UE trebuie să regândească până anul viitor interdicția de a mai vinde mașini noi cu motoare cu combustie internă în statele membre începând din 2035, a anunțat sâmbătă ministrul italian al Industriilor. De asemenea, se discută amânarea cu 20 de ani a introducerii de taxe pe kerosenul consumat de aviația civilă.
Luând cuvântul în marginea forumului de afaceri Teha de la Cernobbio, ministrul italian al Industriilor, Adolfo Urso a spus că o evaluare intermediară a progresului implementării noilor reguli, programată în 2026, ar trebui devansată pentru începutul anului viitor.
„Cred că aceasta ar trebui să fie prima problemă de care să se ocupe noua Comisie Europeană, deoarece companiile și milioanele de angajați ai lor au nevoie de claritate”, a spus Urso.
„Interdicția vânzării de mașini noi pe benzină/motorină în UE e absurdă”
Green Deal-ul adoptat de UE impune ca mașinile noi vândute după 2035 să aibă „emisii zero” de carbon, ceea ce face imposibilă vânzarea în continuare de vehicule noi alimentate cu combustibili fosili în toate cele 27 de state membre.
Guvernul de dreapta al lui Giorgia Meloni consideră că Comisia Europeană ar trebui să permită statelor membre să aibă mai multă libertate în alegerea tehnologiei pe care o preferă pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare convenite și sprijină o tranziție mai îndelungată și treptată de la tehnologia motoarelor cu ardere internă la cele electrice.
„Interdicția ca din 2035 să se mai vândă mașini noi cu motoare cu combustie internă este absurdă și trebuie revizuită”, a declarat ministrul italian al Energiei, Gilberto Pichetto Fratin, la aceeași conferință.
Șeful Renault: Industria auto riscă de amenzi de zeci de miliarde de euro și falimentul
Directorul general al Renault, Luca de Meo, a declarat că industria auto din Europa ar putea fi amendată cu 15 mld euro pentru depășirea planului la emisiile de carbon al Comisiei Europene, în urma scăderii abrupte a vânzărilor de vehicule electrice (EV), transmite Reuters.
În 2025, producătorii auto din UE trebuie să îndeplinească obiective mai dure privind emisiile de CO2, deorece plafonul impus de Comisia Europeană pentru media emisiilor scade la 94 g/km, de la 116 g/km în 2024, a spus șeful marfelui constructor francez pentru France Inter.
„Cererea pentru vehiculele electrice este de abia la jumătate din ceea ce ar fi necesar pentru îndeplinirea obiectivelor din Green Deal adoptate de Bruxelles și pentru a nu fi pasibili de amenzile din sectorul auto”, a afirmat Luca de Meo, care este şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Depăşirea plafonului maxim impus de UE pentru emisiile impuse pentru emsiile de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 emis în plus pe kilometru și înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, marii producători auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.
„Toţi vorbesc despre 2035, peste zece ani, dar ar trebui să discutăm despre 2025, deoarece ne confruntăm deja cu dificultăţi. Trebuie să ni se acorde mai multă flexibilitate. Este extrem de periculos să stabilim termene limită şi amenzi fără a putea să le facem mai flexibile”, a explicat şeful Renault.
Verzii și socialiștii, marii perdanți ai alegerilor europene
Cu prilejul recentelor alegeri europene, care au avut loc pe fundalul contracției cererii pentru vehiculele electrice, au fost lansate tot mai multe cereri pentru a se renunţa la decizia UE de a interzice vânzările de automobile cu motoare cu combustie internă din 2035, decizie care urmează să fie revizuită în 2026.
Întrebat despre ambiţia Renault de a trece 100% din producţia sa europeană la automobile la vehicule electrice, în contextul pieţei interne slabe, directporul general a răspuns: „Adevărul este că nu suntem pe traiectoria adecvată pentru a ajunge la 100% automobile electrice în 2035. Acesta este adevărul. Dacă clienţii nu vor să cumpere EV, suntem cu toţii responsabili. Trebuie să reducem costurile”.
Sectorul auto s-a confruntat cu diferite provocări, precum reducerea sau eliminarea subvențiilor pentru mașinile electrice şi concurenţa venită din China, care se adaugă crizei costului vieţii în toată Uniunea Europeană, ceea ce a avut un impact în tranziţia sectorului la „zero net”.
UE discută amânarea cu 20 de ani a taxei pe kerosen
În 2021, Comisia Europeană a propus impozitarea carburanților de aviație, care sunt în prezent scutiți de taxe la nivelul combustibililor comercializați în UE.
Statele membre ale Uniunii Europene doresc o amânare cu 20 de ani a taxelor pe combustibilul de aviație, în timp ce încearcă să avanseze reformele fiscale care au stagnat de mult, potrivit unui proiect de lege obținut de Reuters.
În 2021, Comisia Europeană a propus o majorare semnificativă a taxelor și accizelor pe hidrocarburi, inclusiv combustibilii de aviație utilizați în blocul celor 27 de țări. În prezent, acești combustibili nu sunt supuși taxării la nivelul UE.
După ce nu au reușit să ajungă la un consens cu privire la propunerile anterioare de stabilire a unei cote minime de impozitare a UE pentru combustibilul pentru avioane începând din 2028, țările UE iau în considerare scutirea de aceste taxe atât a combustibililor pentru aviație, cât și a celor pentru nave maritime pentru încă 20 de ani, arată proiectul de compromis.
Nu există combustibili „minune”
Documentul afrată că nu există combustibili alternativi durabil (SAF) pe piață ceea ce înseamnă că impozitarea kerosenului ar scumpi biletele de avion fără o reducere a emisiilor de caron.
Conform proiectului de propunere, numai aeronavele mici cu până la 19 locuri și navele utilizate pentru „navigația privată de agrement” ar trebui să fie supuse taxelor UE minime înainte de încheierea perioadei de 20 de ani. Alte aeronave și nave nu ar fi supuse taxelor UE obligatorii, deși țările individuale își pot impune propriile taxe naționale dacă doresc.
Proiectul de compromis, pregătit de Ungaria, care deține în prezent președinția rotativă a UE, include, de asemenea, o prevedere pentru o revizuire în 15 ani pentru a evalua dacă să înceapă aplicarea cotelor minime de impozitare ale UE la combustibilii pentru aviație și maritim după încheierea scutirii de 20 de ani.
Alți combustibili, cum ar fi benzina și motorina pentru vehicule și electricitatea, se confruntă deja cu cote minime de impozitare în UE.
Activiștii de mediu protestează
Activiștii pentru climă, care pledează de multă vreme pentru încetarea scutirii de taxe a UE pentru combustibilul pentru avioane, au criticat potențiala întârziere de 20 de ani ca fiind incompatibilă cu obiectivul UE de a atinge emisii nete zero până în 2050. „Până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar fi trebuit să ajungă la neutralitatea climatică”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație la grupul non-profit Transport & Environment.
***
Un răspuns
Orice, numai sa nu ne confruntam cu realitatea dura – actualul stil de viata din lumea dezvoltata (catre care tanjesc si de care se si apropie si tari gigantice demografic, precum China si India) nu este sustenabil. Fiecare an in care eludam aceasta realitate inseamna cinci sau poate 10 ani de chin suplimentar pentru copiii de azi, care vor incerca peste 20, 30, 40 sau 50 de ani sa opreasca dezastrul si sa salveze civilizatia.