5 octombrie, 2011

Guvernul a înfiinţat, în sfârşit, Consiliul Naţional de Competitivitate (CoNaCo), un think-tank care reuneşte economişti pentru dezvoltarea strategiei guvernamentale pentru creşterea competitivităţii României, în cadrul Uniunii Europene.În şedinţa de guvern de miercuri a fost aprobat memorandumul de constituire a acestui „cap limpede” al strategiei naţionale, care va fo condus de Andeea Paul-Vass – consilierul pe probleme economice al guvernului.

CoNaCo a fost prezentat de însă consiliera premierului, la un forum care a avut loc cu câteva ore înainte de şedinţa de guvern: Consiliul va elabora Strategia pentru competitivitate a României, axată pe dezvoltarea industriei creative, ce reuneşte un sfert din firmele din România.

Consiliul Naţional de Competitivitate este un for de gândire guvernamental, cu reprezentanţi din mediul public privat, din ministere, mediul de afaceri şi mediul academic. Acest departament va realiza Strategia naţională de competivitate a României pentru 2020. Am primit mandat pentru coordonarea acestei instituţii, iar vineri va avea loc o primă întâlnire, în cadrul căreia vor participa 70 de voci. Unul dintre obiectivele strategiei este tocmai dezvoltarea industriei creative”, a declarat, miercuri, Andreea Paul-Vass, consilierul premierului Emil Boc, la un forum economic, îneinte de şedinţa de guvern.

Deşi anunţată la nivel de intenţie în urmă cu aproape un an, crearea unui grup care să elaboreze o strategie naţională de competitivitate a fost mereu amânată. O analiză cursdeguvernare.ro („Obiectivele naţionale ale României – trasate mereu de alţii”) arăta în luna martie 2011 că România nu are o strategie de ţară, şi că singurele măsuri menite să configureze un plan naţional de dezvoltare coerentă sunt cele trasate la nivelul Uniunii Europene prin „Strategia UE 2020”.

(Citeşte şi: România, „strategie de ţară” şi „plan de modernizare a statului”. Obiectivele naţionale, trasate mereu de alţii)

Ce va face CoNaCo?

  • CoNaCo va demara analize sistematice ale tuturor pieţelor şi va răspunde la sesizări venite din partea agenţilor economici, ca de exemplu lipsa temporară sau nu a forţei de muncă, pe anumite sectoare şi regiuni.
  • CoNaCo va prezenta semestrial un raport public cu privire la dinamica competitivităţii economice. ”Astfel, s-ar putea contura o strategie mixtă de competitivitate, care îmbină şi obiectivele convergenţei”, spunea Andreea paul-Vass, pe blogul ei, în luna martie.
  • Consiliul va coordona 8 centre de competitivitate regionale, care să introducă componenţa teritorială şi flexibilitatea adaptativă necesară specificului local atât în elaborarea propunerilor, cât şi în monitorizarea efectivă a rezultatelor.
  • În Programul Naţional de Reformă (PNR) 2011-2013, adoptat de guvern pentru îndeplinirea Strategiei Europa 2020, impusă la nivelul Uniunii Europene, se arată că noul think-tank va avea atribuţii în “coordonarea strategică şi operaţională a politicilor publice pentru asigurarea dezvoltării competitive a economiei româneşti şi în elaborarea Strategiei de Competitivitate a României”.

De ce se înfiinţează CoNaCo?

  • România nu dispune de un organism public specializat în problemele competitivităţii, ci de o multitudine de consilii interministeriale, instituţii şi strategii disparate, fără un impact puternic în economie”, susţine consilierul premierului.
  • Planurile şi programele naţionale solicitate de Uniunea Europeană nu pot înlocui o strategie naţională a competitivităţii pe termen lung, cu revizuire anuală.”Competitivitatea este un capitol la care România are mult de recuperat, atât la nivel european, cât şi la nivel global”, a mai explicat Vass.
  • Înfiinţarea CoNaCo este motivată şi prin necesitatea creării unei instituţii care să asigure că următorul Program Operaţional dedicat competitivităţii, pentru perioada 2014-2020, “va fi gândit şi pregătit din vreme pentru a avea un impact de ansamblu asupra dezvoltării economiei româneşti”.

Într-un top al competitivităţii, România se află pe locul 77 din 142 de ţări, potrivit unei analize publicate recent de cursdeguvernare.ro. (Competitivitatea – indicatorul care ţine România departe de Occident) Indicele ia în calcul 12 indicatori, de la macroeconomie, la funcţionarea instituţiilor, de la eficienţa sistemului de sănătate la educaţie şi la complexitatea mediului de afaceri.

(citeşte şi: Competitivitatea – indicatorul care ţine România departe de Occident)

Guvernul poate înfiinţa un nou post de ministru, pentru competitivitate


În PNR 2011-2013 se arată că acest consiliu presupune şi crearea unei funcţii de ministru delegat pentru competitivitate, care să conducă acest ”cap limpede al Guvernului”.

Ministrul delegat trebuie să fie capabil să catalizeze eforturi politice pentru a se ajunge la o viziune comună de dezvoltare (nivel înalt de expertiză profesională în domeniul economic, carismă, recunoaştere internaţională)”, se menţionează în PNR 2011-2013.

Viitorul Consiliu va avea caracter consultativ şi va reuni, pe lângă reprezentanţi guvernamentali, şi specialişti din mediul academic. CoNaCo va fi compus din decidenţi din instituţiile centrale, experţi şi reprezentanţi ai asociaţiilor de afaceri din domeniul vizat.

Potrivit unor surse guvernamentale, CoNaCo va face şi propuneri Guvernului privind prioritizarea investiţiilor.


În PNR 2011-2013, se arată că noua structură guvernamentală va fi compusă şi din miniştri ai ministerelor-cheie pentru dezvoltarea competitivă a României, experţi guvernamentali, experţi cu reputaţie în sfera academică, reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai sindicatelor şi societăţii civile, consultanţi.

În plus, din cadrul Consiliului, va fi selectat un Grup de Experţi de Nivel Înalt, care va avea mandatul de a propune spre dezbatere Strategia de Competitivitate a României 2020, mai prevede PNR2011-2013.

După aprobarea în cadrul Consiliului de Competitivitate, Strategia de Competitivitate va trebui supusă aprobării Parlamentului.

Andreea Paul-Vass, care va conduce Consiliul, a susţinut că noua structură nu va presupune costuri de funcţionare, iar site-ul oficial va fi găzduit de un domeniu de internet cumpărat de consilierul de stat pentru 200 de lei.

Nu au fost alocaţi bani de la buget pentru acest for. Nu este nevoie de sediu, nu este nevoie să fie plătiţi oameni. Site-ul va fi realizat utilizând un domeniu achiziţionat de mine în urmă cu mai mult timp. Este nevoie de voinţă din partea tuturor mediilor”, a susţinut Andreea Paul-Vass.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: