fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Întârzierea exploatării gazelor din Marea Neagră provoacă dezinteresul clienţilor gazoductului BRUA: câștigă Ungaria

de Adrian N Ionescu , 3.8.2020

Compania FGSZ, operatorul sistemului național maghiar de transport de gaze naturale, a luat decizia finală de a nu investi în construcția secțiunii maghiare spre Austria a gazoductului paneuropean BRUA, după eşecul total al testului de rezervare de capacitate de transport, pe segmentul HUAT al gazoductului (Ungaria-Austria).

Nici un trader de gaze naturale nu a rezervat nici un metru cub de capacitate de transport orar, în cadrul procedurii de licitaţie, pe acest segment al BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria), desfăşurată luna trecută, potrivit unui comunicat FGSZ.

Cauzele principale  a eşecului, invocate încă dinainte de test, sunt reglementările nefavorabile din România şi întârzierea nedefinită a exploatării gazelor naturale din Marea Neagră, care ar trebui să ajungă până la hub-ul de la Baumgarten, de lângă Viena, unde funcţionează cea mai mare piaţă regională de gaze naturale.

„Suma valorilor nete ale rezervărilor licitate de către utilizatori este 0 şi, ca urmare, testul FGSZ este negativ: proiectul nu este viabil economic. Astfel procedura de rezervare dinspre Ungaria spre Austria s-a încheiat fără succes, fără nici o capacitate alocată şi cu o decizie finală de investiţie negativă, spune comunicatul citat.

Sechelele vechilor reglementări 

Decizia FGSZ este un punct câştigat de către Ungaria şi unul pierdut de România în competiţia pentru înfiinţarea unui nou hub-regional de piaţă a gazelor naturale.

(Citiţi şi: „Șansele BRUA și ale României – puse în umbră de rapiditatea proiectului Balkan Stream”)

Dacă, în urmă cu un an, când s-a decis efectuarea testului economic de rezervare de capacitate, măcar OMV  încă mai era susţinătoare segmentului HUAT, acum nici măcar compania austriacă nu a rezervat nimic, deşi ar trebui să exploateze, prin filiala sa Petrom, cel mai bogat zăcământ din Marea Neagră, Neptun Deep.

OMV Petrom a amânat fără nici un termen decizia de investiţie în exploatarea Neptun Depp, considerând inacceptabile reglementarea acestei activităţi atât prin legea offshore cât şi prin OUG 114 / 2018. Partenerul la această afacere, colosul american Exxon Mobil, a decis să-și vândă partea.

Reproşurile adresate României

Alţi mari jucători de pe piaţa regională au emis încă de anul trecut obiecţii majore privind viitorul proiectului din cauze legislative şi chiar politice localizate în România, atrunci când au fost consultați de Agenția de Cooperare a Reglementatorilor din domeniul Energiei din UE (ACER).

Engie, unul dintre cei doi furnizori de gaze naturale care domină piaţa românească, a invocat explicit riscurile politice și de reglementare localizate mai ales în România, ca și întârzierea finalizării secțiuni românești a BRUA .

Engie „consideră că analiza proiectului HUAT nu poate fi izolată de situația din regiune. Au crescut mai ales riscurile de reglementare și de mediu politic. De exemplu, România propune o legislaţie care ar putea submina fezabilitatea economică a fazei a II-a a BRUA pe segmentul româno-ungar”, spune compania, citată în motivarea deciziei ACER de efectuare a testului de rezervare.

„Acest lucru înseamnă, potrivit Engie, că acei operatori interesați de capacitatea de transport pe traseul Ungaria- Slovacia- Austria (HUSKAT) sau direct pe traseul Ungaria-Austria (HUAT), se întreabă în prezent dacă va mai fi accesibilă principala sursă de gaz (i.e. Neptun Deep) prevăzută pentru aceste capacități”, potrivit sursei citate.

Hungarian Gas Trade Ltd (MFGK), principalul furnizor de gaze din Ungaria, a fost mai categoric şi mai explicit: Nu susține secțiunea ungaro-austriacă a BRUA „din cauza incertitudinilor crescânde privind producția perimetrelor offshore din România, incertitudini create de recentele modificări ale legislației românești, care impun condiții nefavorabile de stabilire a prețurilor și de impozitare pentru producătorii de gaze offshore”, potrivit opiniei citate de ACER.

MET Austria GmbH (parte a unui grup maghiar) consideră că orice tip de licitație pe segmentul HUAT ar trebui făcut numai după clarificarea principalelor proiecte regionale.

ACER a impus testul de rezervare de capacitate, încă din aprilie 2019, ca urmare a conflictului dintre FSGZ și Gas Connect (operatorul sistemului de transport din Austria) privind interconectarea celor două conducte parte a BRUA, care ar trebui să fie construite de cele două ţări.

Rezultatele testului par să tranșeze disputa dintre Comisia Europeană și Ungaria, care nu mai vrea să construiască segmentul spre Viena al BRUA, pentru a face concurență hub-ului de aici, cel puțin până când anumiţi concesionari ai perimetrului Neptun Deep vor decide să învestească în exploatarea acestuia.

Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, a declarat recent că întârzierea adoptării unor reglementări favorabile poate face proiectul ineficient.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.8.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

CNN – analiză: China crește agresivitatea pretențiilor teritoriale și sporește tensiunile din Asia

Iulian Soare

De la preluarea puterii în 2012, președintele chinez Xi Jinping a contribuit la consolidarea poziției Chinei ca superputere globală și a promovat o politică externă… Mai mult

Stiri

Locurile de muncă – un bilanț în 2019: Sănătatea câștigă salariați pe fondul majorării de venituri, dar din Educație continuă să plece oameni

Raluca Florescu

Deși a condus topul majorărilor salariale în 2019, Educația a continuat să piardă angajați. Nu același lucru se poate spune despre sistemul sanitar, unde numărul… Mai mult

Europa

3500 de mari companii din SUA dau în judecată Casa Albă pentru suprataxele pe importurile din China

Razvan Diaconu

Tesla, Ford Motor, Target Corp, Walgreen, Home Depot, o filială a Volvo și producătorul de piese auto Dana Corp se numără printre cele aproximativ 3.500… Mai mult

Europa

Donald Trump a nominalizat-o pe judecătoarea Coney Barrett la Curtea Supremă – balanța înclină spre republicani

Iulian Soare

Președintele Donald Trump a nominalizat-o pe Amy Coney Barrett (foto) pentru postul rămas liber în Curtea Supremă a SUA, după decesul judecătoarei Ruth Bader Ginsburg.… Mai mult

Stiri

UPDATE Alegerile locale: Prezența la vot

Adrian N Ionescu

  UPDATE ora 17.00 Au votat peste 6,327 milioane de alegători, adică 34,58% din totaliul celor înscriși pe listele permanente sau complementare. O jumătate de… Mai mult

Europa

SUA se opun investițiilor chineze în portul strategic Sines din Portugalia: interesele occidentale în zonă

Iulian Soare

Statele Unite nu ar privi cu ochi buni atribuirea contractului de construcție a unui nou terminal în portul Sines unei companii chineze, potrivit declarațiilor ambasadorului… Mai mult

Europa

Brandul Dacia pe tricourile echipei Udinese Calcio încă trei ani

Vladimir Ionescu

Echipa italiană de Serie A Udinese Calcio a reînnoit contractul de  sponsorizare  în  virtutea căruia jucătorii echipei vor purta brandul Dacia pe tricouri, iar stadionul … Mai mult