercială a UE”, reiese din nota de fundamentare a HG.

(Citește și: Trista poveste a diplomației economice românești: doar o treime din posturi ocupate, dublă comandă, rupere de economie, sinecuriști)

Proiectul nu prevede niciun impact bugetar.

Numărul maxim de posturi alocat Ministerului Antreprenoriatului și Turismului este de 692 posturi, maximum 12% fiind de conducere. Pe lângă ministru, conducerea noii structuri va fi asigurată de doi secretari de stat și de 3 înalți funcționari publici (un secretar general și doi secretari generali adjuncți).

Structuri de specialitate care se înființează în cadrul ministerului sunt: Direcţia Generală Comerţ Exterior, Direcţia Afaceri Europene şi Implementare PNNR, Direcţia Generală Antreprenoriat şi Programe de Finanţare, Direcţia Investiţii Străine, Direcţia Generală Turism, precum și direcțiile suport (Juridică, Economică etc).


Obiectivele Ministerului Antreprenoriatului și Turismului:

  • Reformarea relației dintre administrație și mediul de afaceri pe baza următoarelor principii: debirocratizare și digitalizare; stabilitate și predictibilitate; costuri administrative cât mai reduse și servicii publice cât mai eficiente; infrastructura de conectare accesibilă; tratament egal și respectarea legii în relația cu operatorul economic; asigurarea cadrului legislativ și economic în vederea dezvoltării profesiilor liberale și a activității antreprenoriale pe cont propriu (PFA), inclusiv facilitarea accesului la finanțare
  • Susținerea mediului de afaceri prin soluții și măsuri financiare de susținere în contextul crizei sanitare
  • Creșterea competitivității companiilor prin scheme de ajutor de stat, granturi și garanții
  • Reducerea deficitului comercial prin creșterea competitivității firmelor românești la export, prin atragerea de investiții străine orientate către export și fabricarea în România a produselor din coșul zilnic
  • Crearea unui ecosistem antreprenorial care să faciliteze dezvoltarea start-up-urilor prin crearea unui cadru legislativ stimulativ și a instrumentelor necesare de finanțare
  • Prioritizarea turismului ca o ramură strategică pentru economia românească, prin revizuirea și modernizarea cadrului legal, instituirea OMD-urilor, programe de finanțare și promovare
  • Stimularea antreprenorială prin programe de creare de start-up-uri și consolidarea acestora
  • Crearea cadrului pentru dezvoltarea sustenabilă a destinațiilor turistice din România în conformitate cu recomandările Organizației Mondiale a Turismului
  • Suport financiar în vederea finanțării dezvoltării sustenabile a destinațiilor turistice din România în condiții de durabilitate, conectivitate, transformare în destinații turistice SMART și incluziune socială
  • Obținerea stabilității și predictibilității prin consolidarea unui dialog social structurat
  • Crearea de comunități, clustere, hub-uri de inovare și dezvoltare în vederea creșterii productivității firmelor, permițându-le să concureze mai eficient atât la nivel național, cât și internațional;
  • Susținerea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) plecând de la cele patru mari nevoi sistemice ale mediului de afaceri din România – nevoia de a crește densitatea antreprenorială, de a crește reziliența firmelor, de a încuraja creșterea în talie a firmelor și de a încuraja crearea de valoare adăugată;
  • Stimularea investițiilor directe și a exporturilor și a investițiilor românești în afara țării.

”Mediul economic este cuprinzător: nu există doar servicii, nu există doar producție, nu există doar IT C, nu există doar industrie, nu există doar comerț, nu există doar consum. Toate, împreună, reprezintă mediul de afaceri românesc. Toate, împreună, trebuie să funcționeze”, se arată în nota de fundamentare.

Ministerul Economiei rămâne cu 450 de posturi

Numărul maxim de posturi alocat Ministrului Economiei în urma reorganizării este de 450 posturi, reiese dintr-un alt proiect de HG.

Conducerea Ministerului Economiei va fi asigurată de ministru și de 3 secretari de stat și de 3 înalți funcționari publici (un secretar general și 2 secretari generali adjuncți.

Înainte de reorganizare, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului avea aprobat un număr maxim de posturi de 839. Prin reorganizare, numărul maxim a fost majorat cu peste 300.

Obiectivele din portofoliu:

  • Susținerea industriei prelucrătoare prin măsuri de retehnologizare și digitalizare, în contextul dezvoltării durabile, economiei circulare, schimbărilor climatice și eficienței energetice, conform obiectivelor europene în domeniu;
  • Creșterea producției în întreprinderi cu capital românesc, în funcție de necesitățile naționale de apărare și de capacitatea internă de producție a unor echipamente interoperabile la nivel NATO;
  • Sprijinirea investițiilor în realizarea de produse cu valoare adăugată mare bazată pe resursele minerale ale României;
  • Consolidarea dialogului instituțional cu partenerii externi în domeniul economic;
  • Promovarea unui management performant respectând principiile de guvernanță corporativă
  • Încurajarea și sprijinirea procesului de listare la bursă a societăților cu capital de stat în scopul atragerii de investitori în vederea capitalizării operatorilor economici;
  • Promovarea unui management performant în companiile de stat din subordinea ministerului

”Revenirea economică se va axa inclusiv pe măsuri de sprijinire a companiilor din sectoare puternic tehnologizate, contribuind astfel la procesul de extindere a dezvoltării și utilizării la scară largă a serviciilor digitale. În contextul actual se dorește dezvoltarea unui mediu de afaceri competitiv, ca vector în dezvoltarea economiei naționale, în vederea promovării de măsuri și acțiuni care să asigure independența economică a României pe termen mediu și lung în concordanță cu liniile directoare ale UE”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: