marți

14 mai, 2024

inteligența artificială în marketing

20 noiembrie, 2023

Vânzările, publicitatea și comerțul online sunt câteva dintre domeniile care au avut cel mai mult de câștigat de pe urma noilor tehnologii AI. În acest ghid vom detalia în ce constă inteligența artificială în marketing.

Tehnologii AI în marketing

Activitățile de bază ale marketingului constau în înțelegerea nevoilor clienților, identificarea produselor și a serviciilor potrivite pentru ei și convingerea oamenilor să le cumpere. Toate aceste 3 abilități pot fi îmbunătățite enorm de inteligența artificială, se arată într-un articol publicat în „Harvard Business Review”.

Marketingul AI folosește tehnologii de inteligență artificială pentru a lua decizii automate bazate pe colectarea datelor, analiza acestora, observații privind audiența sau tendițele economice care pot afecta eforturile de marketing, notează și marketingevolution.com.

Inteligența artificială în marketing în ziua de azi


Potrivit „Harvard Business Review”, multe companii folosesc tehnologii AI pentru a gestiona anumite sarcini, ca de exemplu plasarea de reclame (ad-uri) digitale, îmbunătățirea predicțiilor (privind vânzările, de pildă) sau serviciile de asistență pentru clienți.

După cum arată și marketingevolution.com, AI este folosită în marketingul digital, unde viteza este crucială. Instrumentele de marketing cu AI utilizează datele și profilurile clienților pentru a învăța cum să comunice cel mai bine cu aceștia, pentru ca apoi să le transmită mesaje personalizate la momentul potrivit, fără intervenție umană, asigurând astfel o eficiență maximă.

Inteligența artificială în marketing este folosită de multe agenții de marketing pentru a ajuta echipele alcătuite din angajați umani sau pentru îndeplinirea unor sarcini tehnice care nu necesită o abordare umană.

Cum folosesc firmele AI în marketing

Firmele folosesc inteligența artificială în fiecare etapă a procesului reprezentat de cumpărarea unui produs sau a unui serviciu.


În perioada în care clientul potențial se află în faza de „analiză” a produselor existente pe piață, AI îi va afișa reclame țintite menite să îi ghideze căutarea.

Chatboții reprezintă un alt exemplu de aplicații ce utilizează inteligența artificială în marketing. Numeroase companii folosesc acum chatboți pe site-uri, platforme de social media sau de mesagerie ori în aplicațiile pentru telefoanele mobile. Chatboții sunt capabili să poarte o conversație cu diverși clienți și le pot rezolva anumite solicitări sau le pot oferi informațiile socilitate. Doar în cazul în care chatbot-ul nu reușește să rezolve problema clientului, acesta din urmă este transferat la un operator uman.

Totodată, inteligența artificială poate eficientiza procesul de vânzări folosind date extrem de detaliate despre persoane, inclusiv date de localizare geografică în timp real, cu scopul de a crea oferte de produse și servicii foarte personalizate.

Inteligența artificială în marketing – exemple

După faza inițială de analiză, inteligența artificială poate reduce probabilitatea ca un client să-și abandoneze coșul digital de cumpărături. De pildă, aplicațiile AI pot oferi mărturii motivante despre alți clienți („Achiziție grozavă! Mihai din Iași a cumpărat același televizor”, de exemplu). Conform „Harvard Business Review”, astfel de mesaje pot crește ratele de conversie de până la 5 ori sau chiar mai mult.

După realizarea achiziției se folosesc alte aplicații cu inteligență artificială, care sunt disponibile non-stop pentru a tria solicitările și comenzile clienților. Aceste aplicații cu AI sunt capabile să facă față unor volume mari de solicitări, mult mai eficient decât agenții umani. Precum chatboții, aceste aplicații pot gestiona chestiuni simple, ca de exemplu timpul de livrare sau programarea unei întâlniri, și pot transmite problemele mai complexe către un agent uman.

Inteligența artificială este folosită și pentru a analiza tonul clienților, sugerând răspunsuri detaliate sau instruindu-i pe operatorii umani cum să satisfacă mai bine nevoile clienților.

inteligența artificială în marketing
Foto: wynpnt / pixabay.com

Inteligența artificială în marketing – tipuri de AI

În funcție de nivelul de inteligență, tehnologiile AI folosite în marketing pot fi împărțite în două categorii: automatizarea sarcinilor și machine learning („învățare automată”), mai notează „Harvard Business Review”.

Automatizarea sarcinilor. Aplicațiile AI din această categorie efectuează sarcini repetitive, structurate, care necesită niveluri relativ scăzute de inteligență. Astfel de aplicații sunt proiectate să urmeze un set de reguli sau să execute o secvență predeterminată de operațiuni pe baza unor date de intrare (input), însă nu pot face față problemelor mai complexe, cum ar fi solicitările nuanțate ale clienților.

Un exemplu de aplicație AI de acest tip este un sistem care trimite automat un e-mail de bun venit fiecărui client nou.

În această categorie sunt incluși și chatboții mai simpli, cum ar fi cei disponibili prin Facebook Messenger. Aceștia le pot oferi utilizatorilor un ajutor în timpul interacțiunilor de bază, dar nu pot detecta intențiile clienților, nu pot oferi răspunsuri personalizate și nici nu pot învăța din interacțiuni de-a lungul timpului.

Inteligența artificială în marketing și machine learning

Învățarea automată. Acești algoritmi sunt atrenați („pregătiți”) folosind volume uriașe de date pentru a face predicții și a lua decizii relativ complexe. Astfel de modele pot recunoaște imagini, pot descifra text, pot împărți clienții în diferite categorii și pot anticipa modul în care clienții vor răspunde la diverse inițiative și campanii.

Învățarea automată este folosită deja în publicitatea online și în sistemele de recomandări din comerțul electronic. Machine learning și varianta sa mai sofisticată, deep learning (învățare în profunzime) sunt cele mai populare tehnologii din domeniul AI și devin rapid instrumente puternice în marketing, mai notează publicația.

Cum se poate folosi inteligența artificială în marketing

Firmele cu experiență limitată în AI pot începe prin a construi sau a cumpăra aplicații AI simple, bazate pe reguli. Spre exemplu, o companie poate începe cu o aplicație de automatizare a sarcinilor.

După ce companiile dobândesc abilități de bază în domeniul AI, precum și un volum mare de date despre clienți și piață, ele pot trece de la automatizarea sarcinilor la învățarea automată, se mai arată în ghidul „Harvard Business Review”.

Un astfel de exemplu este algoritmul AI de selecție a hainelor dezvoltat de Stitch Fix, care îi ajută pe stiliștii magazinului să realizeze oferte pentru cliențiilor lor, bazându-se pe preferințele de stil ale acestora (autoraportate), pe articolele de îmbrăcăminte pe care le cumpără / returnează, precum și pe feedback-ul lor.

Inteligența artificială în marketing – utilizări

AI în marketing poate fi folosită pentru activități precum:

Analiza datelor. Aplicațiile AI pot colecta și analiza volume mari de date de marketing din diferite campanii, are altfel ar fi trebuit să fie sortate manual.

Procesarea limbajului natural. Spre exemplu, chatboții oferă servicii de asistență pentru clienți, răspund la întrebări și oferă informații în limba clienților.

Predicții. Aplicațiile AI pot estima care sunt cele mai eficiente plasări publicitare pentru un anumit business, cu scopul de a ajunge la publicul țintă și a maximiza rentabilitatea investiției.

Generarea de conținut. Inteligenția artificială poate fi utilizată și pentru scrierea de conținut în cadrul unei strategii de marketing, ca de exemplu subtitrări video, e-mail-uri, postări pe bloguri și pe diverse site-uri etc.

Foto: wynpnt / geralt / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială în marketing ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:

Ce înseamnă deep learning. 11 aplicații și exemple explicate
Ce este machine vision. 8 aplicații și 3 avantaje
Ce înseamnă big data. De unde provin și cine le utilizează
Ce este machine learning și ce aplicații are. Ghid cu exemple

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: