La obiect

Ianuarie 2020 – scădere a inflației anuale la 3,6%

Creşterea preţurilor de consum în luna ianuarie 2020 a fost de 0,41%, similară cu cea din luna precedentă și sub jumătate din valoarea consemnată în… Mai mult

13.02.2020

La obiect

-2,3% la producția industrială pe 2019, după șapte luni consecutive pe minus din iunie încoace

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în decembrie 2019 o nouă scădere a producției industriale lunare, de -3,9% pe serie brută și -6,9%… Mai mult

12.02.2020

Analiză

România și deficitul excesiv – ce este, ce riscăm, ce putem face

România a mai încălcat regula de deficit buget bugetar de maxim 3% din PIB în perioada de preaderare 1998 – 2001 și după aderare 2008… Mai mult

12.02.2020

Analiză

Salariul mediu net a urcat la aproape 700 de euro, productivitatea muncii industriale la -1,2%

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna decembrie 2019 a ajuns la 5.465 lei, cu 5,2% mai mare faţă de luna… Mai mult

11.02.2020

Cronicile

Fondul Suveran – în dezbatere: Câteva ambiguități, ”șopârle”, confuzii

de Adrian N Ionescu , 3.1.2019

Ministerul Finanţelor (MFP) a pus în dezbatere publică un proiect golit de conţinut de hotărâre de guvern pentru înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI).

MFP s-a grăbit să pună în dezbatere documentul, care nu face decât să reia prevederile ordonanţei de urgenţă emisă în noiembrie, pentru a rezolva problema de neconstituţionalitate (tehnică) a proiectului FSDI, care nu trebuia înfiinţat prin lege.

Două lucruri esențiale atrag atenția asupra documentului:

1. Din proiect lipsește anexa esențială cu lista companiilor pe care le va include în portofoliu – una din sursele celor mai puternice controverse. 

2. Proiectul de HG de înfiinţare a FSDI este populat cu „puncte … puncte”,  ori de câte ori vine vorba de capitalul social al fondului, asupra căruia planează incertitudinea.

Nepăsare sau nesiguranţă?

Abia după înființare, FSDI ar urma să contracteze serviciile unor evaluatori care „analizează corelaţia dintre valoarea activelor aduse aport la capitalul social al FSDI şi valoarea capitalului social al FSDI” – spune proiectul de HG.

Diferenţa pozitivă ar urma să intre în contul de „alte rezerve”, iar dacă este negativă – în capitalul social susbscris şi nevărsat – prevedere care lasă să se întrevadă nesiguranţa iniţiatorului privind portofoliul FSDI.

Fosta lege de înfiinţare, declarată neconstituţională, includea în portofoliul FSDI toate perlele economiei naţionale controlate încă de stat.

(Citiţi şi: S-a votat Fondul Suveran: Mecanismul de scoatere a ”perlelor statului” de sub controlul public)

Ambiguități, ”șopârle”, confuzii

Dileme mai sofisticate sunt provocate de acelaşi proiect de HG în privinţa strategiei de investiţii care va guverna funcţionarea fondului suveran (FSDI), dincolo de prevederile generoase care îi permit să facă plasamente în aproape orice se poate.

În articolul 5 al proiectului de HG, se spune, pe de o parte, că:

  • „Strategia FSDI este corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung”.
  • Dar pe de altă parte şi că: „Strategia se elaborează pe o perioadă de 3 ani și se revizuiește ori de câte ori condițiile de piață și/sau necesitățile de finanțare ale FSDI o impune.

Altfel spus, termenul „mediu și lung”, care oricum poate dura numai 3 ani, poate fi scurtat și mai mult ori de câte ori necesitățile „o impune” (SIC!).

În fine, fondul suveran pe nume FSDI „va funcționa complementar Băncii Naționale de Dezvoltare a României”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de HG.

Banca Națională de Dezvoltare a României urmează să fie creată cu scopul: „adresarea directă a ineficienței piețelor prin proiecte ale beneficiarilor eligibili, care au un profil de risc mai ridicat, dar cu potențial mare de a crea valoare adăugată și locuri de muncă, și față de care sectorul privat manifestă un apetit redus de asigurare a finanțării”.

Cum o bancă de dezvoltare are ca scop tocmai finanţarea unor proiecte strategice, cărora le este destinat şi FSDI, complementaritatea acestuia faţă de bancă s-ar putea explica doar printr-un profil de risc mult mai ridicat.

Politizarea radicală a conducerii Fondului

Proiectul de HG a preluat din ordonanţa din noiembrie şi modul de conducere al FSDI, care este – formal, dualist, dar care lasă un loc generos politizării numirilor.

Consiliul de Supraveghere este format din 9 membri, din care doi reprezentanți din cadrul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

Membrii Consiliului de Supraveghere sunt desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, care este de fapt formată doar din MFP.

Ministrul Finanţelor va fi cel care îi va desemna, prin ordin, pe primii membri ai Consiliului de Supraveghere, pentru 18 luni, perioadă prea mare ca să fie reclamată doar de mandatul său oficial, de organizare a FSDI.

Consiliul de Supraveghere va numi Directoratul, care va elabora prima strategie a FSDI şi va şi începe aplicarea acesteia, din moment ce are un orizont de timp de numai 3 ani, perioadă în care trebuie realizate deja primele măsuri de atragere a resurselor de finanţare, ca şi primele plasamente.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.1.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Pneumolog / Grijă, dar nu panică la coronavirus: Gripa a ucis 61.000 de oameni în 2018 și 2019

Vladimir Ionescu

Epidemia de coronavirus, ce a ajuns în Europa, îi îngrijorează în mod firesc pe români, însă nu trebuie creată panică, a declarat la Digi24 Gilda… Mai mult

Stiri

Propunere AAF: Reducere la 1% a impozitului pe câştigurile din fondurile mutuale, pentru atragerea de resurse

Adrian N Ionescu

Ponderea normală a activelor fondurilor mutuale în produsul intern brut (PIB) al României ar trebui să fie dublă faţă de nivelul actual „foarte mic”, de… Mai mult

Stiri

Premierul Orban și-a depus mandatul de premier desemnat, președintele Iohannis convoacă noi consultări pentru o nouă nominalizare

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat marți că invită partidele parlamentare la o nouă rundă de consultări politice pentru formarea unui nou guvern. Consultările încep miercuri,… Mai mult

Stiri

Deficit bugetar de 0,04% din PIB în ianuarie

Vladimir Ionescu

Veniturile bugetului general consolidat au crescut în ianuarie 2020 cu 7% față de aceeaşi lună a anului trecut, la 27,5 miliarde de lei, în linie… Mai mult

Stiri

România trimite înapoi gunoiul venit din Marea Britanie – doi români și un britanic sunt cercetați

Vladimir Ionescu

Cele trei puncte de lucru din Bucureşti şi judeţul Ilfov ale firmei care a importat 16 containere cu deşeuri din Marea Britanie, aduse în Portul… Mai mult

Stiri

PNL l-a ”trasferat” pe Toma Petcu și pe alți 3 colegi ai săi din ALDE

Razvan Diaconu

Deputatul Toma Petcu (foto), preşedintele organizaţiei judeţene ALDE Giurgiu şi fost ministru al Energiei în Guvernele Grindeanu şi Tudose, a anunţat marți că se alătură… Mai mult

Stiri

Finanțele resping ofertele băncilor pentru finanțarea deficitului – 3 miliarde lei, surplus deja împrumutat

Alexandra Pele

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a respins marți ofertele băncilor aferente unei emisiuni prin care spera să atragă 200 de milioane de euro de pe piața… Mai mult