Curtea de Justiție a Uniunii Europene a preluat în regim prioritar solicitarea Forumului Judecătorilor din România de a se stabili dacă autoritățile române au sau nu obligația de a respecta recomandările făcute de Comisia Europeană în Mecanismul de Cooperare și Verificare pe Justiție, anunță HotNews.
Tribunalul Olt a cerut Curții Europene de Justiție să explice dacă România este obligată să respecte recomandările din rapoartele privind Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) al Comisiei Europene, instanța admițând astfel o solicitare a Forumului Judecătorilor din România.
(Citiți și: Este România obligată să respecte recomandările MCV? Tribunalul Olt cere răspunsul Curții de Justiție a UE)
Președintele asociației, Dragoș Călin, a declarat pentru HotNews.ro că se va stabili astfel odată pentru totdeauna dacă recomandările instituțiilor europene care au criticat modificarea legilor justiției sunt obligatorii: „Dacă va fi o soluție de obligativitate, va fi un pas imens pentru respectarea a ceea ce au spus Comisia Europeană, Comisia de la Veneția sau GRECO cu privire la legile justiției”.
Aplicația a fost înregistrată de CJUE pe 5 februarie 2019, cu numărul C-83/19.
Forumul Judecătorilor din România solicitase instanței să adreseze patru întrebări Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în legătură cu obligativitatea respectării de către România a recomandărilor din cadrul MCV.
Cele patru întrebări către Curtea de Justiție a Uniunii Europene:
1. Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV), instituit potrivit Deciziei 2006/928/CE a Comisiei Europene din 13 decembrie 2006, trebuie considerat un act adoptat de o instituție a Uniunii Europene, în sensul articolului 267 TFUE, care poate fi supus interpretării Curții de Justiție a Uniunii Europene?
2. Conținutul, caracterul și întinderea temporală a Mecanismului de cooperare și de verificare (MCV), instituit potrivit Deciziei 2006/928/CE a Comisiei Europene din 13 decembrie 2006, se circumscriu Tratatului privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005? Cerințele formulate în rapoartele întocmite în cadrul acestui mecanism au caracter obligatoriu pentru statul român?
3. Articolul 19 alineatul (1) al doilea paragraf din Tratatul privind Uniunea Europeană trebuie interpretat în sensul obligației statelor membre de a stabili măsurile necesare pentru o protecție juridică efectivă în domeniile reglementate de dreptul Uniunii, respectiv garanții ale unei proceduri disciplinare independente pentru judecătorii din România, înlăturând orice risc legat de influența politică asupra desfășurării procedurilor disciplinare, cum ar fi numirea direct de guvern a conducerii Inspecției Judiciare, chiar și cu titlu provizoriu?
4. Articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană trebuie interpretat în sensul obligației statelor membre de a respectă criteriile statului de drept, solicitate și în rapoartele din cadrul Mecanismului de cooperare și de verificare (MCV), instituit potrivit Deciziei 2006/928/CE a Comisiei Europene din 13 decembrie 2006, în cazul unor proceduri de numire directă de către guvern a conducerii Inspecției Judiciare, chiar și cu titlu provizoriu?
Solicitarea Asociației Forumul Judecătorilor a fost făcută într-un proces intentat Inspecției Judiciare, în care magistrații au contestat numirea conducerii interimare a Inspecției Judiciare, prin Ordonanță de Urgență. Asociația magistraților spune că România, membru al Uniunii Europene, trebuie să respecte recomandările Comisiei Europene potrivit cărora Guvernul nu trebuie să interfereze cu competețele Consiliului Superior al Magistraturii.
De asemenea, Tribunalul Olt a dispus ca procesul să fie suspendat până la pronunțarea unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene.