fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Schimbări esențiale în structura de formare a PIB: Comerțul trece în fața industriei. Avansul PIB pe T1 – păstrat la 2,4% brut

Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 2,4% în serie brută şi 2,7% în serie ajustată sezonier pe primul trimestru al anului în… Mai mult

07.07.2020

Chestiunea

Împrumuturile României, de la criză la criză. Deja –vu ?

Vă mai amintiți de criza din 2009 și de împrumutul de aproape 20 de miliarde de euro pe care a trebuit să îl luăm pentru… Mai mult

06.07.2020

Analiză

Comerțul, aproape de „business as usual”. Sincronizarea cu producția ?

În pofida restricțiilor impuse de pandemie și a închiderii unor centre comerciale, cifra de afaceri din comerț a revenit puternic în luna mai față de… Mai mult

06.07.2020

La obiect

Problemele versiunii românești a legii muncii flexibile: NEînțelegeri Sindicate – Patronate – Guvern în chestiunea protecției angajaților. Cum procedează alte țări UE

Guvernul urmează să adopte în această săptămână reglementările pentru introducerea muncii flexibile, un proiect ce a generat nemulțumiri puternice din partea sindicatelor. Acestea reclamă că… Mai mult

06.07.2020

Cristian Diaconescu, despre pașii procedurali: 4 paliere de sancționare care amenință România

de Razvan Diaconu 16.7.2012

Situația constituțională din România este mai gravă decât cea din Ungaria care a generat reacții dure ale Uniunii Europene, a opinat, luni, consilierul prezindențial al lui Traian Băsescu, Cristian Diaconescu.

El a arătat că în cazul României se pune în discuție întregul sistem de conducere a țării, în afara cadrului electoral democratic.

”Problema la noi ar fi însă mult mai complicată. În cazul Ungariei, problemele care au generat reacția europeană sunt totuși mai puțin semnificative, importante, dar nu neapărat de natură să pună în discuție întregul sistem constituțional. În cazul României este vorba de reconsiderarea conducerii unui stat în afara sistemului electoral, ceea ce este de neînțeles pentru statele democratice”, a declarat Diaconescu, pentru cursdeguvernare.ro.

În acest context, consilierul prezidențial pe probleme de politică externă a susținut că situația din România este fără precedent în Uniunea Europeană, motiv pentru care nu au fost aplicate până acum proceduri de sancționare la acest nivel.

Fostul ministru de Externe a schițat, însă, câteva paliere la care România ar putea suferi sancțiuni din partea Comisiei Europene, începând cu Mecanismul de Cooperare și Verificare pe Justiție, pentru care Comisia Europeană este așteptată să-și prezinte raportul asupra României pe 19 iulie, după cinci ani de la instituirea MCV:

  • În mod evident, și elementele de alertare, odată ce sunt lansate de către statele membre și Comisia Europeană, pot reprezenta în egală măsură o punere în întârziere a celor care nu-și îndeplinesc obligațiile. Din punctul acesta de vedere, primul semnal va fi Mecanismul de Cooperare și Verificare și raportul, care va cuprinde o parte tehnică legată de sistemul judiciar și o parte enunțiativă în ceea ce privește ingerința în sistemul judiciar, inclusiv cel constituțional, pentru că ei cuprind și acest concept – prin ordonanțele de guvern, prin atitudinile pe acest palier.
  • Apoi este varianta care se verifică la Bruxelles, în ceea ce privește actele normative adoptate la București și legile Uniunii Europene. Este tema care privește procedurile de infringement. Aici vorbim de hotărârile relative la statul de drept și funcționarea sistemului judiciar. Dacă se constată aici o încălcare, se pune în mișcare procedura de infringement și în discuție Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
  • Al treilea domeniu și cel mai complicat este cel prevăzut la articolul VII din Tratatul de la Lisabona, care cuprinde un mecanism de prevenție și un mecanism de sancționare. În această procedură se discută despre un sistem progresiv de control al încălcării valorilor comune ale Uniunii Europene. Acest mecanism se aplică doar când există un risc clar de încălcare gravă și întotdeauna, înainte de a proceda la o asemenea măsură, Consiliul audiază statul membru vizat și-i poate adresa recomandări, hotărând după aceea procedura de urmat.
  • Aceste evaluări, cum este MCV-ul, sunt asumate și de statele membre. Relevanța este diferită. Iată, Olanda a dat o anumită citire la un moment dat MCV-ului, alte state membre au dat o altă citire. Este dreptul suveran al statelor respective să interpreteze în relația cu țara care se pune în discuție în concluziile acestui raport pe justiție. Nu este neapărat nevoie de o atitudine comună la nivelul Uniunii Europene. Un stat sau altul poate bloca consensul pe o temă – fondurile europene sau acordul Schengen – fără a putea fi împiedicată de celelalte state. Aici este marea dificultate, nu neapărat consensul la nivel european, cât semnificația pe care o dau celelalte 26 de state suverane în legătură cu o constatare făcută de Comisia Europeană. Aici este cel mai mare pericol.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.7.2012

Un raspuns

  1. ionita n. ion
    18.7.2012, 4:34 pm

    Fara indoiala ca impactul campaniei UE asupra tarii, asupra populatiei este grav. Ne poate impinge cu cativa ani in urma. Cine sunt vinovatii?
    Politicienii nostri bineinteles. Imi doresc ca Basescu, Antonescu, Voiculescu si altii sa dispara de pe scena politica a Romaniei.

Lăsați un comentariu


Stiri

PMB prelungește pe neașteptate contractul cu Apa Nova: în loc să se încheie în 2025, este extins până în 2037

Razvan Diaconu

Contractul dintre Primăria Capitalei și compania Apa Nova (parte a Grupului Veolia) va fi prelungit cu 12 ani, conform unui proiect de hotărâre adoptat miercuri… Mai mult

Stiri

Eurostat ne arată diferența dintre mit și realitate – ultimii în UE și la competențele digitale ale tinerilor

Marin Pana

România a mai bifat un ultim loc între statele UE la procentajul tinerilor (16 -24 ani) care au competențe de lucru în mediu digital. Datele… Mai mult

Europa

Curtea Europeană de Justiție a anulat taxa suplimentară de 13 miliarde euro aplicată Apple de Comisia Europeană

Iulian Soare

Curtea Generală de Justiție a decis miercuri că Comisia Europeană a greșit atunci când a impus Irlandei să perceapă taxe suplimentare de 13 miliarde euro… Mai mult

Stiri

Daniel Dragomir, fostul ofițer SRI fugit din țară înainte de a fi condamnat, trimis în judecată și în Dosarul Black Cube

Vladimir Ionescu

Fostul ofițer SRI Daniel Dragomir, fugit din țară după ce a fost condmanat într-un alt dosar, a fost trimis în judecată și în cazul Black… Mai mult

Europa

Peste jumătate dintre consumatorii europeni vor să amâne cumpărarea unui vehicul nou – studiu Deloitte

Razvan Diaconu

Mai mult de jumătate dintre consumatorii europeni (52%) intenționează să amâne cumpărarea unui vehicul nou și, în contextul pandemiei de COVID-19, susțin că îl vor… Mai mult

Stiri

Senat / Comisia juridică a finalizat Legea carantinei. Modificările aprobate

Razvan Diaconu

Comisia juridică a Senatului a dezbătut marţi noapte, până la ora 01.30, proiectul de lege privind carantina şi izolarea, raportul urmând să fie adoptat miercuri,… Mai mult

Stiri

Dosarul 10 august 2018 / Jandarmii care au coordonat intervenția în forță, scoși de sub urmărire penală

Vladimir Ionescu

Șefii Jandarmeriei acuzați în Dosarul protestului din 10 august 2018 au fost scoși de sub urmărire penală, anunță Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate… Mai mult