joi

18 iulie, 2024

15 septembrie, 2023

UPDATE: O zi de grevă pe calea ferată înseamnă o pierdere de aproximativ 1,5 milioane de lei din taxa de utilizarea a infrastructurii neîncasată de la operatorii de transport, precizează CFR SA într-un comunicat.

Administrația CFR SA acuză Ministerul Finanțelor că nu aprobă bugetul – 3 variante respinse. MF solicită retsructurarea companiei

Conducerea CFR SA transmite faptul că înțelege nemulțumirile angajaților, care au recurs la această acțiune, dar spune că perturbarea traficului feroviarnu reprezintă calea pentru rezolvarea situației actuale.

”Deși CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finanțelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri și Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanțelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an. Însă, atragem atenția asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol TOATĂ activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministrul Finanțelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcționarea traficului și întreținerea infrastructurii de transport”, a precizat CFR SA într-un comunicat.


Compania atras un semnal de alarmă și în privința lipsei banilor pentru siguranța feroviară: ”Infrastructura feroviară este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuală are în derulare, doar prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), 144 contracte în valoare de 15,44 miliarde lei, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, o rețea feroviară care, în actualul context strategic, este esențială pentru transportul de cereale, iar avizarea negativă a Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaților companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar și blocarea absorbției de fonduri europene, reducând astfel capacitatea Statului Român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii.”

Principala pârghie pentru deblocarea actualei situații în care se află compania o reprezintă aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pentru anul în curs, Buget care va permite continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, arată CFR SA.

***

Știrea inițială:


Trenurile înregistrează sute de minte întâîrziere, după ce angajații din CFR au declanșat vineri greva de avertisment, de două ore, începând cu 07.00.

În jurul orei 11.00, erau oprite un număr de 266 de trenuri, de călători şi de marfă, private și de stat.

Blocul Naţional Sindical prin afiliaţii săi- Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Federaţia ELCATEL – anunţă că a strâns pentru greva de vineri 17.000 de semnături de la angajaţii CFR Infrastructură.

Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, a admis, într-o declarație acordată News.ro, că este haos în Gara de Nord ca urmare a grevei, dar a acuzat că haosul generat de lipsa de investiţii la CFR este şi mai mare.

”Constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar”, au transmis sindicaliştii greviști, într-un comunicat.

Motivele grevei:

  • Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.

  • Lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate. ”Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, explică sindicaliştii.

  • Lipsa de investiţii în material rulant de calitate, modern. ”Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii, cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema”,mai arată greviștii.

  • Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti. ”Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajaţi”. Deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.

  • Probleme din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar. ”Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: