Companiile ucrainene au suspendat producția de cablaje de sârmă necesare industriei auto, iar producătorii europeni de mașini nu pot umple golul din cauza deficitelor de materii prime, în special de cupru (Rusia fiind unul dintre cei mai mari exportatori), transmite Euractiv.
Potrivit cotidianului economic ceh Hospodářské noviny (HN), situația actuală ar putea duce la colapsul furnizorilor locali de piese auto, iar ulterior chiar al industriei auto.
„Este evident că aproape toate companiile europene de mașini au furnizori de cablaje de sârmă în Ucraina”, a declarat Daniel Otáhal, director de vânzări al companiei KES (Cable and Electrical Systems), pentru HN.
„Prăbușirea industriei auto din UE este aproape sigură, pentru o perioadă de câteva săptămâni, dacă nu luni”, a avertizat Otáhal.
Producătorul ceh de mașini Škoda a confirmat că a avut o problemă cu trei furnizori principali din Ucraina și alți cinci subcontractanți. Compania a suspendat deja producția vehiculelor sale de tip electric, a informat HN.
Lipsa cablajelor de sârmă reprezintă o nouă lovitură pentru industria auto din Cehia, după problemele recente cauzate de pandemia COVID-19 și criza de cipuri.
În plus, industria este foarte dependentă de gaz și electricitate. Odată cu creșterea vertiginoasă a prețurilor la energie și impactul așteptat al sancțiunilor UE împotriva Rusiei, incertitudinile privind viitorul industriei auto sunt tot mai mari.
Ca reacție la invazia Ucrainei, Škoda, unul dintre cei mai mari exportatori cehi, a decis să-și suspende toate activitățile din Rusia și să oprească exporturile de mașini către această țară. Rusia a fost a doua cea mai mare piață a Škoda în 2021.