În luna aprilie, economia României a înregistrat prejudicii pe toate sectoarele care asigurau tracțiunea PIB, iar datele oficiale care continuă să vină oferă explicația dificultăților la relansare:
După ce cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul ( mai puțin auto-moto) s-a redus cu o cincime (-19,7% pe seria brută și -22,3% ca serie ajustată în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare), INS a anunțat pentru luna aprilie 2020 scăderi de circa 45% în comerțul cu autovehicule și motociclete și de 80% la servicii prestate populației.
Indicele pe perioada cumulată de la începutul anului s-a dus la -15% pe comerțul cu autovehicule și motociclete plus întreținere și repararea lor ( cu observația evoluției surprinzătoare a creșterii de aproape 50% pe segmentul motocicletelor, în contrast cu scăderea de 20% la autovehicule). Tendințe aflate în curs de accentuare pe aprilie (-45% la auto dar +56% la motociclete).
(Citiți și: ”Aprilie 2020 – un desen al consumului în plină criză Covid. Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a scăzut cu o cincime”)
De remarcat faptul că reducerea vânzărilor de autoturisme a afectat reluarea activității de producție într-un sector-cheie pentru industria românească și pentru limitarea deficitului comercial (era singurul sector aflat pe plus, dar a intrat în aprilie pe minus sub efectul reducerii cererii externe).
Dezastru pentru încasările din servicii
Pe partea de servicii, în condiții de distanțare socială și restricții de circulație, soldate cu închiderea cvasitotală a activității firmelor de profil, căderea a fost masivă. Cifra de afaceri s-a diminuat cu șase șeptimi per total, cu valoare maximă pe jocuri de noroc (-97,4% pe aprilie și circa -25% pe total patru luni din 2020) și ceva mai puțin pronunțată la serviciile de spălătorie nși curățătorie (-50% și, respectiv -14%).
Sunt semnale importante pentru evoluția sectorului comercial pentru trimestrul doi al anului curent, după ce a ajuns să dețină pe primul trimestru din 2020 prima poziție ca importanță în formarea PIB, cu 21% din total și un efect de +1,1 puncte procentuale, adică aproape jumătate din avansul de 2,4 brut consemnat de statistica oficială.
În context, revenirea sectorului comercial va fi foarte importantă în tentativa de revenire cât rapidă a economiei.
Ceea ce va presupune măsuri eficiente de prevenție într-un sector dificil din perspectivă sanitară, păstrarea puterii de cumpărare a acelor care apelau la diverse servicii și găsirea unor modalități suplimentare de stimulare a înnoirii parcului auto, aflat printre cele mai învechite din UE.
Un răspuns
Era mai simplu chiar dacă era TOTAL greșit și odios pe timpul dăncililor, dragnelor, etc., când se raportau creșterile economice pe consum. Mi se pare mie sau sunt unii „specialiști„ care încurajează aceeași politică ? Chiar azi spunea cinva la digi 24 prcum că ar trebui să se deschidă restaurantele pentru a încuraja consumul. Întreb și eu : oare de consumul de fleici, mici, bere, vin, cafea, croisante, etc. depinde relansarea economiei României chiar dacă vom face calcule la nivel național ??? Bineînțeles se continuă cu greșeala planetară să se producă până la greață autoturisme care dau impresia că sunt diferite de cel cumpărat cu puțin timp în urmă, exploatându-se acea latură umană, aceea slăbiciune de a dori să fim diferiți prin posesia unui autoturism zis nou. Se afirmă încontinuu precum că nimic nu va mai fi ca înainte. Eu zic că pentru unii români nu puțini totul va fi ca mai înainte : trăiesc doar ca să mănânce. Toată lumea vrea relaxare în adevăratul sens al cuvântului. Pe de o parte se afirmă precum că este multă lume disperată care au rămas fără surse de venituri dar, dar „toți, vor deschiderea restaurantelor, iar la granița dintre Bulgaria și Grecia erau cozi kilometrice de mașini din România care mergeau să se „refugieze„ în brațele plajelor de pe insulele grecești. Curat așa disperare !