fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

România, lider european detașat în construcții – domeniu strategic în contextul epidemiei

România s-a plasat în ianuarie 2020 pe poziția de lider european detașat la creșterea sectorului construcțiilor, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu o creștere de… Mai mult

23.03.2020

Chestiunea

Cum poate folosi România disponibilitatea maximă a Comisiei Europene de-a sprijini statele membre

Contextul relevant: SUA au un pachet economic de 1.000 de miliarde dolari, care conține inclusiv plăți directe către populație. Germania aprobă luni un plan de… Mai mult

22.03.2020

La obiect

România a intrat în criza Covid-19 de pe poziția de lider al creșterii costului muncii

România a continuat să se mențină în trimestrul IV 2019 pe prima poziție în clasamentul UE la creșterea costului orar al muncii, potrivit datelor publicate… Mai mult

22.03.2020

La obiect

National Institute of Health explică: De ce SARS-CoV-2 și COVID-19 ?

NIH  – „National Institute of Health” este parte a Departamentului de Sănătate și Servicii Umane din SUA – U.S. Department of Health and Human Services… Mai mult

20.03.2020

Medicii de familie, despre coplata serviciilor oferite în privat: Efecte previzibil catastrofale asupra sănătății pacienților români!

de Mariana Bechir , 12.4.2019

“Contribuțiile personale plătite direct de pacient vor avea efecte previzibil catastrofale asupra sănătății pacienților români!”, consideră Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie, care i-a trimis o scrisoare deschisă ministrului Sănătății, Sorina Pintea, în legătură cu intenția de a introduce coplata serviciilor furnizate de instituțiile din sistemul privat.

Soluția corectă, în opinia FNPMF ar fi creșterea tarifelor stabilite de Casa Națională de Asigurări de Sănătate pentru serviciile medicale:

În loc de a modifica încă o dată Legea 95/2006 și a fragmenta și mai mult modul în care se face finanțarea serviciilor medicale, considerăm că majorarea tarifelor serviciilor medicale pe baza calculării de către CNAS și SNSPMPDS a costurilor reale ale serviciilor medicale din România, pentru toate tipurile de furnizori, ar fi o soluție benefică pentru toate părțile implicate, în mod special pentru pacienți.

Soluția Guvernului, cuprinsă în proiectul de OUG aflat în dezbatere la Ministerul Sănătății, care prevede coplata în sistemul privat, pentru ca pacientul să acopere prin plată directă diferența dintre tarife CNAS și prețul real, “nu reprezintă o prioritate în momentul de față, nu este oportun și va produce dezechilibre și mai grave în sistemul de sănătate, cu efecte catastrofale asupra sănătății pacienților români”, avertizează FNPMF.

(Citiți și: Guvernul introduce coplata pentru serviciile medicale. Cum ar putea funcționa – varianta furnizorului privat și cea a pacienților)

Scrisoarea deschisă adresată ministrului Sănătății de Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie:

În atenția doamnei ministru Sorina Pintea

Referitor la proiectul de act normativ Ordonanță de urgență a Guvernului pentru completarea art. 230 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Considerăm ca proiectul de act normativ propus pentru modificarea art. 230 din Legea 95/2006 nu reprezintă o prioritate in momentul de față, nu este oportun și va produce dezechilibre și mai grave în sistemul de sănătate, cu efecte previzibil catastrofale asupra sănătății pacienților români.

Organizația Mondială a Sănătății – agenție a Națiunilor Unite – recomandă ca plățile directe făcute de pacienți să nu depășească 15% din cheltuielile pentru sănătate. Oficial în România plățile directe deja erau estimate la 19% în anul 2015. Cel mai probabil procentul a crescut în ultimii ani.

Cheltuielile directe, din buzunar (out of pocket expenses), contribuțiile personale plătite direct de pacient situează deci deja România în zona de risc. România s-a angajat, ca membru al OMS și al ONU să ia măsuri eficiente și imediate pentru a reduce aceste cheltuieli.

Așa cum este arătat și în nota de fundamentare, în prezent “furnizorilor publici și furnizorilor privați le revine obligația expresă de a nu încasa sume pentru serviciile medicale furnizate prevăzute în pachetele de servicii decontate din FNUASS şi pentru serviciile/documentele efectuate/eliberate în strânsă legătură sau necesare acordării serviciilor medical pentru care nu este stabilită o reglementare în acest sens. Pentru nerespectarea acestei obligații, furnizorii sunt sancționați potrivit dispozițiilor legale și contractuale în vigoare.”

Considerăm că toți furnizorii publici și privați, atunci când acceptă de bună voie an de an intrarea în relații contractuale cu casele de asigurări, acceptă și condițiile contractuale, inclusiv tarifele decontate din FNUASS și obligația expresă de a nu încasa sume în plus.

Tarifele decontate din FNUASS de casele de asigurări sunt subevaluate și în cazul cabinetelor de medicina familiei, reprezentând mai puțin de 50% din costul real suportat de cabinetele de medicina familiei. Cu toate acestea, FNPMF nu a solicitat niciodată introducerea coplatei/contribuției personale în medicina de familie! Mai mult decât atât, în anul 2013, când a fost introdusă coplata pentru spitalizarea continuă, FNPMF împreună cu SNMF au prezentat Ministerului Sănătății riscurile introducerii coplatei/contribuției personale la nivelul medicinei de familie și au solicitat ca această modificare să nu fie introdusă pentru medicina de familie. Nici în prezent nu ne dorim introducerea unor contribuții personale plătite direct de pacient pentru serviciile medicale de la nivelul cabinetelor de medicina familiei. Nu ne dorim să ne discriminăm pacienții, să existe bariere financiare în ceea ce privește accesul la serviciile medicale. Pacienții vor evita să se prezinte la medic știind că sunt obligați să plătească o taxă.

Măsura luată în anul 2017 prin Legea-cadru nr. 153/2017 și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2017, pentru plata influențelor financiare determinate de creșterile salariale în spitalele publice, direct din bugetul Ministerului Sănătății, prin transfer către bugetul CNAS și apoi către spitalele publice, ar fi trebuit să fie doar o măsură tranzitorie, care să acorde timpul necesar Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate și Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar să calculeze costurile reale ale serviciilor medicale în România și ajustarea tarifelor decontate din FNUASS pentru toți furnizorii, publici sau privați.

Discriminarea creată prin măsura luată în 2017 a afectat grav și cabinetele de medicina familiei, acestea nereușind să acopere creșterile salariale solicitate de asistentele medicale și urmărind cu neputință exodul asistentelor medicale spre sectorul public. Cu toate acestea, cabinetele de medicina familiei și FNPMF nu au reclamat această discriminare la Consiliul Concurenței, nu au acționat Guvernul României în instanță, nu au solicitat contribuții personale pacienților și nici introducerea acestor contribuții personale în Legea 95/2006, ci au solicitat Ministerului Sănătății, Ministerului Finanțelor și Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate prin petiții, argumente și calcule sumele necesare pentru a acoperi costurile reale ale acordării serviciilor medicale.

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ este precizat că “aceste modificări se impun întrucât neadoptarea de măsuri imediate, prin prezentul act normativ ar conduce la reale dificultăţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimă a întregii activităţi medicale, cu consecinţe serioase în furnizarea unei asistenţei medicale de calitate pacienţilor” precum și că “necesitatea aprobării acestui act normativ rezidă și din instituirea unor măsuri care să determine pe principii de echitate activități investiționale ale furnizorilor de servicii medicale, astfel încât acestea să vină în sprijinul serviciilor medicale acordate asiguraților.”

Considerăm că nu prin aceste modificări, nu prin introducerea contribuției personale plătite direct de pacient trebuie să fie susținută funcționarea optimă a întregii activități medicale a furnizorilor privați. De asemenea considerăm că investițiile furnizorilor privați sunt realizate în baza unui plan de afaceri și de management, care nu trebuie să aibă la bază contribuțiile personale plătite direct de pacient.

Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate trebuie să administreze eficient Fondul Național Unic al Asigurărilor Sociale de Sănătate iar Guvernul României trebuie să ia măsurile corecte, bazate pe dovezi, cu sprijinul Organizației Mondiale a Sănătății, pentru a asigura accesul cetățenilor la servicii medicale și pentru a respecta dreptul la sănătate garantat de Constituție.

Cabinetele de medicina familiei sunt tot furnizori privați de servicii medicale, dependenți aproape în totalitate de veniturile provenite din serviciile decontate de casele de asigurări, la aceleași tarife subevaluate ca cele ale altor furnizori privați. Cu toate acestea, nu putem fi de acord ca pacienții să fie obligați de Guvernul României să acopere din buzunarul propriu diferențele între costurile reale ale serviciilor medicale și tarifele decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituția statului care ar trebui să administreze FNUASS, adică banii opriți pentru Sănătate din salariile și veniturile românilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.4.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Încă 6 decese la Suceava – pacienți de la Spitalul Județean; pentru 4 dintre ei, confirmarea infectării cu coronavirus a fost post-mortem

Mariana Bechir

Alți șase pacienți decedați la Spitalul Județean Suceava au fost raportați marți ca infectați cu noul coronavirus, ceea ce urcă totalul din acest focar la… Mai mult

Stiri

Procurorii au intrat la Spitalul Suceava: teste făcute “pe pile”; probele de la medici trimise târziu la laborator; rezultate venite după moartea victimelor

Vladimir Ionescu

Parchetul Tribunalului Suceava a extins marți ancheta legată de cele întâmplate la Spitalul Județean (SJU) Suceava. Noile acuzații, cercetate in rem (pe fapte, fără nominalizarea… Mai mult

Stiri

Mugur Isărescu: Vârful tensiunilor generate de criza Covid-19 în domeniul monetar, bancar și financiar a fost depășit

Vladimir Ionescu

Vârful tensiunilor generate de criza COVID-19 în domeniul monetar, bancar și financiar a fost depășit, se arată într-o declarație de presă transmisă marți de guvernatorul… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen: Garantați libertatea de exprimare în aceste vremuri incerte

Iulian Soare

Preşedintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen afirmă, referitor la măsurile de urgenţă în statele membre, că este extrem de important ca măsurile de urgenţă… Mai mult

Stiri

BRM: Liberalizarea pieței gazelor va duce la scăderea prețurilor și fără ordonanțe

Adrian N Ionescu

Evoluția pieței autohtone a gazelor naturale contrazice temerile privind o eventuală scumpire a acestora, odată cu liberalizarea promisă de autorități, potrivit unui comunicat al Bursei… Mai mult

Stiri

Opt medici demisionează de la Spitalul Județean Arad, peste 80 de angajaţi şi-au luat concediu medical

Vladimir Ionescu

Opt medici de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Arad şi-au depus demisia, anunţând că vor să se pensioneze, în timp ce peste 80… Mai mult

Stiri

Afacerile Huawei din Europa au stagnat – bilanț al companiei pe 2019

Razvan Diaconu

Veniturile realizate pe piața internă ale gigantului IT Huawei au crescut cu 36,2% în 2019 față de anul precedent, acestea stagnând totuși în Europa pe… Mai mult