fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Noi măsuri împotriva preluării ostile a companiilor strategice din statele membre – efect al pandemiei Covid

Pandemia Covid-19 accelerează în Uniunea Europeană instituirea mecanismelor de controlare a investițiilor străine, din state terțe, și extind domeniile de aplicare a acestora. De altfel,… Mai mult

21.05.2020

Europa

Document / Semestrul European: Criza accentuează dezechilibrele economice anterioare ale României. Reformele în administrația publică și în Justiție stagnează

Lipsa măsurilor care să contracareze schimbările în justiție făcute în anii 2017 – 2019, absența reformei administrației, deficienţele în colectarea veniturilor bugetare și în digitalizarea… Mai mult

20.05.2020

La obiect

Banca Mondială – compararea economiilor: China a trecut în fața SUA și UE și e cea mai mare economie a lumii

Rezultatele Programului internațional de comparare a economiilor, întreprins de Banca Mondială  (cu UE în noua componență de 27 de state după Brexit), au plasat China… Mai mult

20.05.2020

La obiect

Crește rata dobânzii pe termen lung: Atenție cum drămuim banii împrumutați

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a continuat să crească în luna aprilie 2020 și a ajuns la 4,83%, potrivit datelor publicate de Eurostat.… Mai mult

18.05.2020

Document / Proiectul legii insolvenței: Managerii vinovați de prăbușirea firmei nu vor mai putea conduce societăți timp de 10 ani

de Claudiu Zamfir 3.9.2013

Ministerul Justiției înăsprește sancțiunile în cazul insolvenței firmelor, introducând pentru managerii vinovați de prăbușirea societăților și interdicția de a mai conduce companii timp de 10 ani, potrivit noului proiect al Legii insolvenței.

Guvernul încearcă astfel să prevină cazurile în care patronii își introduc firmele în insolvență pentru a nu-și mai onora datoriile către diverși creditori sau comenzile către clienții care au plătit serviciile sau mărfurile.

Un astfel de tip de caz este cel al dezvoltatorilor imobiliari care intră în insolvență după ce au încasat banii de la clienți pentru apartamente, însă nu au finalizat construcțiile. Cumpărătorii sunt astfel cei mai păgubiți, ei intrând în categoria creditorilor chirografari, ultimii pentru cărora li se acordă dreptul la masa credală.

(Descarca de AICI noul Proiect al Legii insolventei si Nota de fundamentare)

Ce aduce noua Lege a insolvenței

Actuala lege a insolvenței, 85/2006, prevede, la articolul 138, tragerea la răspundere a ”membrilor organelor de conducere şi/sau supraveghere din cadrul societăţii”, precum şi a oricăror alte persoane care au ”cauzat starea de insolvenţă a debitorului”.

Noul proiect prevede ca o parte sau întregul pasiv neplătit al debitorului să poată fi suportat de managerii responsabili din averea proprie. Vechea lege prevede că numai o parte din activul neplătit al debitorului poate să fie suportat de managerii vinovați.

O noutate absolută în proiectul MJ este interdicția ca vinovații de insolvență să mai conducă firme timp de 10 ani.

”Persoana împotriva căreia s-a pronunţat o hotărâre definitivă de atragere a răspunderii nu mai poate fi desemnată administrator sau, dacă este administrator în alte societăţi va fi decăzută din acest drept, timp de 10 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii”, prevede noul proiect de lege.

Alte prevederi ale proiectului legii insolvenței

Măsuri de echilibrare a interesului creditorului cu cel al debitorului:

  • Se egalizează regimul deschiderii procedurii în cazul concursului dintre cererea debitorului şi a creditorilor, la 10 zile de la depunerea cererii debitorului.
  • Se propune instituirea unei valori-prag şi pentru debitor, aceeaşi cu cea stabilită pentru creditor, respectiv 40.000 lei. În legea aflată în vigoare era impusă o valoare-prag pentru formularea unei cereri de deschidere a procedurii doar pentru creditor.
  • Se introduce ideea acordării unui termen pentru plata creanţei creditorului declanşator – până la rămânerea în pronunţare asupra cererii de deschidere a procedurii formulate de creditor.
  • Pentru a îmbunătăţi şansele de reorganizare – în avantajul atât al debitorului, cât şi al creditorilor – se propune introducerea unei super-priorităţi pentru finanţările acordate în timpul procedurii, inclusiv in perioada de observaţie. Aceste finanţări se vor garanta, în principal, prin afectarea unor bunuri sau drepturi care nu formează obiectul unor cauze de preferinţă, iar în subsidiar, dacă nu există astfel de bunuri sau drepturi disponibile, cu acordul creditorilor beneficiari ai respectivelor cauze de preferinţă.
  • Pentru evitarea aprobării unor planuri de reorganizare susţinute de un număr mic de creditori (situaţie posibilă actualmente – prin “manipularea” grupelor de vot poate fi aprobat, în prezent, un plan fără corespondent în valoarea creanţelor), se introduce un criteriu suplimentar pentru aprobarea planului, respectiv 30% din total masa credală.

Măsuri pentru eficientizarea procedurii insolvenței:

  • Acţiunile incidentale (fond si apel) se judecă în conformitate dispoziţiile noului Cod de procedura civilă cu privire la judecata în primă instanţă, cu menţiunea că termenul pentru depunerea întâmpinării este de maxim 10 zile de la comunicare, răspunsul la întâmpinare nu este obligatoriu, iar judecătorul sindic fixează, prin rezoluţie, în termen de maxim 3 zile de la data depunerii întâmpinării, primul termen de judecată, care va fi de cel mult 30 de zile de la data rezoluţiei.
  • Se înlocuieşte termenul de continuare a procedurii cu un termen administrativ de control, care îi va permite judecătorului sindic să gestioneze mai eficient dosarul de insolvenţă, nefiind necesară organizarea unor şedinţe publice de judecată dacă nu există cereri în procedură contencioasă sau necontencioasă, dar făcând posibilă dispunerea de măsuri în sarcina administratorului judiciar/lichidatorului judiciar;
  • Se introduce posibilitatea judecătorului sindic de a debloca anumite situaţii, atunci când creditorii nu sunt activi în procedură: dacă nu se poate lua o hotărâre în adunarea sau în comitetul creditorilor, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar poate sesiza instanţa în vederea pronunţării unei hotărâri;
  • Se prevede expres obligaţia judecătorului sindic de a se pronunţa asupra viabilităţii planului de reorganizare, propus de debitor sau creditori şi aprobat de adunarea creditorilor;
  • Se propune eficientizarea activităţii comitetului creditorilor, întrunirile acestuia urmând a avea loc ori de cate ori este cazul ( nu neapărat lunar, ca în legea actuala), iar votul se poate exprima prin orice mijloace care asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestuia, nemaifiind astfel obligatorie prezenţa fizică.
  • Se introduc prevederi exprese cu privire la tratamentul contractelor de leasing şi a creanţelor provenite din contracte de leasing.
  • Pentru asigurarea protecţiei creditorilor şi transparenţei procedurii, vânzarea activelor se va efectua potrivit unui regulament de vânzare, aprobat de creditori.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.9.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

BVB: Piața principală va avea la cotă prima companie IT, după 5 ani de finanțare prin piața de capital

Adrian N Ionescu

La cinci ani după ce s-a listat pe piața alternativă AeRO (dedicată companiilor mici), valoarea de piață a companiei de soluții IT Bittnet (BNET) a… Mai mult

Stiri

Rezerva valutară: S-au cheltuit 810 mil. euro din împrumutul MFP de 3.300 de acum 3 săptămâni

Adrian N Ionescu

Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR), au  crescut până la 35.646 milioane euro, la  31 mai,  cu doar 2.490 milioane de euro  față… Mai mult

Europa

Oficialii de la Pentagon nu sunt de acord cu intervenția armatei, cerută de președintele Trump împotriva protestatarilor

Vladimir Ionescu

Oficialii americani responsabili de securitate și apărare nu se simt deloc confortabil și sunt tot mai îngrijorați în legătură cu declarațiile președintelui Donald Trump, potrivit… Mai mult

Europa

Avertismentul unui fost bancher central din Polonia: Doar statul profită de dobânzi aproape de zero și relaxare cantitativă

Alexandra Pele

Decizia băncii centrale a Poloniei de a reduce nivelul dobânzii-cheie de politică monetară la aproape zero a fost ”nesăbuită”, potrivit fostului guvernator Marek Belka, citat… Mai mult

Europa

Noi detalii despre impozitul european pe cifra de afaceri a marilor companii: Acesta ar urma să nu depășească 0,2% din venituri

Alexandra Pele

Uniunea Europeană speră să obțină din controversata ”taxă pe multinaționale”, anunțată ca parte a măsurilor de colectare de venituri suplimentare pentru fondul european de redresare… Mai mult

Stiri

BT: Economia își va reveni la fel de repede pe cât a căzut. Deficitul de cont curent se va reduce la jumătate

Adrian N Ionescu

Șocul  pandemiei  va reașeza  datele fundamentale  ale  economiei românești,  care va  crește cu un ritm mediu anual de peste 2.5% în perioada 2020-2022, pe fondul… Mai mult

Just Business

Continental va investi 33 mil. euro la Timişoara, în centrul de cercetare-dezvoltare

Adrian N Ionescu

Producătorul de echipamente  auto Continental își crește  afacerile din România și își  extinde centrul de cercetare şi dezvoltare din Timişoara, investiţia plănuită în noua clădire… Mai mult