4 iunie, 2020

Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a scăzut cu o cincime ( -19,7% pe seria brută și -22,3% ca serie ajustată în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare) în aprilie 2020, prima lună în care s-au manifestat deplin efectele pandemiei COVID 19.

Rezultatul este similar și față de aceeași lună a anului trecut (-19,5% brut și -18,5% după ajustare).

Cu toate acestea, indicele pe perioada cumulată de la începutul anului a rămas per total în teritoriul pozitiv (+1,5% pe seria brută și +1,0% pe cea ajustată sezonier și după zile lucrătoare), cu observația că domeniul de referință nu include comerțul cu autovehicule și motociclete.


Unitățile comerciale cu vânzare predominantă de alimente, băuturi și tutun au fost cel mai puțin afectate și au susținut sectorul comercial în ansamblu, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut în ritmul general de o cincime și față de luna precedentă și față de aceeași lună din 2019, dar scăderea a fost deocamdată marginală pe primele patru luni ale anului (-0,6%).

Din cauza restricțiilor de circulație care au trebuit impuse pentru a limita răspândirea virului Sars-Cov-2, cumpărările de carburanți auto s-au diminuat masiv în luna aprilie, parțial și din pricina scăderii prețurilor ca urmare a reducerii prețului petrolului pe plan mondial, nu doar a scăderii consumului.

Pentru a vă putea forma o idee asupra impactului provocat de COVID 19 asupra sectorului comercial, vă prezentăm și indicii vânzărilor pe câteva categorii de mărfuri în magazinele specializate, cu precizarea că indicele 100 corepunde anului de referință 2015:


Se poate observa reducerea foarte puternică de la categoria „textile, îmbrăcăminte, încălțăminte și articole din piele”, unde volumul încasărilor s-a dus la aproape o zecime din cel de la finele anului trecut și doar o treime în raport cu luna martie, când deja se manifestau efectele crizei.

Cu toate acestea, ar fi de remarcat păstrarea segmentului de „mobilă, articole de iluminat, aparate electrice, articole de fierărie și vopsitorie” la un nivel ceva mai ridicat chiar decât cel consemnat pe partea de „produse farmaceutice, produse cosmetice și parfumerie”, deși livrările de articole sanitare și prețurile lor au crescut semnificativ.

Articole recomandate:

Etichete: , , ,

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: