Bursa Română de Mărfuri (BRM), prima instituție bursieră înființată în România după 1989, a anunțat lansarea unei platforme de licitații, unde să se întâlnească cererea consumatorilor casnici de electricitate și oferta furnizorilor energie electrică, în cadrul liberalizării pieței.
„Prin participarea cu cele mai bune oferte a celor mai importanți furnizori, precum și prin agregarea semnificativă a ordinelor de cumpărare, se realizează cadrul optim de echilibrare a cererii cu oferta, condiția necesară pentru determinarea prețurilor corecte și avantajoase pentru consumatori”, spune un comunicat al BRM.
Consumatorii vor putea participa gratuit la licitațiile pentru care se vor agrega, pe de o parte cererile acestora și, pe de altă parte, ofertele furnizorilor. Consumatorul își deschide un cont la BRM și, înaintea licitațiilor, va „opta pentru caracteristicile contractuale predefinite”.
Va semna noile contracte „la sfârșitul sesiunilor de descoperire a prețurilor, doar în măsura în care vor considera că rezultatele acestora le sunt favorabile”, spune comunicatul citat.
Mecanismul celui mai bun preț
Practic, „periodic, se vor strânge consumurile estimate de la mai mulți consumatori – pe de o parte și, pe de alta, furnizorii își vor trimite cele mai bune prețuri (ale energiei propriu zise, fără celelalte componente ale prețului final – n.r.). Apoi vor urma pașii obișnuiți ai licitațiilor de la BR, până când va rămâne furnizorul cu cea mai bună ofertă”, a explicat Gabriel Purice (foto), președintele – director general al BRM, pentru CursDeGuvernare.ro.
(Citiți și: „Liberalizarea haotică a pieței electricității a contribuit la scumpirea cu peste 18% în ianuarie – calcule BNR”)
Clienți casnici vor fi informați privind rezultatul licitațiilor și vor avea la dispoziție 24 de ore să refuze, eventual, oferta dacă nu le convine. BRM va trimite furnizorului câștigător lista cu viitorii săi clienții.
Procesul de încheiere a contractului (pe 6 luni sau un an) și de transfer va decurge ulterior, conform reglementărilor Autorității din domeniul energiei (ANRE).
Tranzacțiile vor avea loc săptămânal, electronic, în zilele de luni.
Un proiect fără profit 2-3 ani
La 2-3 ani ar putea fi estimată perioada în care numărul consumatorilor casnici care trec pe piața concurențială de electricitate ar putea ajunge la o masă critică, potrivit evaluării timpului în care BRM va ajunge să își acopere cheltuielile acestei platofme din comisioanele plătite de furnizorii de electricitate, potrivit președintelui BRM.
„Partiparea consumatorilor la aceată piață fiind gratuită, este probabil ca veniturile BRM din comisioanele plătite de furnizori să nu acopere cheltuielile în următorii 2 – 3 ani. Câștigul nostru în acesată perioadă este cel de imagine și cel unui proiect reușit și al deshiderii BRM către publicul larg”, a spus Gabriel Purice.
Noua platforma a BRM „oferă avantajele consacrate ale mecanismelor bursiere: transparență, reguli stricte de tranzacționare aplicate egal tuturor participanților, acces rapid, simplu și prietenos, eficientă, cea mai bună execuție”, mai promite oferta BRM.