La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

E drept că nu avem autostrăzi, dar măcar infrastructura feroviară e praf. Planul european și Masterplanul românesc – două lumi paralele

de Mariana Bechir 7.10.2015

cai ferate10.777 de km de cale ferată, din care doar 4.029 sunt linii electrificate (mai puțin de 40%), o viteză comercială medie a trenurilor de călători de numai 43 de kilometri pe oră și 1.800 de restricții de viteză impuse pentru a evita riscul unor tragedii produse din cauza stării deplorabile a infrastructurii. Acesta este portretul în cifre al transportului feroviar din România 2014.

Situația justifică locul 78 pe care se clasează România la capitolul calității infrastructurii feroviare, în Raportul privind competitivitatea dat publicității recent de World Economic Forum (WEF).

Spre comparație, Bulgaria se plasează pe poziția 53.

În fața României stau, cu multe poziții mai sus, Bangladesh, Botswana, Siria, Moldova.

calitatea infrastructurii feroviare

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Unde se află CFR

  • Rețeau de cale ferată a scăzut la 10.777 de kilometri, de la 11.348, în 1990 (conform datelor INS)
  • În 25 de ani s-au electrificat doar 349  de kilometri, rețeau extiânzându-se la 4.029 km (INS)
  • Numărul pasagerilor pe calea ferată (național, plus intrările cu trenul în țară) a scăzut de la aproape 408 milioane în 1990, la 64,760 de milioane, în 2014 (INS)
  • Ponderea feroviarului în transportul total de pasageri a coborât la 4,2% în2013, comparativ cu 16,3% (INS)
  • Ponderea în transportul de mărfuri a scăzut la 21,9% în 2013, față de 49,1% în 1990 (INS)
  • Viteza comercială medie a trenurilor de pasageri era în 2014 de numai 43 de kilometri pe oră (INS)
  • Viteza medie a transportului de marfă pe calea ferată a fost în 2014 de 21 de km e oră (INS)
  • În 2012 existau 1.800 de restricții de viteză (Ministerul Transporturilor)

reteaua cfr

Unde se află Europa

trenuri mare viteza

Cu o viteză medie de numai 43 de kilometri pe oră (în 2014) și o viteză maximă posibilă de numai 160 de kilometri pe oră (potrivit Ministerului Transporturilor), rețeaua feroviară din România nu poate pretinde curând o comparație decentă cu celelalte state  europene.

În Uniune exista în 2013 o rețea de 7.343 de kilometri de cale ferată de mare viteză (HSR), viteza trenurilor care circulă pe aceste linii fiind între 200 și 300 de kilometri pe oră.

Astfel de trenuri nu sunt însă profitabile decât pe distanțe medii și mari, fiind cel mai competitive, comparativ cu tarnsportul aerian, pentru distanțe de peste 800 de kilometri, potrivit ultimului raport al instituțiilor europene referitor la acest subiect.

Trenuri de mare viteză există în Franța, Spania, Marea Britanie, Italia, Olanda, Cehia, Suedia, Finlanda, Polonia și Austria, Portugalia, Belgia.

reteaua feroviara de mare viteza ue

Cercul vicios

“Sumele insuficiente investite în infrastructură au dus la reducerea vitezelor  de deplasare, creșterea timpilor de călătorie, reducerea siguranței feroviare, reducerea numărului de călători și volumului de marfă transportat pe calea ferată.

Deficiențele în fondurile disponibile pentru întreținere au condus la necesitatea introducerii a 1.800 de restricții temporare de viteză”, se spune într-unul dintre capitolele Raportului privind definirea problemelor din MPGT.

Toate efectele lipsei de investiții produc însă, la rândul lor, într-un perfect cerc vicios, noi motive pentru scăderea importanței transportului feroviar, fie că este vorba despre cel de călători, fie de cel de marfă.

Restricțiile de circulație, apărute exact din cauza lipsei de investiții în infrastructură, explică președintele Asociației Inginerilor Feroviari din România, Adrian Stănescu, duc, la rândul lor, la pierderea de călători, la consum mare de carburanți, emisii mai mari de noxe și, prin urmare, un cost mai mare.

Ce a făcut România cu banii europeni accesați în programul 2007 – 2014

Cei mai mulți bani europeni s-au investit în Modernizarea secțiunilor de cale ferată incluse în Coridorul Rhin-Dunăre, program finanțat din Fondul de Coeziune.

Rețeaua feroviară TEN-T aflată pe teritoriul României are o lungime de 2.515 km, din care îns-a finalizat doar cei 364 km pe traseul Predeal – București – Constanța.

Se lucrează la următorii 208 de kilometri (tronsoanele Frontiera-Arad – km 614 și Simeria – Sighișoara).

Valoarea totală a acestor investiții este de 7.833,018 milioane de lei, din care a fost platită până în această vară suma de 3.374,562 milioane de lei lei.

feroviar proiecte FC POST 2007 2013 cu executie lucrari

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIREA EI)

După cum se observă din tabel, pentru proiectul “Lucrari de executie instalatii semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronica s secțiunea Coșlariu-Sighisoara” au fost încasate deja 50 de milioane de lei, reprezentând 15% din valoarea contractului, dar stadiul fizic al lucrărilor era de 0%, în aprilie.

Contractul a fost câștigat de Asocierea Alstom Transport SA – SC Alcatel Lucent Romania SRL – SC Pas 97 SRL.

Proiecte de modernizarea finanțate din FEDR

  • Modernizarea stațiilor de cale ferată. Programul prevede modernizarea a 15 stații reședință de județ, din care 12 au fost finalizate. Valoarea totală a acestor investiții este de 444,543 milioane lei, din care a fost plătită până la 1 iunie 2015 suma de 339,772 milioane de lei.
  • Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată. Valoarea totală este 186,811 milioane lei, din care până la 1 iunie 2015 s-au efectuat plăți în sumă de 41,160 milioane lei.
  • Proiecte de siguranța circulației (modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, modernizarea instalațiilor de centralizare electromecanică și sisteme de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite și a frânelor strânse). Valoarea totala a acestor investiții este de 371,143 milioane de lei, din care s-au efectuat plăți în sumă de 9,48 milioane lei.
Feroviar FEDR POST 2007 2013

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIREA EI)

Câți bani ar trebui să ajungă în sistemul feroviar  în perioada 2014 – 2020. Dacă vor fi și atrași

Potrivit ministrului Transporturilor, Iulian Matache, prin Master Planul General de Transport, transportul feroviar va beneficia în intervalul 2014 – 2020 de aproape 14 miliarde de euro.

Cea mai mare parte a acestei sume (peste 10 miliarde de euro) va fi folosită pentru reabilitarea a 2.716 kilometri de cale ferată (din cei numai 10.777 de kilometri de linii de cale ferată existenți, potrivit Institutului Național de Statistică).

Alte 1,122 miliarde de euro vor fi investiți în electrificarea a 489 de kilometri de cale ferată, ceea ce înseamnă că lungimea căii ferate se va dubla, comparativ cu cei doar 4.029 de kilometri existenți acum.

MPGT sume si obiective

Obiectivele europene și Master Planul autohton, lumi paralele

Politica europeană în domeniul transportului feroviar a fost concentrată în 10 obiective pe termen lung care nu sunt reflectate în niciun fel în parametrii naționali luați în calcul al elaborarea Master Planului General pentru Transporturi (MPGT) 2014 – 2020.

Printre altele, Europa prevede următoarele ținte:

  • în cazul transportului rutier de mărfuri, devierea încărcăturii către transportul feroviar sau navigaţie în proporţie de 30% până în 2030, respectiv 50% până în 2050
  • triplarea lungimii reţelei feroviare de mare viteză actuale până în 2030
  • transferarea majorităţii transportului de pasageri pe distanţe medii către transportul feroviar până în 2050

Concluzia autorităților naționale care au elaborat MPGT au inventariat starea deplorabilă a transportului feroviar și au decis diminuarea ponderii acestuia, în favoarea transportului rutier:

  • În transportul de pasageri, ponderea feroviarului scade la 3,7%
  • În transportul de marfă, feroviarul se diminuează la 67.767 t, în timp ce rutierul urcă la 239.638 t

În MPGT nu există nicio referire la trenurile de mare viteză despre care s-a discutat de mai multe ori cu oficiali și oameni de afaceri chinezi.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.10.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Media BNR a cursului leului rămâne în zona recordului istoric de slăbiciune, sub presiunea deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Media BNR a cursului euro -leu a înregistrat vineri nivelul de 4,7667 lei / euro, cu numai două zecimi de miimi sub recordul istoric de… Mai mult

Stiri

BEI oprește finanţarea proiectelor energetice pe bază de combustibili fosili

Adrian N Ionescu

Planurile românești de noi capacități de producție energetică vor fi afectate  de decizia de joi a Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind oprirea finanţării proiectelor… Mai mult

Europa

Germania / Vaccinarea împotriva rujeolei, obligatorie în școli și grădinițe. Situația din România

Iulian Soare

Bundestagul, camera legislativă inferioară a parlamentului german, a aprobat joi, după mai multe luni de dezbateri și polemici, legea prin care vaccinarea antirujeolică devine obligatorie… Mai mult

Stiri

Asociații ale magistraților cer amânarea numirii șefilor de parchete – ”Trebuie modificată legislația”

Vladimir Ionescu

Două asociații ale magistraților – Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție – îi cer ministrului Cătălin Predoiu să nu declanșeze procedura… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: Rectificarea bugetară se va face până pe 30 noiembrie. Deficitul, estimat la 4%

Adrian N Ionescu

Rectificarea bugetară va fi adoptată de către guvern până la finalul lunii noiembrie, a promis ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, joi seara. Ministrul a reiterat estimarea… Mai mult

Europa

Marea Britanie, supusă procedurii de infringement din cauză că nu propune un comisar european

Victor Bratu

Comisia Europeană a anunțat joi seara că a trimis o notificare oficială Regatului Unit, anunțând acest stat că a încălcat obligațiile care îi revin conform… Mai mult

Europa

Stare de urgență la Veneția – Guvernul va oferi ajutoare locuitorilor și va accelera finalizarea proiectului MOSE

Iulian Soare

Premierul italian, Giuseppe Conte a anunţat în Consiliul de miniştri de joi că a fost declarată starea de urgenţă şi au fost aprobate primele ajutoare… Mai mult