16 septembrie, 2024

Sindicaliștii din toată Belgia au organizat luni demonstrații de solidaritate cu lucrătorii de la Audi Bruxelles și cu alți salariați ale căror locuri de muncă sunt amenințate din cauza încetinirii industriei europene, în special din domeniul auto.

În Bruxelles, aproximativ 5.500 de sindicaliști au protestat pe străzile orașului, printre ei aflându-se și angajați din transportul public, ceea ce a dus la perturbarea circulației tramvaielor, autobuzelor și metroului.

În coloană s-au aflat delegații sindicale din industria auto sosite din Germania, Polonia, Franţa sau Olanda. 


Protestatarii solicită executivului UE investiții masive, în vederea ”protejării locurilor de muncă industriale”.

Sindicatele cer un plan de acțiune pentru industria prelucrătoare

Demonstrația a avut loc din cauza amenințării care planează asupra fabricii de automobile Audi din municipalitatea Vorst din Bruxelles, după anunțarea de restructurări, la începutul lunii iulie.

Aproximativ 3.000 de persoane lucrează la Audi Bruxelles, iar allte mii de persoane, pentru companii ce depind de această fabrica de automobile.

Sindicatele spun că demonstrația lor vizează, însă, mai mult decât situația de la Audi. Manifestația „Industria ne aparține” solicită „politici industriale orientate spre viitor, care să protejeze locurile de muncă de calitate și să încurajeze investițiile”.


Lieve De Preter, de la sindicatul creștin ACV, a declarat pentru VRT News: „Există mult mai multe probleme decât costurile salariale. Există probleme cu materiile prime, energia, subvențiile și concurența internațională neloială”

Sindicatele fac apel la politicieni să elaboreze un plan de acțiune pentru industria prelucrătoare. Planul ar trebui să facă parte din acordul de coaliție al noului guvern.

Coloana a plecat de la sediul Confederației Europene a Sindicatelor și s-a îndreptat spre Place du Luxembourg, unde au avut loc mai multe discursuri.

„După ani de profituri record, ei vor ca noi să plătim pentru criză, dar noi nu vom accepta niciodată”, a declarat Sor Hillal, secretarul general al United Steelworkers FGTB, în fața unei mulțimi care flutura pancarte pe care scria „Industria este a noastră” și „Nu suntem de vânzare”.

Sindicalistul a criticat, de asemenea, „tăcerea politică, atât belgiană, cât și europeană”, calificând-o drept un „atac” la adresa clasei muncitoare.

„Păstrarea locurilor de muncă din industrie înseamnă păstrarea vieților, păstrarea drepturilor și păstrarea unei viziuni egalitare a societății noastre. Dezindustrializarea și închiderea fabricilor nu reprezintă doar o pierdere pentru lucrătorii din fabrici și subcontractanții lor, ci și o pierdere a capacității de a privi spre viitor, o pierdere a capacității de a distribui bogăția, dar și un teren propice pentru ascensiunea extremei drepte”, a declarat Hillal, citat de L’Avenir.

Incertitudine la fabrica Audi din Belgia

În iulie, compania Audi a emis un comunicat de presă în care a anunțat că ia în considerare încetarea producției modelului Q8 e-tron, care este produs la fabrica din Bruxelles (și la o fabrică din China), din cauza scăderii cererii.

Modelul Q8 e-tron a marcat începutul mobilității electrice pentru Audi, în 2018, și a avut un anumit succes la nivel mondial, timp de mulți ani. Însă odată cu accelerarea lansării noilor modele pe arhitectura Premium Electric, comenzile au scăzut brusc.

Volkswagen AG, firma mamă a Audi, este cel mai mare producător auto european şi nu a închis niciodată o uzină în regiune. Dar fabrica din Bruxelles necesită cheltuieli mari, iar cererea pentru SUV-urile electrice produse aici este redusă.

De asemenea, Volkswagen a menţionat cheltuielile suplimentare, inclusiv de pe urma restructurării, pentru înrăutăţirea perspectivelor în 2024.

Muncitorii fabricii au intrat în grevă și, deși conducerea și negociatorii sindicali au convenit să revină la lucru începând de marți, protestele au continuat luni, însoțite de dmanifestațiile de solidaritate desfășurate la nivel național.

Thierry Bodson, președintele FGTB, a acuzat luni coaliția și guvernul, care păstrează o „tăcere asurzitoare” în fața situației de la uzina Forest. „Nu vedem nicio reacție din partea lor, în afară de dorința de a demonta legea Renault, de a reduce protecția lucrătorilor și de a limita ajutoarele de șomaj (pentru coaliția Arizona, n.r.)”, a criticat el, denunțând o „politică de culpabilizare a victimelor sistemului”.

Un alt lider sindical, Marie-Hélène Ska, secretar general al CSC, a făcut apel la un plan social care să includă toți lucrătorii Audi, inclusiv personalul temporar și subcontractanții. „Fiecare lucrător merită respect pentru contribuția sa la acest model de producție”, a subliniat ea.

Ca și Bodson, ea a deplâns tăcerea liderilor politici și a vorbit despre necesitatea unei „adevărate politici industriale care să păstreze țesutul economic local”. Sindicalista a făcut apel la politicienii regionali și federali să se așeze la masă pentru a găsi o cale de ieșire din actualul conflict industrial. „Nu putem lăsa municipalitatea din Forest și Regiunea Bruxelles să poarte singure responsabilitatea g[sirii unei solu’ii pentru viitorul” fabricii, a îndemnat ea.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: