„Contribuția personală” sau coplata pentru serviciile medicale, „în special pentru segmentul spitalizării continue, a ambulatoriului clinic de specialitate si ambulatoriului paraclinic” va fi introdusă prin Ordonanță de Urgență, conform unui proiect aflat în dezbatere la Ministerul Sănătății.
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a declarat joi că varianta coplății va funcționa numai în sistemul privat de sănătate.
Măsura este justificată de nevoia de a limita riscul ca sistemul să devină nefuncțional din cauza subfinanțării, conform preambului documentului:
Neadoptarea de măsuri ar avea impact direct asupra sănătății publice și ar conduce la afectarea intereselor cetățenilor…
Se impune crearea cadrului legal astfel încât să fie identificate pârghiile necesare acoperirii costurilor reale ale servciilor medicale, în special pentru segmentul spitalizării continue, a ambulatoriului clinic de specialitate si ambulatoriului paraclinic…
Neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la reale dificultăţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimă a întregii activităţi medicale, cu consecinţe serioase în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a fondurilor publice şi furnizarea unei asistenţei medicale de calitate pacienţilor.
Introducerea coplății se face prin două adăugiri propuse la două articole din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii:
1.La articolul 230 alineatul (2), lit. e), care enumeră drepturile pe care le au asigurații ce beneficiază de pachetul de servicii de bază în spital se introduc câteva cuvinte, în final:
„e) să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare şi investigaţiile paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi fără contribuţie personală, în condiţiile impuse de contractul-cadru, cu excepția contribuției personale pe care aceștia o plătesc direct furnizorului de servicii medicale”
(Această coplată și modul de reglementare face, așadar, ca pachetul gratuit de servicii oferit în spital să nu mai fie neapărat gratuit.)
2. La articolul 237 alineatul (1) se adaugă, de asemenea, câteva cuvinte:
„(1) Serviciile medicale curative ale căror costuri sunt suportate din fond și care pot atrage contribuția personală a pacientului sunt:”
Aceasta înseamnă că serviciile medicale asigurate prin Fondul Național de Sănătate, fie că sunt în sistemul public sau cel privat, vor fi plătite și printr-o contribuție suplimentară a pacientului, care va fi directă, la furnizorul de servicii.
(Citiți și: ””Banchetul de Centenar s-a terminat – urmează nota de plată”: Sumarul numărului 99 al CRONICILOR Curs de Guvernare”)
Nu se știe cum va arăta această contribuție personală, care va fi detaliată în Contractul cadru ce reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate și actele adiționale acestuia, care se negociază acum.
Noua variantă a contractului și actele adiționale ar fi trebuit să intre în vigoare la sfîrșitul lunii martie, dar termenul a fost amânat pentru începutul lunii iunie, exact pentru a se stabili chestiunea acestei coplăți.
Cum va funcționa – varianta furnizorului privat
Teoretic, aceste contribuții sunt prevăzute în lege pentru toți actorii din sistemul de sănătate, fie că sunt privați sau de stat.
Aceste sume au fost însă cerute de cei din privat, nemulțumiți de discriminarea practicată de statul român.
Serviciile medicale sunt decontate la fel, prin tarif stabilit de Casa de Sănătate și plătit de la Fondul Unic, fie că este vorba despre spitalele de stat sau despre cele din rețeaua privată.
Statul subvenționează însă unitățile de stat prin sume imense virate pentru asigurarea salariilor medicilor din spitalele de stat:
- în 2018, transferurile estimate în Legea bugetului erau de 4,6 miliarde de lei, dar execuția s-a încheiat la aproape dublul sumei, 8,1 miliarde de lei.
- anul acesta au fost prevăzute în buget 9,3 miliarde de lei
Privatul nu avea posibilitatea de a rivaliza cu aceste salarii, decât crescând prețurile.
În plus, de câțiva ani, CNAS nu le mai permite furnizprul privați, prin contractul-cadru, să ceară plăți suplimentare și i-a obligat să aleagă – plată integrală a serviciilor (de către pacienți) sau decontare de la Casă.
Pentru un tratament egal, statul ar fi trebuit să crească prețul serviciilor și fiecare spital să aloce banii astfel obținuți diferitelor capitole de cheltuieli (salarii, investiții în aparatură, modernizări etc), cum consideră potrivit.
Era o problemă gravă de încălcare a unor reglementări privind concurența, acceptată tacit, în schimbul unor promisiuni ce se concretizează acum.
Conform unei surse din rețeaua privată și implicată în negocierea actelor subsecvente Contractului – cadru de furnizare a serviciilor medicale, aceasta este cauza introducerii contribuției și de aceea ea ar trebui să se aplice, practic, doar în spitalele private, chiar dacă legea se referă la întreg sistemul de sănătate (privat și stat).
Dacă legea nu s-ar referi la tot sistemul de sănătate, ar fi din nou discriminatoriu și neconstituțional.
Contribuția va reprezenta diferența dintre prețul decontat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și prețul real al unui serviciu medical oferit în sistem privat.
Introducerea contribuției personale le va permite spitalelor private să stabilească prețurile transparent pentru anumite servicii, spune sursa cursdeguvernare.ro.
Acum, multe unități, inclusiv cele de stat, practică falsificarea codurilor de proceduri, intervenții etc. pentru a deconta mai mulți bani de la CNAS, explică sursa cursdeguvernare.ro.
„Tot ce înseamnă investigații se vor deconta 100% de către Casă, pacientul nu va avea niciun cost. Acolo unor vor exista proceduri, și mă refer la intervenții chirurgicale sau alte intervenții acre necesită spitalizare, necesită o terapie intensivă, unde sunt costuri foarte mari și Casa nu acoperă costul real al acestor proceduri, acolo, practic, furnizorul va avea posibilitatea, în mod legal, să încaseze diferența direct de la pacient sau să încaseze diferența dintr-o asigurare suplimentară”, a declarat respectiva sursă.
Cum va funcționa – varianta pacienților
„Este o bombă socială și va afecta grav pacienții”, a declarat pentru cursdeguvernare.ro Vasile Barbu (foto), președintele Asociației Naționale pentru Protecția Pacienților (ANPP), în primul rând pe cei care nu sunt asigurați complet, pentru că nu vor mai avea asigurare completă în caz de boală. Practic, se desființează pachetul gratuit de servicii.
În opinia acestuia, măsura a fost luată în complicitate cu cei avantajați în mod special de prevedere, paraclinicul (cei care oferă servicii de genul analizelor de laborator, imagistică). „Ei nu sunt mulțumiți de actualele tarife decontate de Casa de Sănătate, vor tarife mai mari. Au încercat ani de zile, dar nu au reușit să obțină asta”, spune Vasile Barbu.
Se ajunge la un sistem ultraliberal, cum nici măcar Eugen Nicolăescu nu a gândit, precizează președintele ANPP.
Istoricul coplății
Coplata a fost introdusă în 2013, după mai mulți ani de presiuni din partea unor instituții internaționale, în contextul incapacității de a finanța corespunzător sistemul de sănătate prin contribuțiile de asigurări de sănătate (CASS) reținute din salarii.
A variat între 5 și 10 lei, dar nu toate spitalele au aplicat-o, mulți renunț la ea încă după primul an de la intrarea în vigoare.
Ordonanța a fost elaborată neactualizată a Legii 95/2006 privind reforma sistemului sanitar. Textele modificate nu mai figurează la articolele cu numerele din OUG – de exemplu, articolul 237 trimite, în realitate, la serviciile care se plătesc, precizează Vasile Barbu.