fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

Mediul de afaceri românesc şi bolile copilăriei sale. Diagnoza şi tratamentul

Gabriel Biriş despre reforma impozitelor: E nevoie de o legislaţie care să păstreze capitalul în ţară

de Gabriel Biris 1.2.2012

Cea de-a doua temă a campaniei „Cum ieşim din lumea a doua” se referă la cei care, tăcuţi, duc de trei ani greul crizei: cei din economia privată.

Mediul de afaceri românesc şi bolile copilăriei sale. Diagnoza şi tratamentul

Funcţionare, sanitate, fiscalitate. Ce şi de ce nu merge – pe fond şi pe formă?

Care să fie sursele competitivităţii sale?

Şi cum se poate el adapta unui model economic pe care criza îl reclamă?

Pe ce butoane – de principiu şi legislative – ar trebui să apese decidenţii pentru a-l face atractiv, într-o lume în care atragerea investiţiilor a devenit o miză strategică? (REDACŢIA)

Astăzi, GABRIEL BIRIŞ, partener la Biriş-Goran, avocat specializat în legislaţie fiscală

Care ar fi carenţele de fond ale mediului de afaceri românesc, cele care subminează funcţionarea sa fluentă şi predictibilă, şi care ar fi carenţele de formă, cele care-l fac neatractiv?

Din punct de vedere fiscal, Romania are cateva probleme care se cer a fi urgent rezolvate:

  • instabilitatea legislatiei fiscale. Problema nu poate fi rezolvata decat prin asezarea pe principii solide a fiscalitatii, largirea bazei impozabile in special prin eliminarea exceptiilor sau tratamentelor diferentiate in functie de modul de obtinere a veniturilor;

  • slaba administrare fiscala. Acest lucru face ca evaziunea fiscala sa fie la cote care afecteaza siguranta nationala. Contrabanda cu produse accizabile (tutun, petrol alcool) este inca la cote periculoase, iar frauda de TVA probabil ca depaseste intreg deficitul bugetar. Evaziunea, pe langa faptul ca duce la scaderea veniturilor bugetare (avand consecinta instabilitate legislativa si cresterea taxelor pentru afacerile legitime) afecteaza si concurenta. Sunt deja cateva cazuri de companii retrase din Romania din cauza concurentei neloiale facute de evazionisti;

  • impozitarea excesiva a muncii. Rata efectiva de impunere este de aprox. 45% (total costuri angajator/sarcina fiscala totala), ceea ce impreuna cu “supapele” create in legislatie explica gradul redus de conformare voluntara;

  • lipsa unei legislatii care sa stimuleze amplasarea in Romania a companiilor de tip holding. O astfel de legislatia ar stimula pastrarea capitalului romanesc in tara, atragerea de capital strain si dezvoltarea serviciilor finaciare si profesionale.

Dacă ar fi să resetăm principiile, eventual legislaţia care priveşte direct mediul de afaceri românesc, mai ales sub aspect fiscal, s-ar impune câteva măsuri:

  • as introduce in legislatia fiscala principiul “in dubio contra fiscum” (legea neclara se interpreteaza in favoarea contribuabilului). Un astfel de principiu ar crea un mediu mult mai sanatos: legiuitorul va fi mai responsabil, contribuabilul de buna credinta nu va fi hartuit de inspectori iar inspectorii nu vor mai fi hartuiti de Curtea de conturi.
  • as introduce legislatia care sa favorizeze amplasarea in Romania a holdingurilor, din motivele enumerate mai sus;
  • as extinde masurile de simplificare la TVA la maxim posibil, pentru a reduce frauda de TVA. De fapt, daca nu ar fi interzis de legislatia europeana, as introduce masurile de simplificare erga omnes. Daca TVA-ul nu ar mai circula intre firme, avantajele ar fi multiple – atat pentru buget cat si pentru piata. Enumăr: s-ar elimina posibilitatea intermediarilor de a fura TVA (la achizitii intracomunitare urmate de vanzari interne); s-ar elimina fraudele la rambursarea de TVA; s-ar reduce costurile de administrare (peste 50% din inspectorii fiscali lucreaza pentru controale in vederea rambursarii – forta de control astfel eliberata ar putea fi folosita pentru alte controale in domenii de risc); s-ar elimina coruptia asociata rambursarile de TVA; s-ar reduce costurile de finantare pentru economie si s-ar reduce blocajul financiar (masura ar fi echivalenta cu plata TVA la incasarea facturii).
  • as reforma impozitul pe proprietati, in special cel pentru cladiri;
  • as introduce un moment zero (impozitare sume sau bunuri nefiscalizate anterior, declarate intr-o perioada limitata de timp), combinat cu imbunatatirea masurilor de control indirect).

Sub aspectul competitivităţii, mediul nostru de afaceri are vaste resurse, care nu sunt, sau sunt slab exploatate. Iată câteva dintre butoanele pe care s-ar putea apăsa:

  • In primul rand, agricultura. Romaia are resurse atat pentru agricultura industriala cat si pentru agricultura bio slab utilizate. Trebuiesc sisteme de colectare si retele de procesare a produselor agricole astfel incat sa se reduca dependenta de importuri si sa se asigure si exporturi consistente;
  • Cercetare. Chiar daca greu de crezut, in Romania exista clustere de inovare cu rezultate excelente. Din pacate, cele mai multe fie se pierd din lipsa banilor pentru dezvoltare fie sunt implementate pe alte meleaguri. Prin mecanisme de finantare sau garantare eficiente, astfel de inovatii ar putea deveni motor de crestere si creare de locuri de munca;
  • Pozitia strategica si relatii traditional bune cu China si tarile bogate din Orientul mijlociu. Printr-o legislatie care sa favorizeze holdingurile si o politica externa isteata, putem devein relative usor sir epee placa turnanta a investitiilor straina in zona, nu numai in Romania (de ex., Cipru este cel mai mare investitor in Rusia!!!);
  • Ape bio-termale. Resurse exista din belsug si de cea mai buna calitate, dar extreme de slab valorificate. Probabil ca cel mai bun exemplu sunt statiunile Baile Herculane si Govora. Romania ar putea fi devein rapid o destinatie pentru un anumit gen de turism.
  • Fonduri europene. Sunt o uriasa sursa de finantare slab accesata. Trebuie concentrate eforturile si resursele pentru ca gradul de utilizare al acestori fonduri sa fie apropiat de 100%.
  • Buna guvernare. Foarte multe resurse se irosesc datorita unor sisteme mult prea birocratice, care favorizeaza lipsa de professionalism, ne-asumarea de raspundere si coruptia. Prin informatizare si training, intr-un timp relative scurt, astfel de probleme pot disparea sau, cel putin, reduce din importanta.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.2.2012

Un raspuns

  1. Adrian Ionescu
    12.11.2013, 2:07 am

    As vrea sa vad unde sunt clusterele de inovare in Romania :)…am dori sa intram si noi intr-unul… Etc

Lăsați un comentariu


Europa

Reuters: Anunțul invitării Bulgariei şi Croaţiei în anticamera zonei euro e iminent – ar putea avea loc în acest weekend

Vladimir Ionescu

Oficialii zonei euro sunt pregătiţi să lase Croaţia şi Bulgaria să intre în ERM-2 (mecanismul ratelor de schimb, n.r.), o perioadă de tranziţie obligatorie de… Mai mult

Stiri

SUA / Curtea Supremă îl obligă pe Donald Trump să transmită procurorilor declarațiile sale fiscale. O solicitare similară a Camerei Reprezentanților a fost respinsă

Iulian Soare

Curtea Supremă a Statelor Unite a respins joi argumentul avocaților președintelui Donald Trump potrivit acesta este protejat de imunitatea funcției inclusiv în materie fiscală și… Mai mult

Stiri

Inechitate severă în școală: Ministrul Educației a primit ”catalogul” celor 900.000 de elevi absenți de la cursurile on-line

Razvan Diaconu

Un catalog supradimensionat, în care au fost trecuți 900.000 de elevi absenți de la cursurile online pentru că nu au laptopuri sau tablete, a fost… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Programul ”O casă, o familie” (Prima Casă), modificările propuse de Finanțe

Alexandra Pele

Guvernul  propune majorarea de la 66.500 de euro la 95.000 de euro a valorii maxime a creditului acordat prim programul Prima Casă, ce urmează să… Mai mult

Stiri

Raport Oxfam: Coronavirus agravează foametea la nivel mondial. Fenomenul riscă să apară și în Brazilia, India, Africa de Sud,

Razvan Diaconu

Zeci de milioane de oameni ar putea fi împinși în pragul foametei, la nivel global, din cauza pandemiei, pe fondul creșterii șomajului și reducerii ajutoarelor… Mai mult

Stiri

Șapte universități din România admise în rețeaua universităților europene

Vladimir Ionescu

Ministrul Educației a anunțat joi, pe Facebook, că șapte universităţi din România au fost selectate de către Comisia Europeană pentru a face parte din rețelele… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: VIDEO conferința online „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, 15 iulie

Redacţia

Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode participă la VIDEO CONFERINȚA online organizată de CursDeGuvernare.ro: „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, în… Mai mult