luni

18 martie, 2024

22 noiembrie, 2018

Modificările legislative din ultimii doi ani reduc dramatic fondurile care ar putea fi folosite la dezvoltarea comunităților, prin redirecționare spre sectorul neguvernamental a până la 20% din impozitul pe profit datorat de companii.

Cu toate că „facilitatea fiscală 20%” este cunoscută de companii în proporţie covârşitoare, doar una din două societăți comerciale impozitate pe tot parcursul anului 2017 a mai ales să o utilizeze, conform unei analize realizate de EY România în parteneriat cu Asociația pentru Relații comunitare și HOSPICE Casa Speranței.

Astfel că entitățile cu scop nelucrativ (inclusiv ONG-uri), au primit suma totală de peste 1,27 miliarde de lei (280 milioane de euro) de la 27.784.


Dacă toate companiile ar fi direcționat suma maximă prevăzută de lege, s-ar fi strâns peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de euro), care ar fi putut suține domenii cheie precum sănătatea, educația și mediul, spune studiul citat.

Efectele restricțiilor

„Binele se face în România discriminând. În anul 2018, cel mai mare proiect de responsabilitate socială a fost eliminat de pe lista celor 80% dintre companiile din România care ar fi putut să se implice în construcția lui”, afirmă Carmen Uscatu (foto), președinte al Asociației Dăruiește Viață.

Asociația Dăruiește Viață a calculat că 43% dintre companiile care au susținut-o în 2017 nu mai pot oferi sponsorizare și în 2018. Potențialul de sponsorizare al acestor companii este de aproximativ 500.000 Euro.

„Cu acești bani, Asociația ar fi putut renova complet secția de oncologie a Spitalului de copii Sfânta Maria de la Iași”, a mai spus Carmen Uscatu.


În prezent, doar „2% dintre ONG-urile din România mai pot beneficia de facilitatea fiscală adresată celor 80% dintre companiile din România care din 2018 au devenit plătitoare de impozit pe venit, a precizat Carmen Uscatu.

Obstrucţiile

Organizațiile neguvernamentale „de multe ori reușesc să rezolve problemele societății mai eficient în termeni de timp și de bani decât statul”, spune Laszlo Bodor (foto), NGO Capacity Building Manager la Asociația pentru Relații Comunitare.

Totuși, Guvernul a dat trei ordonanțe care frânează accesarea și beneficiile Legii sponsorizării, potrivit studiului citat:

  • Ordonanța 3/2017 a dus la scăderea cu 63% a numărului companiilor care pot utiliza facilitatea fiscală și cu 10% a sumei care se poate direcționa, pentru că a ridicat limita maximă a cifrei de afaceri care definește microîntreprinderile de 5 ori, până la 500.000 euro.

EFECTUL: a dispărut un potențial total de sponsorizare de peste 50 de milioane de euro, pentru că firmele rescptive au devenit supuse impozitului pe venit, și nu pe profit, fără posibilitatea de a direcționa un procent din impozitul pe profit către cauze sociale.

  • Ordonanța nr. 79/2017 duce la o scădere cu 78% a procentului de companii care nu mai pot face sponsorizări deductibile și generează o scădere de aproximativ 17% a sumei totale de bani care s-ar putea direcționa la nivel național.

CAUZA: începând de la 1 ianuarie 2018 toate companiile cu cifra de afaceri până la 1 milion de euro sunt impozitate pe baza cifrei de afaceri și nu a profitului.

EFECTUL: Potențialul de sponsorizare afectat a fost estimat de Asociația pentru Relații Comunitare este de 82 de milioane de euro.

  • Ordonanța 25/2018 a limitat criteriul de eligibilitate pentru sponsorizări doar la organizațiile neguvernamentale care sunt furnizori acreditați de servicii sociale cu cel puțin un serviciu social licențiat, în timp ce alte organizații, din domenii cheie cum ar fi educație, mediu sau chiar și unele organizații din domeniul medical, sunt restricționate.

EFECTUL: Organizațiile eligibile mai reprezintă aproximativ 5% din totalul organizațiilor neguvernametale active din România.

Impactul negativ al acestor schimbări se răsfrânge astfel asupra majorității organizațiilor neguvernamentale, mai cu seamă asupra celor de dimensiuni mici și medii, care nu mai pot accesa finanțările marilor corporații sau fondurile publice și depindeau tocmai de sponsorizările pe care aceste firme le-ar fi putut oferi.

Realitatea

EY România, Asociația pentru Relații comunitare și HOSPICE Casa Speranței au derulat un sondaj în perioada octombrie – noiembrie 2018 pentru a evalua notorietatea și gradul de accesare a facilității fiscale de 20% în rândul companiilor locale care înregistrează anual o cifră de afaceri de minim 1 milion de euro.

Dintre cele 59 de companiil plătitoare de impozit pe profit care au răspuns la întrebări, 58% cu o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane euro și 42% între 1 și 10 milioane euro.

Principalele concluzii ale cercetării:

  • Facilitatea fiscală este tot mai cunoscută în rândul companiilor, un procent semnificativ mai mare de respondenți a auzit despre acest mecanism în 2018 (97%) comparativ cu 2015 (87%).
  • Principala motivație a celor care au direcționat fonduri ONG-urilor prin acest mecanism în anul fiscal 2017 este responsabilitatea față de problemele comunității (75%).
  • Domeniile către care s-au direcționat fondurile în 2017 sunt: educație (68%), sănătatea (64%), servicii sociale (55%), cultură (41%), mediu (11%), sport (9%).
  • Cele mai multe dintre companii au ales sa direcționeze fondurile către ONG-uri (94%), dar și către școli (30%), spitale (26%), persoane fizice (21%), biserici (11%) sau alt tip de entitate (23%).
    84% dintre reprezentanții companiilor au declarat că susțin constant una sau mai multe organizații neguvernamentale prin sponsorizări.

Speranța

În anul 2017, suma colectată de HOSPICE prin acest mecanism a fost de 3.345.935 lei (712.000 EUR) și a reprezentat 19% din veniturile obținute prin fundraising, potrivit datelor organizației HOSPICE Casa Speranței.

„Toate serviciile oferite de HOSPICE Casa Speranței sunt gratuite pentru pacienți și familiile lor. Pentru a-și desfășura activitatea în continuare, HOSPICE Casa Speranței are nevoie de implicarea comunității, iar campania de direcționare a 20% din impozitul pe profit/venit este una dintre cele mai importante modalități de atragere de fonduri utilizate de organizația noastră”, a declarat Patricia Pușchilă (foto), director de fundraising și comunicare al HOSPICE Casa Speranței.

Aproape 50% din companiile care susțin HOSPICE Casa Speranţei prin acest mecanism sunt încadrate acum în categoria microîntreprinderilor, „de aceea contribuția lor este esențială pentru HOSPICE. IMM-urile pot direcționa în continuare 20% din impozitul către HOSPICE Casa Speranței. Detalii pe www.romaniafarahospice.ro”, completează Patricia Pușchilă.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: