24 mai, 2022

Cei doi vicepreşedinţi ai companiei Lockheed Martin, Ray Piselli şi Dennis Goege, au semnat miercuri, 18 mai, scrisoarea de intenţie cu ministerul Economiei, prin care firma americană îşi exprimă disponibilitatea de a încheia parteneriate cu statul român pentru investiţii în industria aeronautică din România.

Nu e un deziderat singular în ce privește producerea de armament sub toate formele, în contextul războiului din Ucraina și a creșterii prezenței NATO pe flancul de Est:
în urmă cu o lună și jumătate, ministrul Apărării, Vasile Dîncu, își exprima speranța că vom putea produce, în curând, drone – în același nou context declanșat de invazia Rusiei.

CursDeGuvernare vine cu o analiză a celor 4 companii românești aflate în cărți pentru astfel de investiții și comenzi, care vizează, în principal mentenanță, reparații și producerea de componente: Romaero, Aerostar Bacău, IAR Brașov și Avioane Craiova:
cu ele pornește România la importul de tehnologie și investiții, punând pe masă un supliment de 0,5% din PIB la industria de Apărare.


*

Marile diferențe dintre cele 4 companii reprezentative ale industriei aeronautice românești arată că aceasta are nevoie un program de relansare integrată: Două dintre cele 4 sunt pe profit și dau dividende, iar celelalte două nu și se descurcă așa cum pot cu datoriile. Perspectivele nu lipsesc și nici problemele, în contextul creșterii cheltuielilor militare ale României  până la 2,5% din PIB.

Astfel, Aerostar Bacău (ARS) a raportat profit net de aproape 60 de milioane de lei în 2021, mai mare cu 56% față de 2020. Compania a fost desemnată drept centrul de mentenanță al avioanelor F-16 ale Forțelor Aeriene Române.
IAR Brașov (IARV) a avut profit net de aproape 23,5 milioane de lei. Modernizează elicopterele Puma și Alouette, dar face și piese de schimb şi subansambluri pentru Airbus Helicopter România, unde deține 49% din acțiuni.

Listate la Bursă sunt și Romaero București (RORX) și Avioane Craiova (AVIO), dar au înregistrat pierderi de 63 de milioane de lei, respectiv 12,4 milioane de lei în 2021.


Toate cele 4 companii din industria aeronautică au anumite așteptări privind creșterea activității ca urmare a oportunităților rezultate din majorarea  proporției cheltuielilor militare ale României  până la 2,5% din PIB.

Aerostar Bacău – capabilitățile și așteptările

Aerostar Bacău (ARS) este cunoscută mai ales pentru mentenanța realizată pentru avioanele Forțelor Aeriene Române. Totuși, o proporție de 65% din totalul vânzărilor din 2021 ale companiei a fost asigurată de exporturile de servicii și produse de aviație echivalente cu aproape 243 de milioane de lei.  

Proporțiile s-ar putea ajusta în urma contractelor de mentenanță pentru avioanele F16 ale României.

„Principalul nostru obiectiv (legat de oportunități) este să aprofundăm activitatea de mentenanță a avioanelor F 16, care presupune lucrări mai ample, inclusiv furnizarea de piese de schimb, dar și anumite proceduri, asta este provocarea”, a declarat Grigore Filip (foto), directorul general al Aerostar, pentru CursDeGuvernare.

În acest context, „importurile noastre de completare vor crește și ne îngrijorează actualele prevederi legale, care ne impun nouă, societate românească, în virtutea unui contract cu statul român, să generăm offset în străinătate. Adică să exportăm 80% din valoarea unui contract, dacă importăm mai mult de 2 milioane de euro”, atrage atenția directorul Aerostar.

„Așa că nu vom fi neapărat beneficiarii vreunei proceduri de offset. Legea trebuie modificată în concordanță cu noile realități. Centrele de mentenanță ar trebui exceptate de la obligația generării de offset. Altfel, este greu de prevăzut pe termen mediu, că noi vom putea face export prin mentenanța avioanelor de luptă aliate care zboară deasupra României, în locul celor care au experiența acestora de zeci de ani”, spune Grigore Filip.

Pe primul trimestru din acest an, Aerostar (ARS) a obținut un profit de peste 20 de milioane de lei, dintr-o cifră de afaceri de peste 104 de milioane de lei, în ușoară creștere față de aceeași perioadă a anului trecut.

Aerostar Bacău are o valoare de piață de peste 1,21 miliarde de lei, capitalizare bursieră conform cotației acțiunilor ARS la Bursa de Valori București (BVB)

Griji similare și la IAR Brașov

Și IAR Brașov (IARV) este „preocupată de implicarea în stingerea obligațiilor de off-set existente în prezent şi care vor rezulta ca urmare a iniţierii programelor strategice de înzestrare a instituțiilor publice  din România”, potrivit raportului anual al companiei.

(Citiți și:Cum arată Armata de 2% din PIB a României”)

Veniturile totale ale IAR Brașov (IARV) din 2021, de peste 336 milioane de lei, sunt obținute în România în marea lor majoritate. Exporturile de piese de schimb și servicii pentru elicoptere sunt, proporțional mici (puțin peste 7 milioane de lei), dar Airbus Helicopter România este principalul client de pe piața autohtonă, alături de Componentele Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică şi Securitate Națională (FSNA).

IAR Brașov are mai multe acorduri cadru și contracte cu MapN de reparații a elicopterelor IAR 330 Puma NATO, de  aplicarea Buletinului Service Ro34-13/2019 la elicopterele militare tip IAR 330 Puma SOCAT și de reparație capitală a elicopterelor tip IAR 330 Puma NAVAL.

Modernizarea și reparațiile capitale ale elicopterelor acoperă aproape 44% din totalul vânzărilor, iar reviziile, piesele de schimb și serviciile pentru elicoptere au asigurat 53,6% din totalul vânzărilor pe piața internă.

IAR Brașov (IARV) are o valoare de piață de aproape 189 milioane de lei, capitalizare bursieră conform cotației acțiunilor IARVhttps://m.bvb.ro/FinancialInstruments/Details/FinancialInstrumentsDetails.aspx?s=iarv la Bursă

Romaero București -de la eșalonări de datorii bugetare, la contractele salvatoare

Povestea Romaero București (RORX) este mai degrabă cea a suitei de decizii de restructurare a datoriilor bugetare și nu numai.

Raportul anual al Romaero spune că, prin cea mai recentă ajustare a planului de restructurare a obligațiilor bugetare s-a eșalonat plata a aproape 104 milioane de lei pe o perioadă de 6 ani și „amânarea la plată în vederea anulării” a peste 280 de milioane de lei.

Cifra de afaceri din 2021 a Romaero de 52 de milioane de lei (cu aproape 35% mai mică decât în 2020), a fost realizată în proporție de 39% din „producția de aerostructuri” (părți de fuselaj, mai ales), de 26% din mentenanță și reparații aeronave militare și de 24% de mentenanța celor civile.

Compania spune că a suferit de pe urma restricțiilor aferente pandemiei (principalii clienți civili sunt deținători de avioane Boeing și Airbus) și ruperii lanțurilor de aprovizionare.

Raportul pe anul trecut al companiei spune că obiectivul său principal „este de a continua activitatea ca partener al leaderilor/integratorilor pieței globale din domeniul aeronautic prin încheierea de contracte ferme și de a dezvolta activitățile de întreținere și reparații avioane civile și militare”.

Altfel spus, lipsește proiectul care să scoată compania din spirala insolvenței, dacă nu să o propulseze într-o secvență de dezvoltare indubitabilă.

Un start cu Lockheed Martin

Un start bun ar putea fi realizarea intenției Lockheed Martin de a asigura, la Romaero, mentenanța elicopterelor Black Hawk ale Ministerului de Interne.

(Citiți și:Klaus Iohhanis: Armata va intra într-un „proces accelerat de modernizare a înzestrării””)

„Această capabilitate de mentenanță va fi realizată la Romaero în colaborare cu Aerostar, şi încă de mâine vom începe să discutăm ce evaluare avem de făcut, care sunt investiţiile necesare, cum concretizăm acest parteneriat, printr-o asociere formală”, declara ministrul Economiei, Florin Spătaru, săptămâna trecută.

Aerostar va avea rolul de consultant și de sprijinitor al Romaero, potrivit directorului Companiei, Grigore Filip.

Altfel, expertiza profesioniștilor de la Romaero este fructificată prin proiecte de cercetare-dezvoltare multinaționale, precum RACER – Rapid and cost Effective Rotorcraft, dezvoltat ca parte a programului european Clean Sky 2, de 40 de parteneri din 13 țări.

„Este proiectul fanion al Airbus Helicopters, care este coordonator. Acest nou şi inovativ rotorcraft va fi cu 50% mai rapid decât un elicopter convențional, cu costuri reduse cu 25%”, spune raportul Romaero pe 2021.

Cluster aeronautic pentru un avion românesc

Ministrul Economiei a reluat în 14 mai la Avioane Craiova (AVIO) propunerea producerii unui avion de luptă 100% românesc, pe care o făcuse la Aerostar Bacău în februarie.

În acest scop, cele 4 companii din industria aeronautică ar urma să se asocieze într-un cluster, pornind de la singurul avion integral românesc făcut până acum, IAR 99 Șoim.

Avioane Craiova (AVIO), are în derulare un contract în valoare de 275 milioane de lei, fără TVA, cu Ministerul Apărării Naţionale, pentru modernizarea a 10 aeronave IAR-99, care vor fi folosite pentru pregătirea piloților care vor zbura ulterior pe aparate F-16 Fighting Falcon. Deja 4 avioane sunt în diferite stadii de lucru de modernizare, potrivit conducerii companiei.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

3 răspunsuri

  1. De ce nu ,să vedem un Avion de luptă 100% Romăn ,construit in romănia ,cu ajutorul unor companii Americane ,IARE 90 ,dacă poate fi modernizat la standart Nato ,un aparat de performanță,de ce nu și un elicopter de luptă, romănesc cu ajutorul partener American ,”519992″(06,12,2023)

  2. Pe Lângă Avion ,Avem nevoie de helicopter la Brașov,La Șantierul Naval Mangalia,avem muncitori cu înaltă calificare ,Regatul Român trebuie de îndată sa preia acest șantierul Naval ,să aducă tehnologie mentenanță patent ,SUA,Marea Britanie , Spania, Italia,să-l profileze ,pe Nave Război,Corvete , Submarine nucleare , tehnologia moderna celor 2Nave Britanice ,reparați , mentenanță, Regatul României ,are nevoie fulger de un Șantier Naval ,statul un procentaj de 52%-exterior undeva 48% din dividendele șantier , Regatul României statul majoritar ,sub comanda MAPN ,România

  3. IAR Brașov ,trebuie rapid Obligatoriu,să pună pe linia de asamblare , Elicopter UH-60 M ,Black Hawk ,Lockheed Martin,,Și nu Elicopterul S 215 M Franceze la un preț de 75 milioane euro, bucată ,și proaste ,dăm bani dar vrem o Tehnologie ultra performanță ,luâm ce vrem nu ce livrează sub formă de șantaj,”519992″

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

3 răspunsuri

  1. De ce nu ,să vedem un Avion de luptă 100% Romăn ,construit in romănia ,cu ajutorul unor companii Americane ,IARE 90 ,dacă poate fi modernizat la standart Nato ,un aparat de performanță,de ce nu și un elicopter de luptă, romănesc cu ajutorul partener American ,”519992″(06,12,2023)

  2. Pe Lângă Avion ,Avem nevoie de helicopter la Brașov,La Șantierul Naval Mangalia,avem muncitori cu înaltă calificare ,Regatul Român trebuie de îndată sa preia acest șantierul Naval ,să aducă tehnologie mentenanță patent ,SUA,Marea Britanie , Spania, Italia,să-l profileze ,pe Nave Război,Corvete , Submarine nucleare , tehnologia moderna celor 2Nave Britanice ,reparați , mentenanță, Regatul României ,are nevoie fulger de un Șantier Naval ,statul un procentaj de 52%-exterior undeva 48% din dividendele șantier , Regatul României statul majoritar ,sub comanda MAPN ,România

  3. IAR Brașov ,trebuie rapid Obligatoriu,să pună pe linia de asamblare , Elicopter UH-60 M ,Black Hawk ,Lockheed Martin,,Și nu Elicopterul S 215 M Franceze la un preț de 75 milioane euro, bucată ,și proaste ,dăm bani dar vrem o Tehnologie ultra performanță ,luâm ce vrem nu ce livrează sub formă de șantaj,”519992″

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: