luni

5 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

29 iunie, 2021

Gazoductul de la Marea Neagră și Fitch
Gazoductul de la Marea Neagră și Fitch Ratings

Agenţia Internaţională de rating Fitch a confirmat ratingul „BBB-” cu perspectiva stabilă, acordat operatorului magistralelor naționale de gaze naturale Transgaz (TGN). Totuși, Fitch avertizează asupra incertitudinilor legate de îndatorarea și de recuperarea investiției în gazoductul care urmează să aducă în sistem gazele din Marea Neagră.

„Ratingul confirmat „BBB-” cu perspectiva stabilă reflectă profilul solid al activităţii Transgaz în calitate de concesionar şi operator al reţelei de transport gaze din România, precum şi estimările Fitch privind o contracţie progresivă a activităţii de tranzit internaţional de gaze al companiei, derivat din rutele tradiţionale” – spune un raport TGN trimis la Bursa de Valori București, care citează comentariul Fitch.

Calificativul poate fi retrogradat în urma schimbărilor nefavorabile ale reglementării gazelor în România şi a aducerii ratingului României sub nivelul „BB plus”, cu perspectiva stabilă.

Ratingul următor va depinde gazele din Marea Neagră și de Autoritatea în Energie


Fitch este îngrijorată de capacitatea companiei de a face față investițiilor propuse pentru perioada 2021 – 2025, mai mult decât duble decât cele pe care Agenția și-a bazat ratingul inițial, potrivit argumentelor Fitch.

Fitch estimează investițiile Transgaz la 4,6 miliarde de lei, inclusiv 1,8 miliarde de lei dedicate proiectelor de dezvoltare dedicate transportului gazelor naturale de la zăcământul de la Marea Neagră.

Investițiile vor duce la o creştere a datoriei nete la aproximativ 3,7 miliarde de lei la finalul lui 2025, de la 1,4 miliarde de lei la finalul lui 2020, spune Fitch.

Fitch averizează că menținerea ratingului corespunzător nivelului recomandat creditorilor este foarte incertă fără recunoașterea investițiilor în baza de active reglementată recunoscută de Autoritatea din Energie (ANRE), necesară la determinarea tarifelor de transport.


De asemenea, odată începută construcția gazoductului de la Marea Neagră, finalizarea va trebui realizată la termen și, mai important, gazoductul va trebui să aibă ce transporta.

Recent, Ion Sterian,  directorul geneal al Transgaz a promis că gazoductul va figata în 2 ani, dar depinde și de gradul de rezrvare al capacității sale, ceea ce înseamnă:

Sistemul de tarifare permis de ANRE și volatilitatea veniturilor

Fitch remarcă discrepanța dintre veniturile reale și cele care ar putea fi obșinute prin compensarea cheltuielilor prin ajustări de corecţie ale tarife în anii următori.

„Veniturile şi fluxurile de lichidități din exploatare rămân semnificativ mai volatile decât cele ale majorităţii companiilor de utilităţi. Sistemul tarifar, bazat pe estimările volumului (de transport) şi ale cheltuielilor de operare, permite discrepanţe semnificative între veniturile reale şi cele permise să fie compensate”

Mai mult, „dacă ANRE nu va opta pentru o eşalonare lină şi îndelungată a ajustărilor de corecţie”, sistemul de tarifare care permite „returnarea parţială către clienţi a creşterilor de eficienţă va eroda probabil substanţial profitul operaţional şi fluxul de numerar în perioada 2021 – 2024 şi va spori volatilitatea” veniturilor, avertizează Fitch.

(Citiți și: „Exploatarea gazelor din Marea Neagră va începe în 2 ani sau niciodată – vicepreședinte ANRE”)

Fitch remarcă și politica de control „puternic” asupra companie al acționarului majoritar, Statul român, care are același rating dar cu perspectiva negativă.

 

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: