fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Execuția pe T1, scurt și simplu: sus salariile și cheltuielile sociale, jos investițiile generale și locale, jos cofinanțarea proiectelor cu bani europeni

de Marin Pana , 3.5.2019

Bugetul general consolidat a consemnat după primele două luni din anul 2019 un deficit de aproximativ 5,5 miliarde lei, echivalent cu 0,54% din PIB estimat pentru anul în curs.

Acest rezultat este mai slab faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când minusul finanţelor publice în perioada similar a fost de aproape 4,5 miliarde lei sau 0,47% din PIB pe 2018, comunicat în varianta provizorie.

Partea bună este că diferenţa de deficit faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent este minoră, partea mai puţin bună este că în T1 2016 şi T1 2017 rezultatele execuţiei bugetare au fost pe excedent.

De remarcat deteriorarea continuă a valorilor (care poate fi, însă, interpretată drept o egalizare a excuţiei pentru a nu mai înghesui deficite lunare mari pe final de an) şi diferenţa de aproape un punct procentual între 2016 şi 2019, deşi valorile anuale de deficit sunt similare ( -2,6% din PIB în 2016 şi -2,76% din PIB pe 2019).

(Citiți și: ”4 grafice care transferă cancerul de la investiții din trecut spre viitor”)

Dacă se face corelaţia cu rezultatul de la finele lui 2018, respectiv 2,91% din PIB efectiv consemnat de statistica oficială, s-ar părea că suntem ieşiţi din grafic şi va trebui să ajustăm cheltuielile în raport cu anul trecut pentru a ne încadra în ţinta de deficit. Din păcate, suntem în an electoral iar majorarea cu 15% a pensiilor se va face în ultima treime din 2019.

De reţinut, ritmul de creştere a veniturilor pe primul trimestru a fost ceva mai mic faţă de cel al creşterii cheltuielilor (+12,5% la venituri faţă de +13,2% pe cheltuieli, ambele în termeni nominali).

Dacă se face ajustarea cu inflaţia medie, obţinem valori reale de +8,5% pe venituri şi +9,1% pe cheltuieli, aproximativ duble faţă de creşterea economică pe 2018.

Salarii şi protecţie socială, la schimb cu reducerea investiţiilor

Deşi s-a majorat în termeni procentuali cu 24,2%, impozitul pe profit a rămas la o cotă extrem de scăzută, cu ceva mai mult de o jumătate de miliard de lei. Adică aproximativ de şapte ori mai puţin decât impozitul pe salarii şi venit de 3,65 miliarde de lei (altminteri aflat în scădere cu nu mai puţin de 25% ca urmare a scăderii cotei de impozitare de la 16% la 10%).

Contribuţiile de asigurări au preluat prima poziţie în încasările publice de la combinata TVA-accize, după ce au avansat în raport cu aceeaşi perioadă a anului precedent cu 3,73 miliarde lei ( de la 13,85 miliarde lei până la 17,59 miliarde lei, adică de la o contribuţie de 32,7% în veniturile totale la una de 37,7%.

Pe partea venituri indirecte, se observă o creşterea importantă a încasărilor de TVA (+14,8%, de la circa 13,3 miliarde lei până la 15,3 miliarde de lei), precum şi a celor din accize (+16,8%, de la 5,8 miliarde lei la 6,8 miliarde lei). Dacă de aici au venit în plus cam trei miliarde de lei, diferenţa până la cele aproximativ opt miliarde lei încasate în plus pe T1 2019 a venit, cu aproximaţie, din cele aproape cinci miliarde de lei contribuţii de asigurări încasate suplimentar ca urmare a creşterilor de salarii.

Excedentul tradiţional de început de an al bugetelor locale s-a dublat în pe parcursul lunii martie şi a ajuns la 3,4 miliarde de lei, cu un grad de acoperire al cheltuielilor cu venituri de 123%, urmare a limitării cheltuielilor sub nivelul din anul anterior.

Bugetul asigurărilor sociale (al cărui deficit s-a păstrat la un nivel similar cu cel de la finele lunii precedente) şi cel al fondului naţional pentru asigurări de sănătate ( aflat în creştere masivă, de circa două ori şi jumătate în martie faţă de februarie) au înregistrat grade de acoperire în jur de 90%.

Salarii şi ceva protecţie socială, la schimb cu declinul investiţiilor și al cofinanțării proiectelor cu bani europeni

Simplificat, sumele colectate în plus din contribuţii sociale s-au dus în majorarea salariilor din sectorul bugetar (+25,7%) iar cele din accize şi TVA în creşterea ceva mai mică, dacă ar fi să facem o comparaţie, a asistenţei sociale (+15%). Ambele situate peste media general, alături de cheltuielile cu bunuri şi servicii (+18%).

Compensarea, pentru a păstra ritmul de creştere al cheltuielilor aproape de cel al veniturilor, s-a făcut prin:

  • reducerea cheltuielilor cu investițiile (-20,1%),
  • diminuarea sumelor pentru proiectele cu finanţare externă nerambursabilă (-7,9%) şi
  • distribuirea mai lentă a subvenţiilor (-32,7% faţă de T1 2018 dar în revenire puternică de la valoarea de -63,1% consemnată la finele lunii februarie).

Pe scurt, la nivelul bugetului general consolidat, creşterea robustă a veniturilor bugetare a fost direcţionată spre creşterea chetuielilor cu salarii şi protecţia socială în detrimentul investiţiilor şi proiectelor dezvoltate din bugetele locale, pentru păstrarea echilibrului financiar de ansamblu la un nivel rezonabil.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.5.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult