Premierul Nicolae Ciucă a confirmat că există suspiciuni că blocarea conturilor companiei aeriene Blue Air de către Administrația Fondului de Mediu (AFM) nu ar fi avut bază legală și și-a însărcinat Corpul de control să afle „adevăratele cauze”.
„Există astfel de suspiciuni, motiv pentru care Corpul de control va identifica (anume) care au fost adevăratele cauze”, a declarat Nicolae Ciucă, vineri, citat de Agerpres.
Premierul a promis sprijinul statului pentru pasageri afectați și, „pe de altă parte, cei care au greşit trebuie să plătească pentru că ceea ce au făcut”.
Corpul de control al premierului a fost trimis la Ministerul Mediului pentru a verifica modul în care Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), aflată în subordinea ministerului, a blocat conturile de concordat la Blue Air, potrivit unor surse guvernamentale.
Ministrul Mediului „nu a știut”
AFM nu ar fi trebuit să blocheze aceste conturi, iar ministrul Mediului, Tánczos Barna (foto), a explicat că decizia a fost luată de un funcţionar, potrivit surselor citate de Agerpres.
„Ministrul nu a ştiut de această decizie a AFM de blocare a conturilor. Cei de la AFM trimiseseră de mai multe ori somaţie de plată, dar de la Blue Air nu au răspuns şi aşa au considerat ei de cuviinţă”, au arătat sursele citate.
Activitatea Blue Air a fost blocată, iar compania maghiară Wizz Air s-a grăbit să înceapă ofensiva de a ocupa locul gol lăsat pe piață.
Blie Air a oprit toate zborurile la 6 septembrie, mii de români fiind blocați pe aeroporturi din toată Europa. Suspendarea zborurilor trebuia să fie până pe data de 12 septembrie, din cauza popririi conturilor de către Agenția Fondului de Mediu (AFM), din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei.
Deşi Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat în 7 septembrie, că a decis suspendarea popririi conturilor Blue Air , compania a anunțat că nu s-au mai cumpărat suficiente bilete și că nu are suficiente fonduri să acopere cheltuielile pentru reluarea zborurilor, care a fost amânată pentru 10
Ciudata pasivitate a reprezentanților statului
Declanșarea scandalului a fost făcută posibilă și de pasivitatea reprezentanților statului, de până la blocarea conturilor.
AFM a respins, anul acesta, două cereri de reeșalonare formulate de Blue Air, înainte de a accepta operațiunea după declanșarea scandalului.
Reprezentanții statului în consiliul de administrație al companiei au drept de veto și ar fi putut preveni scandalul.
Nu este clar de ce statul nu a devenit acționarul majoritar al companiei, cu toate că, prin OUG care a acordat Blue Air ajutorul de stat, emisă în august 2020, compania a gajat 75% din acțiuni.
Conducerea companiei speră ca doi investitori, „cu care acționariatul societății se afla în discuții extrem de avansate la momentul la care a intervenit această situație de forță majoră”, să preia compania și să acopere pierderile de aproximativ 130 de milioane de euro, înregistrate de la începutul pandemiei șipână acum.
***