Aproape jumătate (46%) dintre românii care folosesc servicii bancare efectuează plăți prin Internet/ Mobile banking, în creștere cu 70% comparativ cu decembrie 2020, când ponderea celor care realizau plăți de această manieră era de doar 27%, arată o cercetare de piață comandată de Asociația Română a Băncilor (ARB).
Cercetarea de piață, realizată în luna iulie 2022 de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), relevă accelerarea digitalizării în sistemul bancar, tendința de trecere la cashless și contactless fiind confirmată de modalitatea în care românii aleg să efectueze plățile în prezent.
9 din 10 români folosesc telefonul
Pentru accesarea aplicaților de internet șau mobile banking, aproape nouă din zece persoane intervievate au spus că folosesc smartphone-ul, și doar un sfert au specificat că folosesc laptopul în același scop.
La nivel de gospodărie, șase din zece români declară că au aplicații de Mobile /online banking, dintre care doar 5% spun că nu utilizează.
După pandemie și campaniile realizate de marii retaileri pentru utilizarea cardului în defavoarea numerarului, a fost consemnată o creștere a românilor care folosesc mai mult cardul pentru plăți.
Astfel că, în tranzacțiile pe care le realizează în mod obișnuit a reieșit faptul că:
- 4% dintre români utilizează numai cardul,
- 26% mai mult cardul,
- 34% numerarul și cardul în egală măsură,
- 23% mai mult numerar,
- 13% numai numerar.
În urmă cu șase ani, 94% din plățile retail din România se efectuau în numerar.
Comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, 37% dintre respondenți consideră că folosesc mai mult cardul ca înainte, 49% că nu s-a schimbat nimic și 14% declară că folosesc mai mult numerar decât înainte.
Gradul de incluziune financiară la 68%
Valoarea și numărul tranzacţiilor de plată cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi au crescut cu 53,3%, în decembrie 2021 comparativ cu decembrie 2019.
Valoarea tranzacţiilor de plată cu cardurile se cifrează la 48,5 miliarde lei, iar numărul tranzacţiilor de plată este de 365 milioane.
Gradul de incluziune financiară a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, potrivit cercetării, creșterea fiind cu 10 puncte procentuale peste nivelul raportat în anul 2017.
În topul motivelor invocate de către cei care nu dețin un cont bancar se situează:
- dorința de a nu fi urmărite veniturile/ cheltuielile,
- lipsa utilității unui cont,
- veniturile reduse,
- încasarea veniturilor în numerar.
Patru din zece români respondenți în cadrul cercetării afirmă că utilizează cardul de credit.
La finele anului 2021, în România existau 2,9 milioane de carduri de credit, numărul total de carduri fiind de 19,6 milioane.
În ceea ce privește intenția de a contracta un card de credit în următoarele 12 luni, 15% dintre românii chestionați au declarat „sigur da” – 4% și „probabil că da” – 11%.
Sondajul de opinie a fost realizat în luna iulie 2022 la solicitarea Asociației Române a Băncilor și cu sprijinul Institutului Bancar Român pe un eșantion de 1.066 respondenți adulți care utilizează servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 3%.
***