fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Situația bugetară cu care a intrat România în criza Covid-19

Intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un… Mai mult

29.03.2020

Analiză

Datoria guvernamentală a crescut cu 46% din 2015 încoace

Datoria administrației publice conform metodologiei UE (datoria guvernamentală) a României a fost la finalul lunii ianuarie 2020 de circa 392 miliarde lei sau 37,2% din… Mai mult

26.03.2020

La obiect

Sistemul medical intră în carantină mai repede decât pacienții: sute de cadre medicale sunt contaminate, echipamentul de protecție e insuficient și vine prea târziu

Sute de cadre medicale au fost contaminate cu Covid-19 si au fost izolate la domiciliu, iar unele spitale au intrat în carantină in corpore –… Mai mult

25.03.2020

Chestiunea

Tabelul cu care a intrat România în criza Covid-19: Topul destinațiilor de export și țările din care facem cele mai multe importuri

România a intrat în criza Covid-19 cu una din cele mai nefericite situații privind balanța comercială și e greu de crezut că politicile economice ar… Mai mult

25.03.2020

Mediul de afaceri românesc şi bolile copilăriei sale. Diagnoza şi tratamentul

Gabriel Biriş despre reforma impozitelor: E nevoie de o legislaţie care să păstreze capitalul în ţară

de Gabriel Biris 1.2.2012

Cea de-a doua temă a campaniei „Cum ieşim din lumea a doua” se referă la cei care, tăcuţi, duc de trei ani greul crizei: cei din economia privată.

Mediul de afaceri românesc şi bolile copilăriei sale. Diagnoza şi tratamentul

Funcţionare, sanitate, fiscalitate. Ce şi de ce nu merge – pe fond şi pe formă?

Care să fie sursele competitivităţii sale?

Şi cum se poate el adapta unui model economic pe care criza îl reclamă?

Pe ce butoane – de principiu şi legislative – ar trebui să apese decidenţii pentru a-l face atractiv, într-o lume în care atragerea investiţiilor a devenit o miză strategică? (REDACŢIA)

Astăzi, GABRIEL BIRIŞ, partener la Biriş-Goran, avocat specializat în legislaţie fiscală

Care ar fi carenţele de fond ale mediului de afaceri românesc, cele care subminează funcţionarea sa fluentă şi predictibilă, şi care ar fi carenţele de formă, cele care-l fac neatractiv?

Din punct de vedere fiscal, Romania are cateva probleme care se cer a fi urgent rezolvate:

  • instabilitatea legislatiei fiscale. Problema nu poate fi rezolvata decat prin asezarea pe principii solide a fiscalitatii, largirea bazei impozabile in special prin eliminarea exceptiilor sau tratamentelor diferentiate in functie de modul de obtinere a veniturilor;

  • slaba administrare fiscala. Acest lucru face ca evaziunea fiscala sa fie la cote care afecteaza siguranta nationala. Contrabanda cu produse accizabile (tutun, petrol alcool) este inca la cote periculoase, iar frauda de TVA probabil ca depaseste intreg deficitul bugetar. Evaziunea, pe langa faptul ca duce la scaderea veniturilor bugetare (avand consecinta instabilitate legislativa si cresterea taxelor pentru afacerile legitime) afecteaza si concurenta. Sunt deja cateva cazuri de companii retrase din Romania din cauza concurentei neloiale facute de evazionisti;

  • impozitarea excesiva a muncii. Rata efectiva de impunere este de aprox. 45% (total costuri angajator/sarcina fiscala totala), ceea ce impreuna cu “supapele” create in legislatie explica gradul redus de conformare voluntara;

  • lipsa unei legislatii care sa stimuleze amplasarea in Romania a companiilor de tip holding. O astfel de legislatia ar stimula pastrarea capitalului romanesc in tara, atragerea de capital strain si dezvoltarea serviciilor finaciare si profesionale.

Dacă ar fi să resetăm principiile, eventual legislaţia care priveşte direct mediul de afaceri românesc, mai ales sub aspect fiscal, s-ar impune câteva măsuri:

  • as introduce in legislatia fiscala principiul “in dubio contra fiscum” (legea neclara se interpreteaza in favoarea contribuabilului). Un astfel de principiu ar crea un mediu mult mai sanatos: legiuitorul va fi mai responsabil, contribuabilul de buna credinta nu va fi hartuit de inspectori iar inspectorii nu vor mai fi hartuiti de Curtea de conturi.
  • as introduce legislatia care sa favorizeze amplasarea in Romania a holdingurilor, din motivele enumerate mai sus;
  • as extinde masurile de simplificare la TVA la maxim posibil, pentru a reduce frauda de TVA. De fapt, daca nu ar fi interzis de legislatia europeana, as introduce masurile de simplificare erga omnes. Daca TVA-ul nu ar mai circula intre firme, avantajele ar fi multiple – atat pentru buget cat si pentru piata. Enumăr: s-ar elimina posibilitatea intermediarilor de a fura TVA (la achizitii intracomunitare urmate de vanzari interne); s-ar elimina fraudele la rambursarea de TVA; s-ar reduce costurile de administrare (peste 50% din inspectorii fiscali lucreaza pentru controale in vederea rambursarii – forta de control astfel eliberata ar putea fi folosita pentru alte controale in domenii de risc); s-ar elimina coruptia asociata rambursarile de TVA; s-ar reduce costurile de finantare pentru economie si s-ar reduce blocajul financiar (masura ar fi echivalenta cu plata TVA la incasarea facturii).
  • as reforma impozitul pe proprietati, in special cel pentru cladiri;
  • as introduce un moment zero (impozitare sume sau bunuri nefiscalizate anterior, declarate intr-o perioada limitata de timp), combinat cu imbunatatirea masurilor de control indirect).

Sub aspectul competitivităţii, mediul nostru de afaceri are vaste resurse, care nu sunt, sau sunt slab exploatate. Iată câteva dintre butoanele pe care s-ar putea apăsa:

  • In primul rand, agricultura. Romaia are resurse atat pentru agricultura industriala cat si pentru agricultura bio slab utilizate. Trebuiesc sisteme de colectare si retele de procesare a produselor agricole astfel incat sa se reduca dependenta de importuri si sa se asigure si exporturi consistente;
  • Cercetare. Chiar daca greu de crezut, in Romania exista clustere de inovare cu rezultate excelente. Din pacate, cele mai multe fie se pierd din lipsa banilor pentru dezvoltare fie sunt implementate pe alte meleaguri. Prin mecanisme de finantare sau garantare eficiente, astfel de inovatii ar putea deveni motor de crestere si creare de locuri de munca;
  • Pozitia strategica si relatii traditional bune cu China si tarile bogate din Orientul mijlociu. Printr-o legislatie care sa favorizeze holdingurile si o politica externa isteata, putem devein relative usor sir epee placa turnanta a investitiilor straina in zona, nu numai in Romania (de ex., Cipru este cel mai mare investitor in Rusia!!!);
  • Ape bio-termale. Resurse exista din belsug si de cea mai buna calitate, dar extreme de slab valorificate. Probabil ca cel mai bun exemplu sunt statiunile Baile Herculane si Govora. Romania ar putea fi devein rapid o destinatie pentru un anumit gen de turism.
  • Fonduri europene. Sunt o uriasa sursa de finantare slab accesata. Trebuie concentrate eforturile si resursele pentru ca gradul de utilizare al acestori fonduri sa fie apropiat de 100%.
  • Buna guvernare. Foarte multe resurse se irosesc datorita unor sisteme mult prea birocratice, care favorizeaza lipsa de professionalism, ne-asumarea de raspundere si coruptia. Prin informatizare si training, intr-un timp relative scurt, astfel de probleme pot disparea sau, cel putin, reduce din importanta.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.2.2012

Un raspuns

  1. Adrian Ionescu
    12.11.2013, 2:07 am

    As vrea sa vad unde sunt clusterele de inovare in Romania :)…am dori sa intram si noi intr-unul… Etc

Lăsați un comentariu


Stiri

Alexandru Rafila: După 15 mai s-ar putea reduce măsurile de distanțare socială

Vladimir Ionescu

Alexandru Rafila (foto), președintele Societății Române de Microbiologie, estimează că actualele restricții impuse de pandemia coronavirus ar putea să fie păstrate încă o lună și… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: LIVE VIDEO CONFERINȚĂ „CoronaDigitalizarea: Soluții de accelerare a interacțiunii online dintre stat și  companii”, 9 aprilie

Redacţia

CursDeGuvernare.ro, în parteneriat cu CIO Office din cadrul Secretariatului General al Guvernului, vă invită să participați joi, 9 aprilie 2020, în intervalul 15.30 – 17.30 la… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță bonusuri de 500 euro lunar pentru medicii care lucrează cu bolnavi Covid-19

Vladimir Ionescu

Personalul medical care lucrează cu pacienți bolnavi de Covid-19 ar urma să beneficieze de bonusuri de circa 500 de euro pe lună, finanțate din fonduri… Mai mult

Stiri

Spitalului Județean de Urgență Suceava a fost militarizat

Razvan Diaconu

Secretarul de stat Ionel Oprea, medic militar, are sarcina de a repune ”în funcțiune” Spitalul Județean de Urgență Suceava și va asigura în perioada următoare… Mai mult

Stiri

Guvernul aprobă distribuirea de alimente și produse de igienă persoanelor vulnerabile. Cine beneficiază

Vladimir Ionescu

Guvernul urmează să aprobe, în şedinţa de joi, o ordonanţă de urgenţă, iniţiată de Ministerul Fondurilor Europene, privind implementarea mecanismului de distribuire, în baza Programului… Mai mult

Europa

Parlamentul European anunță o nouă sesiune extraordinară: 16-17 aprilie, la Bruxelles

Iulian Soare

Președintele Parlamentului European, David Sassoli (foto) și liderii grupurilor politice au decis joi să organizeze o nouă sesiune plenară extraordinară în 16-17 aprilie, la Bruxelles,… Mai mult

Stiri

Renault prelungeşte oprirea uzinei de la Mioveni ”până la asigurarea protecţiei angajaţilor împotriva Covid-19”

Adrian N Ionescu

Groupe Renault România a anunţat, joi, că prelungeşte perioada de întrerupere a producţiei la uzinele Dacia de la Mioveni, pentru a lua măsuri de asigurarea… Mai mult