Țările producătoare de petrol din cartelul OPEC se luptă pentru cotele de piață și nu ajung la un acord privind creșterea producției. Ca urmare, deficitul de ofertă față de cerere riscă să se amplifice și să mențină volatilitatea prețurilor, potrivit ediției pe iulie a Oil Market Report, al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA).
„Lupta pentru cota de piață atârnă greu peste piețe, în timp ce potențialul de creștere a prețurilor carburanților stimulează inflația și poate periclita o redresare economică oricum fragilă”, spune raportul IEA.
Totodată, dacă în OPEC+ (inclusiv Rusia) nu se ajunge la un compromis privind cotele de producție, aceasta va rămâne la nivelul din iulie și oferta „se va restrânge semnificativ, deși cererea își reia creșterea”, conform sursei citate.
Cerere tot mai mare decât oferta
Cererea globală de petrol a crescut pentru a doua lună consecutiv în iunie, până la 96,8 milioane de barili pe zi, în timp ce oferta globală de petrol a crescut până la 95,6 milioane de barili / zi (bpd), potrivit raportului citat. Într-o tonă de petrol încap circa 7 barili, în funcție de densitate.
Țările OPEC+ au produs 40,9 milioane bpd. IEA estimează că piața le va cere 42,8 milioane bpd în Trimestrul 3 / 2021 și de 44,1 milioane bpd în cel următor.
„Este probabil ca piața petrolului să rămână volatilă până când se va clarifica politica de producție a OPEC +. Volatilitatea nu ajută la asigurarea unor tranziții energetice ordonate și sigure – și nici nu este în interesul producătorilor sau al consumatorilor”, conchide raportul IEA.
Prețurile cresc pe termen lung, dar piața stă cu ochii pe cererea chineză
Prețul petrolului de tip Brent a atins maximul ultimului an, la 76,57 dolari / baril (maxim intraday miercuri), fiind în ușoară retragere.
Și prețul pentru petrolul de tip WTI a înregistrat un maxim la 75,19 dolari / baril în 2 iulie, fiind sub pragul de 75 de dolari, miercuri.
La sfârșitul lunii trecute piața vehicula creșterea prețurilor până la 100 de dolari / baril, pentru prima dată din 2014 încoace, potrivit CNBC.
Între timp, creșterea s-a oprit și, deocamdată, prețurile scad după ce statisticile au arătat scăderea importurilor chineze cu 3% în primul semestru din 2021, inclusiv din cauza crizei cotelor de producție ale OPEC, dar și a perioadei de revizii a rafinăriilor.
Pe de altă parte, scumpirea de până a petrolului a afectat marja de profit a rafinăriilor, potrivit unei note a Eurasia Group citată de CNBC.