La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Analiză

Deficitul guvernamental, în afara practicii europene: Cum stau ceilalți

România a înregistrat în 2018 cel mai mare deficit guvernamental dintre statele UE, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu excepţia puţin relevantă a Ciprului (-4,8%… Mai mult

09.06.2019

La obiect

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare.  Un moment de… Mai mult

07.06.2019

Analiză

Mda..: Creșterea economică de 5%, integral pe consum. Industria nu mai e locomotiva – contribuţia ei la PIB e la jumătate faţă de cea contabilizată de sectorul bugetar

Institutul Național de Statistică a confirmat estimarea-semnal de la mijlocul lunii trecute și a anunțat o creștere a Produsului Intern Brut pe primul trimestru din… Mai mult

06.06.2019

Cronicile

E drept că nu avem autostrăzi, dar măcar infrastructura feroviară e praf. Planul european și Masterplanul românesc – două lumi paralele

de Mariana Bechir 7.10.2015

cai ferate10.777 de km de cale ferată, din care doar 4.029 sunt linii electrificate (mai puțin de 40%), o viteză comercială medie a trenurilor de călători de numai 43 de kilometri pe oră și 1.800 de restricții de viteză impuse pentru a evita riscul unor tragedii produse din cauza stării deplorabile a infrastructurii. Acesta este portretul în cifre al transportului feroviar din România 2014.

Situația justifică locul 78 pe care se clasează România la capitolul calității infrastructurii feroviare, în Raportul privind competitivitatea dat publicității recent de World Economic Forum (WEF).

Spre comparație, Bulgaria se plasează pe poziția 53.

În fața României stau, cu multe poziții mai sus, Bangladesh, Botswana, Siria, Moldova.

calitatea infrastructurii feroviare

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Unde se află CFR

  • Rețeau de cale ferată a scăzut la 10.777 de kilometri, de la 11.348, în 1990 (conform datelor INS)
  • În 25 de ani s-au electrificat doar 349  de kilometri, rețeau extiânzându-se la 4.029 km (INS)
  • Numărul pasagerilor pe calea ferată (național, plus intrările cu trenul în țară) a scăzut de la aproape 408 milioane în 1990, la 64,760 de milioane, în 2014 (INS)
  • Ponderea feroviarului în transportul total de pasageri a coborât la 4,2% în2013, comparativ cu 16,3% (INS)
  • Ponderea în transportul de mărfuri a scăzut la 21,9% în 2013, față de 49,1% în 1990 (INS)
  • Viteza comercială medie a trenurilor de pasageri era în 2014 de numai 43 de kilometri pe oră (INS)
  • Viteza medie a transportului de marfă pe calea ferată a fost în 2014 de 21 de km e oră (INS)
  • În 2012 existau 1.800 de restricții de viteză (Ministerul Transporturilor)

reteaua cfr

Unde se află Europa

trenuri mare viteza

Cu o viteză medie de numai 43 de kilometri pe oră (în 2014) și o viteză maximă posibilă de numai 160 de kilometri pe oră (potrivit Ministerului Transporturilor), rețeaua feroviară din România nu poate pretinde curând o comparație decentă cu celelalte state  europene.

În Uniune exista în 2013 o rețea de 7.343 de kilometri de cale ferată de mare viteză (HSR), viteza trenurilor care circulă pe aceste linii fiind între 200 și 300 de kilometri pe oră.

Astfel de trenuri nu sunt însă profitabile decât pe distanțe medii și mari, fiind cel mai competitive, comparativ cu tarnsportul aerian, pentru distanțe de peste 800 de kilometri, potrivit ultimului raport al instituțiilor europene referitor la acest subiect.

Trenuri de mare viteză există în Franța, Spania, Marea Britanie, Italia, Olanda, Cehia, Suedia, Finlanda, Polonia și Austria, Portugalia, Belgia.

reteaua feroviara de mare viteza ue

Cercul vicios

“Sumele insuficiente investite în infrastructură au dus la reducerea vitezelor  de deplasare, creșterea timpilor de călătorie, reducerea siguranței feroviare, reducerea numărului de călători și volumului de marfă transportat pe calea ferată.

Deficiențele în fondurile disponibile pentru întreținere au condus la necesitatea introducerii a 1.800 de restricții temporare de viteză”, se spune într-unul dintre capitolele Raportului privind definirea problemelor din MPGT.

Toate efectele lipsei de investiții produc însă, la rândul lor, într-un perfect cerc vicios, noi motive pentru scăderea importanței transportului feroviar, fie că este vorba despre cel de călători, fie de cel de marfă.

Restricțiile de circulație, apărute exact din cauza lipsei de investiții în infrastructură, explică președintele Asociației Inginerilor Feroviari din România, Adrian Stănescu, duc, la rândul lor, la pierderea de călători, la consum mare de carburanți, emisii mai mari de noxe și, prin urmare, un cost mai mare.

Ce a făcut România cu banii europeni accesați în programul 2007 – 2014

Cei mai mulți bani europeni s-au investit în Modernizarea secțiunilor de cale ferată incluse în Coridorul Rhin-Dunăre, program finanțat din Fondul de Coeziune.

Rețeaua feroviară TEN-T aflată pe teritoriul României are o lungime de 2.515 km, din care îns-a finalizat doar cei 364 km pe traseul Predeal – București – Constanța.

Se lucrează la următorii 208 de kilometri (tronsoanele Frontiera-Arad – km 614 și Simeria – Sighișoara).

Valoarea totală a acestor investiții este de 7.833,018 milioane de lei, din care a fost platită până în această vară suma de 3.374,562 milioane de lei lei.

feroviar proiecte FC POST 2007 2013 cu executie lucrari

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIREA EI)

După cum se observă din tabel, pentru proiectul “Lucrari de executie instalatii semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronica s secțiunea Coșlariu-Sighisoara” au fost încasate deja 50 de milioane de lei, reprezentând 15% din valoarea contractului, dar stadiul fizic al lucrărilor era de 0%, în aprilie.

Contractul a fost câștigat de Asocierea Alstom Transport SA – SC Alcatel Lucent Romania SRL – SC Pas 97 SRL.

Proiecte de modernizarea finanțate din FEDR

  • Modernizarea stațiilor de cale ferată. Programul prevede modernizarea a 15 stații reședință de județ, din care 12 au fost finalizate. Valoarea totală a acestor investiții este de 444,543 milioane lei, din care a fost plătită până la 1 iunie 2015 suma de 339,772 milioane de lei.
  • Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată. Valoarea totală este 186,811 milioane lei, din care până la 1 iunie 2015 s-au efectuat plăți în sumă de 41,160 milioane lei.
  • Proiecte de siguranța circulației (modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, modernizarea instalațiilor de centralizare electromecanică și sisteme de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite și a frânelor strânse). Valoarea totala a acestor investiții este de 371,143 milioane de lei, din care s-au efectuat plăți în sumă de 9,48 milioane lei.
Feroviar FEDR POST 2007 2013

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIREA EI)

Câți bani ar trebui să ajungă în sistemul feroviar  în perioada 2014 – 2020. Dacă vor fi și atrași

Potrivit ministrului Transporturilor, Iulian Matache, prin Master Planul General de Transport, transportul feroviar va beneficia în intervalul 2014 – 2020 de aproape 14 miliarde de euro.

Cea mai mare parte a acestei sume (peste 10 miliarde de euro) va fi folosită pentru reabilitarea a 2.716 kilometri de cale ferată (din cei numai 10.777 de kilometri de linii de cale ferată existenți, potrivit Institutului Național de Statistică).

Alte 1,122 miliarde de euro vor fi investiți în electrificarea a 489 de kilometri de cale ferată, ceea ce înseamnă că lungimea căii ferate se va dubla, comparativ cu cei doar 4.029 de kilometri existenți acum.

MPGT sume si obiective

Obiectivele europene și Master Planul autohton, lumi paralele

Politica europeană în domeniul transportului feroviar a fost concentrată în 10 obiective pe termen lung care nu sunt reflectate în niciun fel în parametrii naționali luați în calcul al elaborarea Master Planului General pentru Transporturi (MPGT) 2014 – 2020.

Printre altele, Europa prevede următoarele ținte:

  • în cazul transportului rutier de mărfuri, devierea încărcăturii către transportul feroviar sau navigaţie în proporţie de 30% până în 2030, respectiv 50% până în 2050
  • triplarea lungimii reţelei feroviare de mare viteză actuale până în 2030
  • transferarea majorităţii transportului de pasageri pe distanţe medii către transportul feroviar până în 2050

Concluzia autorităților naționale care au elaborat MPGT au inventariat starea deplorabilă a transportului feroviar și au decis diminuarea ponderii acestuia, în favoarea transportului rutier:

  • În transportul de pasageri, ponderea feroviarului scade la 3,7%
  • În transportul de marfă, feroviarul se diminuează la 67.767 t, în timp ce rutierul urcă la 239.638 t

În MPGT nu există nicio referire la trenurile de mare viteză despre care s-a discutat de mai multe ori cu oficiali și oameni de afaceri chinezi.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.10.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Facebook anunță moneda virtuală Libra – valoarea acesteia va fi legată de mai multe valute

Iulian Soare

Facebook a dezvăluit, marţi, planurile de a lansa o monedă virtuală numită Libra, în încercarea de a se extinde dincolo de reţelele sociale şi de… Mai mult

Stiri

Schimbare la conducerea Pentagonului – Patrick Shanahan pleacă, după acuzațiile de violență domestică

Iulian Soare

Preşedintele american Donald Trump a anunţat marţi înlocuirea lui Patrick Shanahan la conducerea Pentagonului. Shanahan a renunțat la post în urma unor acuzaţii de violenţă… Mai mult

Europa

UE a amânat pentru octombrie decizia privind negocierile de aderare cu Macedonia de Nord şi Albania

Iulian Soare

Uniunea Europeană a decis marţi să amâne până în luna octombrie decizia sa cu privire la angajarea de negocieri pentru aderare cu Macedonia de Nord… Mai mult

Stiri

Video Live / CONFERINȚĂ: Cum aducem (și) administrația publică în era digitală?

 Conferința „Cum aducem administrația publică în era digitală?” va reuni cele mai relevante voci din mediul public și privat care vor aborda principalele probleme ale… Mai mult

Europa

Investițiile străine directe în România: La jumătatea mediei anilor de dinainte de criză – Raport UNCTAD

Adrian N Ionescu

Stocul investițiilor străine directe (ISD) din România (94 mld. dolari) pe 2018, a scăzut substanțial ca pondere în PIB de la 43% în 2017 până… Mai mult

Stiri

Eximbank ar fi încheiat negocierile pentru preluarea Băncii Românești, după ce a rămas singură în cursă

Adrian N Ionescu

EximBank a încheiat negocierile cu National Bank of Greece (NBG) pentru a prelua filiala acesteia din România, Banca Românească, potrivit unor informații confirmate de ministrul… Mai mult

Stiri

DNA îl contrazice pe procurorul Stan: nu și-a dat acordul pentru retragerea apelurilor în dosarele Hrebenciuc și Sebastian Ghiță

Mariana Bechir

Gheorghe Stan, fostul şef al controversatei Secții pentru anchetarea magistraţilor (SIIJ), a declarat într-un interviu publicat marți că retragerea apelurilor din dosarele lui Viorel Hrebenciuc… Mai mult