fbpx

Chestiunea

DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Prăbușire dramatică a productivității muncii în agricultura românească

Productivitatea muncii în agricultura românească s-a prăbușit în 2020, potrivit datelor publicate de Eurostat. Evoluția consemnată față de anul precedent a fost de -47,2%, la… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară mult sub cea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2020 a urcat la 8,5% din PIB

Deficitul comercial a urcat în luna decembrie 2020 la 1.952,4 milioane euro, cu peste 10% în plus față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

09.02.2021

Chestiunea

Temelia Bugetului și a PNRR: 50% din actualii lucrători vor avea nevoie de noi calificări până în 2025

Aproximativ 50% din lucrătorii angajați în prezent vor avea nevoie de noi calificări până în 2025 pentru a răspunde nevoilor generate de criza Covid-19 pe… Mai mult

08.02.2021

China vs Finlanda: sisteme educaționale total diferite, performanțe școlare similare. Cum procedează, de fapt, fiecare

de Mariana Bechir , 7.1.2020

La proba de Citire a PISA, probă pe care s-a centrat testarea din 2018, Finlanda a înregistrat un scor mediu de 520 de puncte, cu șase puncte sub cel obținut în 2015.
Involuția consolidează trendul descendent de la ultimele testări, trend ce a și făcut ca Finlanda să piardă în 2012 statutul de țară UE cu cele mai ridicate scoruri la PISA.

(Citiți și: ”Ministrul Educației, despre rezultatul testelor PISA: Nu trebuie să ne îngrijorăm, testul se referă la aplicarea cunoștințelor, nu la cunoștințe”)

De pe continentul european, cel mai bine plasată este Estonia, care a preluat conducerea în 2015.

La celălalt capăt al lumii, elevii din Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang (B-S-J-G, din China) s-au desprins de pluton și au urcat vertiginos, de la 494 puncte la PISA 2015, la 555 de puncte, în 2018. Ele sunt, de altfel, Sunt, de altfel, singurele la nivelul 4, maximum posibil.

Dincolo de faptul că atât Finlanda, cât și China au politici educaționale foarte elaborate și monitorizează permanent evoluțiile, cele două sisteme sunt radical diferite.

(Citiți și: ”O necruțătoare analiză OECD a paradoxului Educației românești: țara în care profesorii se cred cei mai buni, iar elevii sunt cei mai slabi”)

Compararea lor pe câțiva indicatori face însă ușoară alegerea oricărui guvern din această lume care și-ar propune preluarea unuia dintre cele două modele.

B-S-J-G surclasează tot

Aproximativ 77% dintre elevii din OECD au atins cel puțin nivelul 2 de Citire, de la care se consideră că este alfabetizat,  adică poate identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, poate găsi informații bazate pe criterii explicite, deși uneori complexe, și poate emite opinii despre forma sau scopul textelor atunci când lise cere acest lucru.

În cele patru provincii chineze, ponderea elevilor cu rezultate de cel puțin nivel 2 este de peste 85%, un procent ce mai este atins Canada, Estonia, Finlanda, Hong Kong (China), Irlanda, Macao (China), Polonia și Singapore au participat la acest nivel sau mai mare.

Acest cvartet chinezesc (B-S-J-G) se plasează pe primul loc și la probele de Matematică și Știință.

Matematică:

Știință:

China nu participă la PISA cu întreaga țară, ci doar câteva mari rgeiuni și administrații. Cele patru provincii cuprinse în B-S-J-G sunt departe de a reprezenta China ca întreg, dar mărimea fiecăreia dintre ele corespunde unei țări OECD standard, iar populația lor totală este de 180 de milioane de persoane, menționează Raportul OECD.

În aceste patru regiuni, cei 10% cel mai dezavantajați elevi au rezultate mai bune decât cele ale elevilor medii din OECD și similare celor obținute de cei 10% cel mai avantajați elevi din unele state OECD.

Ceea ce face remarcabilă reușita lor este că nivelul de venituri al acestor patru regiuni este cu mult sub media OECD, menționează experții OECD.

Timpul de învățare – cu peste 20 de ore mai lung în China, față de Finlanda

Sistemele de educație din cele 79 de state participante la PISA 2018 sunt diferite, de la bani, până la metode și curriculă și atmosfera din școli.

Unul dintre elementele care diferă foarte mult în ecuația succesului unor țări este timpul destinat învățării.

Finlanda se menține în top (chiar dacă la Matematică a înregistrat căderi importante, după 2003), chiar dacă elevii alocă cel mai puțin timp din lume învățării.

La polul celălalt se află Emiratele Arabe Unite, cu cel mai extins timp destinat învățării, pe săptămână, dar cu rezultate slabe.

În B-S-J-G, rezultatele care i-au propulsat pe primul loc se obțin cu peste 20 de ore de muncă în plus, comparativ cu elevii finlandezi:

Finlanda: Cea mai bună școală este cea mai apropiată

Finlanda este țara cu cea mai mică variație de performanță între școli – de doar 7%.

O situație de neconceput în România, de exemplu, unde există licee în care niciun elev nu reușește să promoveze la Bacalaureat, după cum există și licee de elită, cu rate de promovare de 100%.

(Citiți și:” PISA 2018 – cele mai proaste rezultate din ultimii 9 ani: Record al analfabetismului funcțional pentru elevii români – 44%”)

Cele două situații extreme au generat și comportamente diferite în alegerea școlii:

  • În Finlanda se spune că cea mai bună școală este cea mai apropiată de casă
  • În București, familiile își schimbă în acte domiciliul pentru a le oferi copiilor șansa de a merge la o grădiniță bună.

În Israel, procentul este 78%.

China înregistrează și ea decalaje consistente între performanțele școlilor, în pofida eforturilor de a urca unitățile mai slabe la nivelul celor foarte bune:

 

Pe de altă parte, cei din B-S-J-G mai au mult până să îmbunătățească rezultatele în ceea ce privește bunăstarea emoțională a elevilor, capitol la care excelează Finlanda.

Din 2000, PISA a arătat că un sistem performant poate oferi nu doar educație de calitate, ci și oportunități de învățare egale pentru toți elevii și bunăstare emoțională, un concept tot mai important în sistemele occidentale.

Finlanda este cea care bifează scoruri ridicate la procentele de elevi mulțumiți de viața lor, care nu se simt outsideri în școală și nu se tem pentru viitorul lor atunci când au un eșec.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.1.2020

2 comentarii

  1. Ursu
    12.2.2020, 8:35 am

    Nici nu îi trece prin cap autorului să explice ce înseamnă “OECD”, dacă tot folosește termenul de 10 ori, de parcă se subînțelege că toată lumea știe ce înseamnă.

  2. Ursu
    14.2.2020, 9:26 pm

    Nici nu îi trece prin cap autorului să explice ce înseamnă “OECD”, dacă tot folosește termenul de 10 ori, de parcă se subînțelege că toată lumea știe ce înseamnă.

Lăsați un comentariu


Stiri

SUA – prima țară care autorizează vaccinul anti-Covid al Johnson & Johnson

Iulian Soare

Statele Unite au acordat sâmbătă o autorizaţie de urgenţă vaccinului companiei farmaceutice americane Johnson & Johnson împotriva Covid-19 pentru persoanele în vârstă de cel puţin… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Prima exploatare offshore este posibil să înceapă anul acesta

Vladimir Ionescu

Prima exploatare offshore este posibil să înceapă anul acesta, a declarat președintele Camerei Deputaților, Ludovic Orban, sâmbătă. Taxele colectate din aceste exploatări de gaz din… Mai mult

Stiri

Ministrul Educației insistă ca elevii din clasele a VIII-a și a XII-a să meargă la școală indiferent de scenariu

Vladimir Ionescu

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat sâmbătă seară că va propune ca elevii din clasele a VIII-a şi a XII-a, care susțin examene naționale de… Mai mult

Europa

Ambasadorul UE la Havana, rechemat la Bruxelles – a cerut ridicarea embargoului impus Cubei de către SUA

Iulian Soare

Ambasadorul Uniunii Europene la Havana, Alberto Navarro (foto), a fost rechemat la Bruxelles după ce a semnat o scrisoare deschisă în care-i cere preşedintelui american… Mai mult

Europa

Cristian Ghinea, despre refacerea PNRR: Cea mai mare problemă este justificarea costurilor de instituții

Iulian Soare

Cea mai mare problemă a PNRR este să putem să justificăm costurile pe care instituţiile româneşti le-au pus acolo, a declarat sâmbătă ministrul Investiţiilor şi… Mai mult

Stiri

Bugetul a trecut de comisiile din Parlament și intră luni la dezbaterile în plen

Vladimir Ionescu

Comisiile parlamentare de buget-finanţe au adoptat, sâmbătă, raport favorabil la proiectul Legii bugetului de stat pe 2021. Proiectul va intra la dezbateri în plenul reunit… Mai mult

Stiri

Ministrul Muncii: Bugetarii pot opta să se pensioneze la 70 de ani; încă există copii fără CNP

Vladimir Ionescu

Raluca Turcan, ministrul Muncii, a declarat sâmbătă la audierea din comisiilor reunite de buget-finanțe ale Parlamentului că verificarea ajutoarelor sociale a dus la identificarea mai… Mai mult