fbpx

La obiect

Revoluția de pe piața românească a reciclării: rezultatele și funcționarea sistemelor de garanție-returnare în Europa

România se pregătește de implementarea unui sistem de garanție-returnare (SGR) a ambalajelor de băuturi, legislația urmând a fi pusă în dezbatere publică zilele acestea, potrivit… Mai mult

08.11.2020

La obiect

Leul, coroana, zlotul și forintul în pandemie: o comparație a stabilității și efectele acesteia

Leul a fost mult mai stabil pe perioada pandemiei decât mondele țărilor din Europa Centrală care au un regim de curs similar, Cehia, Polonia și… Mai mult

05.11.2020

Chestiunea

Moment istoric pentru finanțele României: În 2021, salariile bugetarilor + pensiile vor depăși, în premieră, veniturile fiscale ale țării

Priviți graficul de mai jos: El reprezintă evoluția veniturilor fiscale ale României în ultimii 25 de ani (din 1995 încoace) și a cheltuielilor statului cu… Mai mult

03.11.2020

Analiză

Primele date în UE privind efectul Covid asupra economiilor în T3 din 2020 – Observații

Economia UE27 a ajuns în T3 2020 la -4% față de T4 2019, ultimul trimestru în care nu s-au manifestat efectele induse de pandemie. Datele… Mai mult

02.11.2020

Când Partidul are Interesul să-și recunoască oficial Incompetența: Curiosul caz de manipulare privind autostrada Ploiești – Brașov

de Victor Bratu , 2.9.2018

Așa-numitul studiu de fundamentare adoptat miercurea trecută de guvern pentru autostrada Ploiești-Brașov conține prima recunoaștere oficială și publică a faptului că PSD și ALDE nu sunt interesate să acceseze fonduri europene nerambursabile pentru proiecte de infrastructură.

Documentul prognozează și un termen până la care vom constata ceea ce se bănuiește deja:

strategii guvernului apreciază că orizontul de timp în care vom constata ratarea fondurilor europene pentru infrastructură este de 5 (nu 4, nu 6) ani.

La ce e bună o ratare a fondurilor europene nerambursabile

În documentul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, instituție subordonată premierului Dăncilă, scrie:

“O reactualizare care urmează a se realiza la aproximativ 5 ani de la elaborarea MPGT (Master planul general de transport, aprobat prin HG în 2016) nu v-a (sic!) putea constata, din păcate, decât întârzieri foarte mari la implementare a proiectelor de mare infrastructură, iar prin fondurile europene nerambursabile neatrase se va constata practic că finanțarea aferentă proiectelor pentru care se dorea atragerea de fonduri europene va conduce pe cale de consecință spre două soluții posibile de finanțare în viitor pentru tot mai multe proiecte de infrastructură mare: respectiv finanțare de la bugetul de stat sau parteneriat public privat.”

Această frază este de fapt punctul de plecare al unor raționamente contorsionate și minciuni, totul în încercarea de a arăta că singura soluție posibilă pentru construcția autostrăzii pentru care diverse guverne PSD pledează cu insistență suspectă de mai bine de 13 ani este Parteneriatul Public-Privat.

(Citiți și: ”Ioan Rus – avertizat la învestire asupra autostrăzii Comarnic-Brașov. Traian Băsescu: ”Deja s-au produs acte de corupție”)

În preambului documentului, CNSP afirmă: ”Construcția autostrăzii Ploiesti – Brașov a fost identificată drept obiectiv prioritar, fiind prevăzut spre implementare în conformitate cu Master Planul General de Transport al României.

În Master Plan, obiectiv prioritar este trecut proiectul autostrăzii Pitești – Sibiu.

Sigur, Ploiești-Brașov este pe locul 2, dar asta numai după ce, după doi ani de dialog al surzilor purtat cu autoritățile de la București, nervii oficialilor Comisiei Europene au cedat și au transmis acestora: Faceți cum vreți, numai adoptați odată Master Planul!”

(Citiți și: ”Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate”)

Cum se construiește argumentația falsă pentru a fugi de banii europeni

Ion Ghizdeanu, cel mai nou specialist în autostrăzi al PSD

În următoarele 60 de pagini CNSP compilează practic informații din diverse studii anterioare (inclusiv unul realizat în perioada comunistă de IPTANA și ușor actualizat) și documente programatice pentru a demonstra necesitatea urgentă de a demara proiectul, aplecându-se apoi asupra metodelor alternative.

Instituția condusă de Ion Ghizdeanu oferă astfel justificare variantei PPP:

1.
Există deja o supracontractare la nivelul Perioadei POIM 2014-2020 lucru care face imposibilă practic angajarea investiției pe fonduri europene nerambursabile.

Nimic mai fals: o demonstrează datele la zi, publice, ale Ministerului Fondurilor Europene:


Pentru Axa 2, aferentă proiectelor TEN-T în care se încadrează autostrada Ploiești-Brașov, sunt disponibile fonduri necontractate de aprox. 1,3 miliarde euro.

2.
Proiectele de mare infrastructură din cadrul Master Planului National de Transport au o valoare mare, astfel încât doar o parte dintre aceste proiecte pot fi implementate prin fonduri europene nerambursabile.

Adevărat doar în parte:
Problema e că același Minister al Fondurilor Europene are notat în calendarul oficial ”trimestrul 3 2018” ca dată planificată pentru trimiterea la Bruxelles a cererii de finanțare a proiectului Comarnic-Brașov. Deci, s-ar putea…

 


Argument suplimentar: CNAIR SA deja a trimis la Bruxelles cererea de finanțare a lotului Rîșnov-Cristian de pe aceeași autostradă, având deja semnat contract de proiectare și de execuție cu asocierea formată din SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL.

Cât de simplă ar putea fi negocierea cu un partener privat

Faptul că CNAIR a solicitat deja la Bruxelles finanțare pentru construcțiua unui ciot de 6,3 km din autostradă ridică un obstacol în fața unor eventuale negocieri cu un partener privat pentru că pare ciudat să te înhami la un proiect pe care nu îl controlezi 100%.


Un alt obstacol evident este acela că CNSP notează cu suspectă lejeritate că proiectul are acord de mediu. Problema este că acel acord a fost emis în urmă cu 11 ani, deci nu mai este valabil.

 

Tot la capitolul asigurări fără acoperire, CNSP furnizează o serie de valori estimate de trafic de perspectivă ce seamănă izbitor de mult cu cele cu care un alt fost ministru al Transporturilor, Dan Șova, a încercat fără succes să ademenească, prin 2015, un alt partener privat.

Pe ”celălalt taler al balanței”, statul încearcă să ademenească un privat în acest proiect cu 2 argumente:

  • În primul rând, un procent de 8% al valorii nete actualizate, în condițiile în care standardul UE, potrivit unei analize a Societății academice din România, realizată în ianuarie 2010, este de 5%. (Plata anuală de disponibilitate trebuie să țină cont și de o rată socială a discounturilor – un invers al dobânzii care pleacă de la principiul că un euro plătit astăzi este mai valoros decât un euro plătit, să zicem, peste 30 de ani.)
  • În al doilea rând, cu ideea că sistemul de taxare va fi implementat nu doar pe Ploiești-Brașov (ce face obiect al proiectului), ci pe întreaga autostradă București-Brașov. Taxa o încasează, evident, privatul

(Citiți și: ”Lista favorizărilor financiare pe care urmează să le primească constructorul autostrăzii Comarnic-Brașov. Cine și de ce a dublat, în 4 ani, plata de disponibilitate”)

Mergeți în homepage ›

Etichete: , , ,
Publicat la data de 2.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Siegfried Mureșan: România va primi discount substanțial la taxa pe plastic, cred că vom plăti 60-70 milioane euro pe an

Razvan Diaconu

”Taxa pe plastic este în acest moment ”bătură în cuie”- intră în vigoare de la 1 ianuarie 2021, odată cu bugetul multianual. Chiar dacă ar… Mai mult

Europa

România are 58 de companii în topul celor mai mari 500 din Europa Centrală și de Est – raport Coface

Adrian N Ionescu

Numărul companiilor din România care au intrat în ierarhia celor mai mari 500 din Europa Centrală și de Est (ECE) a scăzut de la 61… Mai mult

Europa

NATO va decide în februarie dacă rămâne în Afganistan – Jens Stoltenberg

Iulian Soare

O eventuală retragere a NATO din Afganistan va fi decisă la reuniunea din februarie a miniştrilor apărării din statele partenere, a declarat luni secretarul său… Mai mult

Stiri

Analizele și investigațiile paraclinice se pot face oriunde în țară, cu bilet de trimitere – măsura, introdusă prin HG

Vladimir Ionescu

Asiguraţii pot efectua analizele de laborator şi investigaţiile paraclinice oriunde în țară, în baza unui bilet de trimitere din partea medicului. Măsură a fost introdusă… Mai mult

Europa

FT: Ludovic Orban îi critică pe omologii săi din Ungaria și Polonia, care au blocat bugetul UE – pun în pericol asistența economică de care este nevoie

Iulian Soare

Premierul de centru-dreapta al României, Ludovic Orban, îi critică pe omologii săi din Ungaria şi Polonia pentru blocarea bugetului Uniunii Europene, avertizând că poziţia lor… Mai mult

Stiri

Prețurile energiei la consumatorii casnici: cele mai mici din UE la gaze, în ultima treime a clasamentului la energia electrică

Marin Pana

România s-a situat în primul semestru din 2020 pe prima poziție în topul UE al celor mai ieftine gaze naturale livrate consumatorilor casnici și pe… Mai mult

Stiri

Donald Trump a acceptat inițierea tranziției către administrația Joe Biden, după ce Michigan a validat victoria dmeocratului

Iulian Soare

Donald Trump a dat undă verde luni seară, la mai bine de două săptămâni de la anunţarea înfrângerii republicanului în alegerile prezidenţiale din SUA, deschiderii… Mai mult