Mașini autonome exemple. Vehiculele fără șofer nu mai sunt de mult timp de domeniul filmelor science fiction. În acest articol vom trece în revistă câteva dintre cele mai de succes proiecte ale companiilor ce au lansat pe piață mașini autonome.
Ce este o mașină autonomă
O mașină autonomă, cunoscută și sub numele de mașină fără șofer sau mașină robotizată, este un vehicul care e capabil să circule fără intervenție umană, se arată într-o definiție oferită de Wikipedia.org.
Astfel de mașini pot să perceapă mediul înconjurător și să detecteze obstacolele. Totodată, ele monitorizează sistemele importante ale mașinii, inclusiv navigația. Vehiculele fără șofer primesc date vizuale și audio din exteriorul și interiorul mașinii, după care interpretează input-ul primit.
Apoi, sistemul de control acționează pentru a muta vehiculul, luând în considerare traseul, obstacolele, starea drumului, condițiile de trafic, controalele etc.
Mașini autonome exemple – ce sunt mașinile fără șofer
În funcție de performanțele referitoare la automatizare, vehiculele pot fi clasificate în 6 categorii sau niveluri, de la 0 la 5, definite de SAE International (Societatea Inginerilor de Autovehicule), o asociație profesională din SUA, ce dezvoltă standarde pentru profesioniștii din inginerie din diverse industrii, în special din transport.
Până la ora actuală, nicio mașină autonomă nu a atins cel mai înalt nivel (5), deși mai mulți producători încearcă să atingă autonomia completă.
Sistemul SAE International definește 6 niveluri de automatizare pe care producătorii de automobile, furnizorii și factorii de decizie le pot utiliza pentru a stabili cât de sofisticat este un sistem. Schimbarea crucială apare între nivelurile 2 și 3, când responsabilitatea pentru monitorizarea mediului trece de la șofer la sistem, notează publicația „Car and Driver”.
Mașini autonome exemple – cele 6 niveluri de automatizare
Nivelul 0 – Nu există automatizare. Omul de la volan este cel care conduce mașina, frânează, accelerează, urmărește și analizează traficul. Sistemul emite avertizări, dar nu deține controlul.
Nivelul 1 – Asistență pentru șofer. În anumite condiții, mașina controlează atât direcția, cât și viteza vehiculului, dar nu pe ambele în același timp, mai arată sursa citată. Șoferul efectuează toate celelalte aspecte ce țin de condus și are întreaga responsabilitate pentru monitorizarea drumului și preluarea controlului în cazul în care sistemul de asistență nu acționează corespunzător.
Potrivit Wikipedia.org, în cazul nivelului 1, șoferul și vehiculul împart controlul. De pildă, șoferul controlează direcția, iar sistemul automatizat controlează puterea motorului pentru a menține o viteză stabilă (control de croazieră).
Ce pot face mașinile autonome de nivel 2
Nivelul 2 – automatizare parțială. Sistemul mai este numit și „fără mâini pe volan” („hands off”). În anumite situații, mașina poate vira, accelera și frâna. Manevrele tactice, cum ar fi răspunsul la semnalele din trafic, schimbarea benzilor sau monitorizarea eventualelor pericole, revin în mare parte șoferului. Este posibil ca șoferul să fie nevoit să țină o mână pe volan pentru a fi pregătit să intervină dacă este cazul.
Companii precum Audi, Mercedes-Benz, Tesla, Volvo sau Cadillac au dezvoltat sisteme de asistență de nivel 2. De asemenea, sistemul Tesla Autopilot este clasificat drept nivel 2.
Mașini autonome exemple – ce pot face mașinile fără șofer de nivel 3
Nivelul 3 – automatizare condiționată. În condiții favorabile, mașina poate gestiona majoritatea aspectelor legate de condus, inclusiv mediul înconjurător. Șoferul își poate îndrepta atenția spre alte acțiuni, motiv pentru care sistemul mai este numit și „eyes off”.
Totuși, șoferul trebuie să fie pregătit să intervină într-un interval de timp specificat de producător. Astfel, sistemul îi va cere șoferului să intervină în momentul în care întâlnește un scenariu în care nu poate naviga. Șoferul trebuie să fie pregătit să preia controlul în orice moment. Exemple: sistemul Traffic Jam Pilot de la Audi.
Honda a fost primul producător care a vândut o mașină de nivel 3, urmată de Mercedes-Benz.
Mașini autonome exemple – automatizare de nivel 4
Nivelul 4 – automatizare ridicată. Nu este necesară atenția șoferului, ceea ce înseamnă că acesta poate să doarmă sau să schimbe locurile. Totuși, mașina de nivel 4 poate funcționa fără intervenție umană sau supraveghere numai în anumite condiții definite de factori precum tipul de drum sau zona geografică.
De exemplu, un șofer poate efectua sarcinile de la volan în oraș, iar apoi poate deveni pasager când mașina intră pe autostradă.
Ce face o mașină fără șofer de nivel 4
În afara acestor zone clar definite, vehiculul trebuie să poată anula călătoria în siguranță, adică să oprească și să parcheze.
Exemplu de mașină nivel 4: prototipul Firefly de la Google, care nu avea nici pedale, nici volan, și era limitat la o viteză de 40 de km/h. Serviciile de livrare sau robotaxi-urile care se deplasează doar în anumite locații, ca de exemplu într-un anumit oraș, sunt alte exemple.
Mașini autonome exemple – nivelul 5
Nivelul 5: automatizare completă. O astfel de mașină fără șofer poate funcționa pe orice drum și în orice condiții pe care le-ar putea gestiona un șofer uman. Șoferul nu ar trebui decât să introducă destinația.
Deocamdată, nicio mașină nu a atins automatizarea totală, dar Waymo – fostul proiect al Google pentru mașini fără șofer – folosește acum o flotă de 600 de mașini hibride Chrysler Pacifica pentru a-și dezvolta tehnologia de nivel 5 pentru producție, mai notează Wikipedia.org.
Mașini autonome exemple – ce companii operează mașini fără șofer
Iată câteva companii care au lansat mașini fără șofer sau servicii de robotaxi:
1. Waymo, o subsidiară a Alphabet (Google), a devenit în octombrie 2020 prima companie care oferă publicului larg servicii de robotaxi (mașini fără șofer). În prezent, Waymo operează servicii comerciale de robotaxi în Phoenix, Arizona, și San Francisco, California.
Waymo are parteneriate cu mai mulți producători de vehicule, inclusiv Stellantis, Mercedes-Benz, Volvo, Jaguar Land Rover, Lyft, AutoNation sau Avis.
Compania a lansat prototipul Firefly în decembrie 2014. Acesta era o mașină cu două locuri ce nu avea volan, pedale sau frână. Ulterior, Waymo a renunțat la aceste mașini și a integrat noua sa tehnologie în mașinile hibrid Chrysler Pacifica, produse de divizia Chrysler a Stellantis.
În prezent, întreaga flotă Waymo este alcătuită în totalitate din mașini complet electrice Jaguar I-PACE, prima mașină electrică autonomă premium din lume, se arată pe site-ul companiei.
Mașini autonome exemple – servicii de robotaxi
2. Cruise este o altă companie ce a lansat servicii de robotaxi în SUA. Compania este o subsidiară a General Motors și a dezvoltat software și hardware pentru a fabrica mașini complet autonome folosind vehicule Chevrolet Bolts modificate.
Până de curând, Cruise a operat aproape 1.000 de mașini autonome în San Francisco. De asemenea, compania oferea servicii în Phoenix (Arizona), Austin, Dallas și Houston (Texas) și Miami (Florida). Însă în octombrie 2023, în urma accidentării unui pieton, autoritățile din California au suspendat autorizațiile pentru mașinile autonome ale Cruise.
La scurt timp după aceea, Cruise a anunțat că va opri temporar operațiunile de robotaxi la nivel național. Pe 8 noiembrie, Cruise a retras de pe piață 950 de vehicule autonome al căror software urmează să fie actualizat.
Mașini autonome exemple – ce companii operează mașini fără șofer
3. DeepRoute.ai, o companie de tehnologie pentru mașini autonome cu sediul în Shenzen, China, și Fremont, California, SUA, a lansat un serviciu de robotaxi în Shenzen și Wuhan.
Compania se concentrează pe integrarea soluțiilor sale de conducere autonomă atât pentru mașinile mici, cât și în cazul camioanelor, se menționează pe site-ul companiei.
Pentru a incorpora astfel de tehnologii de conducere în diverse vehicule, DeepRoute.ai a încheiat parteneriate cu diverse companii, ca de exemplu Dongfeng Motor Corporation, o companie de stat producătoare de automobile din Wuhan.
4. Vehiculul ZEN drive Pilot Level 4, creat de Institutul Național pentru Științe Industriale Avansate și Tehnologie (AIST) din Tokyo, Japonia, a primit recent aprobare în această țară. Vehiculele concepute de AIST au 6 locuri și au început deja să circule în orașul Eiheiji din prefectura Fukui.
Foto: Grendelkhan / Ian Maddox / Wikipedia.org
Te-ar putea interesa și: