vineri

26 aprilie, 2024

2 mai, 2016

executie bugetara t1Guvernul și-a realizat în proporție de 96,8% veniturile programate pentru primul trimestru al anului, în vreme ce cheltuielile s-au situat la 80,3% față de cele anticipate la începutul anului, reiese din Raportul privind execuția bugetară pe trimestrul I, publicat vinerea trecută de Ministerul Finanțelor Publice (MPF).

Veniturile totale colectate la bugetul general consolidat în primele trei luni ale anului s-au ridicat la 55,5 miliarde de lei, cu 3,2% mai puțin decât era prevăzut în programul trimestrial.

Guvernul a încasat mai mult decât anticipa din impozitele pe venit și pe profit,precum și din TVA sau din accize. Principala sursă de nerealizare a veniturilor programate sunt fondurile europene.


Astfel, sumele primite de la UE în contul plăților efectuate și prefinanțare aferente cadrului financiar 2014-2020 au fost de doar 298,2 milioane de lei, în condițiile în care acestea ar fi trebuit să se ridice la 2,16 miliarde de lei, potrivit datelor Finanțelor.

Premierul Dacian Cioloș i-a cerut săptămâna trecută demisia ministrului Fondurilor Europene Aura Răducu, fiind nemulțumit de neatingerea obiectivelor pe termen scurt. La portofoliul Fondurilor Europene a fost numit consilierul de stat Cristian Ghinea.

Un alt capitol bugetar la care s-au consemnat deficiențe față de programul asumat prin legea bugetului de stat este veniturile fiscale din impozite și taxe pe proprietate. Guvernul se aștepta ca la vistieria statului să fie încasate 2,6 miliarde de lei, însă din execuție reiese că a fost vorba doar despre 1,9 miliarde de lei.

Încasările din impozitele şi taxele pe proprietate s-au realizat în proporție de 74,1%, nerealizarea programului de încasări datorându-se nerealizării  programului de încasări la nivelul administrațiilor locale ca urmare a prorogării (art. 6 din OUG 8/2016) termenului de plată, respectiv amânării termenului de plată a impozitului pe proprietate până la 30 iunie, dată până la care se aplică o reducere de 10% la plata integrală a impozitului pe locuință, terenuri și mașini”, se arată în raportul Finanțelor.


Încasările din alte impozite pe bunuri și servicii au fost în sumă de 537,1 milioane de lei, gradul de realizare a programului trimestrial de încasări fiind de 52,8%. Evoluția a fost cauzată în principal de colectarea sub nivelul programat a contribuției datorată pentru medicamente la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, ca urmare a diminuării valorii consumului medicamentelor compensate, rezultat al reducerii prețurilor acestora începând cu 1 iulie 2015, potrivit MFP.

Încasările din contribuţii de asigurări au reprezentat 1,9% din PIB şi au înregistrat un grad de realizare de 95,2% faţă de program, unul din factori fiind creșterea peste nivelul prognozat a sumelor aferente contribuției la fondul de pensii administrat privat și al unui grad redus de colectare în luna ianuarie care nu a fost recuperat integral până la sfârșitul trimestrului I, precum și a impactului negativ al măsurii legislative privind nedatorarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat de către personalul din armată, poliție și funcționarii publici.

Venituri peste program la capitolele TVA și impozit pe profit

Veniturile colectate sub formă de TVA s-au ridicat la 14,3 miliarde de lei în primele trei luni ale anului, cu 8,4% mai mult decât programul actualizat pe primul trimestru.

Executivul explică că evoluția favorabilă vine pe fondul încasărilor foarte bune din luna ianuarie.

”Creșterea față de programul de încasări trimestrial înregistrată în cazul taxei pe valoarea adăugată a fost influențată, în principal, de încasările lunii ianuarie 2016 care au reflectat activitatea economică a lunii decembrie 2015 și influența suplimentară generată de creșterea cheltuielilor bugetare din luna decembrie 2015 precum și de creșterea cu 18,7% (față de aceeași perioadă a anului precedent) a volumului cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule şi motociclete) în primele 2 luni ale anului 2016”, se arată în raportul MFP.

Un alt capitol bugetar la care încasările au fost peste așteptări este impozitul pe profit, salarii, venit și câștiguri de capital, unde veniturile colectate au fost cu 9,9% peste program.

În ceea ce privește impozitul pe profit, încasările au fost cu 18,8% peste program, la impozitul pe venit cu 2,6%, iar la alte impozite pe venit, profit și câștiguri din capital de 76,6%.

”Încasările din impozitul pe profit au înregistrat o valoare de 3.956,6 milioane lei şi au reprezentat 0,5% din PIB, gradul de colectare fiind de 118,8%. Pe baza bilanțurilor contabile disponibile, respectiv iunie 2015, se remarcă faptul că profitul realizat de firme la nivelul lunii iunie 2015 este în creștere comparativ cu iunie 2014 cu aproximativ 20%. Această evoluție pozitivă a încasărilor din impozitul pe profit se datorează, printre altele, reducerii numărului de firme care au înregistrat pierderi nete la jumătatea anului 2015 și care au fost de aproximativ 56,4 mii de companii comparativ cu 64,1 mii de companii la jumătatea anului anterior”, motivează Finanțele.

Încasările din impozitul pe comerț exterior şi tranzacțiile internaționale s-au realizat în proporție de 112,6%, pe fondul creșterii importurilor extracomunitare de bunuri din primele două luni ale anului 2016 cu 4,9% (comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent).

Încasările din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități s-au realizat în proporție de 112,9%, fiind influențate în principal de evoluția pozitivă înregistrată de încasările la bugetul de stat din taxele pe jocuri de noroc al căror grad de realizare a fost de 133,0% precum și a încasărilor la bugetul instituțiilor finanțate integral sau parțial din venituri proprii.

Boala care se păstrează: Investițiile – mai puțin de jumătate din țintă

Comparativ cu ținta trimestrială, cheltuielile totale din primul trimestru au fost sub nivelul prognozat cu 12,8 miliarde de lei, de la 65,4 miliarde de lei cât a reprezentat ținta trimestrială, la 52,5 miliarde de lei realizări efective, ceea ce a determinat un grad de realizare a acestora de 80,3%.

Scăderi semnificative au fost realizate, după cum s-a întâmplat și în anii anteriori la investiții, respectiv la cheltuielile de capital ce reprezintă investițiile finanțate exclusiv de la bugetul statului, dar și la capitolul fonduri europene.

Guvernul se angajase să realizeze transferuri de 4,7 miliarde de lei pentru proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. În realitate, acestea au fost de 2,2 miliarde de lei.

De asemenea, executivul anticipa cheltuieli de 1,9 miliarde de lei pentru proiectele cu finanțare din fonduri europene nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, dar a realizat cheltuieli de doar 587,9 milioane de lei. Prin urmare, gradul de realizare a celor două tipuri de investiții a fost de 46,4%, respectiv de 30,4%.

În ceea ce privește cheltuielile de capital, acestea ar fi trebuit să însumeze 4,2 miliarde de lei în primele trei luni ale anului. În realitate au fost de 1,5 miliarde de lei, gradul de realizare fiind de 36,9%.

”Nivelul scăzut al cheltuielilor de natura investițiilor reflectă o întârziere în graficul de execuție a lucrărilor, însă plățile urmează a fi realizare în următoarele luni (… ) Este necesar ca la nivelul ordonatorilor principali de credite să fie luate măsuri care să conducă la diminuarea discrepanțelor între cheltuielile programate și cele efectuate, precum și în ceea ce privește creșterea gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile”, notează Ministerul Finanțelor Publice.

Guvernul a făcut economii și la cheltuielile de personal, la cele aferente bunurilor și serviciilor, la subvenții și la dobânzi, potrivit raportului citat.

Cheltuielile de personal au fost în sumă de 13,8 miliarde de lei (1,8% din PIB) şi s-au realizat în proporție de 94,6% față de estimarea trimestrială. La bugetul de stat gradul de realizare a cheltuielilor de personal a fost de 94,9% față de programul trimestrial.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au reprezentat 1,1% din PIB şi s-au realizat în proporție de 80,9% față de programul trimestrial.

Cheltuielile cu dobânzile au fost în termeni nominali de 2 miliarde de lei (0,3% din PIB) și s-au efectuat în proporție de 67,3% din programul trimestrial, datorită faptului că s-a încasat primă la redeschiderea titlurilor de stat, primă ce se înregistrează în execuția bugetară ca și cheltuială negativă.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: