Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

La obiect

Veniturile bugetare: Bulgaria și Polonia au reformat Fiscului, România umblă la taxe și impozite

Consiliul fiscal pune la dispoziția Ministerului de Finanțe, în cuprinsul Opiniei referitoare la proiectul de rectificare bugetară, un rezumat al acțiunilor întreprinse de Bulgaria pentru… Mai mult

08.08.2019

Chestiunea

Puterea de cumpărare a salariilor, decuplată de productivitatea muncii

Câștigul salarial mediu brut din luna iunie 2018 a fost de 5.127 lei, cu 1% mai mare faţă de luna anterioară, conform datelor publicate de… Mai mult

07.08.2019

Evenimentul

Rectificarea bugetară, primele cifre: PIB-ul recalculat în sus ca să ”scadă” deficitul, cel mai mult se taie la Educație

Rectificarea bugetară propusă de Ministerul Fianațelor prevede o ajustare în sus a PIB-ului, de la 1.022,5 miliarde de lei cât s-a estimat la fundamentarea bugetului,… Mai mult

06.08.2019

Cronicile

Când Partidul are Interesul să-și recunoască oficial Incompetența: Curiosul caz de manipulare privind autostrada Ploiești – Brașov

de Victor Bratu , 2.9.2018

Așa-numitul studiu de fundamentare adoptat miercurea trecută de guvern pentru autostrada Ploiești-Brașov conține prima recunoaștere oficială și publică a faptului că PSD și ALDE nu sunt interesate să acceseze fonduri europene nerambursabile pentru proiecte de infrastructură.

Documentul prognozează și un termen până la care vom constata ceea ce se bănuiește deja:

strategii guvernului apreciază că orizontul de timp în care vom constata ratarea fondurilor europene pentru infrastructură este de 5 (nu 4, nu 6) ani.

La ce e bună o ratare a fondurilor europene nerambursabile

În documentul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, instituție subordonată premierului Dăncilă, scrie:

“O reactualizare care urmează a se realiza la aproximativ 5 ani de la elaborarea MPGT (Master planul general de transport, aprobat prin HG în 2016) nu v-a (sic!) putea constata, din păcate, decât întârzieri foarte mari la implementare a proiectelor de mare infrastructură, iar prin fondurile europene nerambursabile neatrase se va constata practic că finanțarea aferentă proiectelor pentru care se dorea atragerea de fonduri europene va conduce pe cale de consecință spre două soluții posibile de finanțare în viitor pentru tot mai multe proiecte de infrastructură mare: respectiv finanțare de la bugetul de stat sau parteneriat public privat.”

Această frază este de fapt punctul de plecare al unor raționamente contorsionate și minciuni, totul în încercarea de a arăta că singura soluție posibilă pentru construcția autostrăzii pentru care diverse guverne PSD pledează cu insistență suspectă de mai bine de 13 ani este Parteneriatul Public-Privat.

(Citiți și: ”Ioan Rus – avertizat la învestire asupra autostrăzii Comarnic-Brașov. Traian Băsescu: ”Deja s-au produs acte de corupție”)

În preambului documentului, CNSP afirmă: ”Construcția autostrăzii Ploiesti – Brașov a fost identificată drept obiectiv prioritar, fiind prevăzut spre implementare în conformitate cu Master Planul General de Transport al României.

În Master Plan, obiectiv prioritar este trecut proiectul autostrăzii Pitești – Sibiu.

Sigur, Ploiești-Brașov este pe locul 2, dar asta numai după ce, după doi ani de dialog al surzilor purtat cu autoritățile de la București, nervii oficialilor Comisiei Europene au cedat și au transmis acestora: Faceți cum vreți, numai adoptați odată Master Planul!”

(Citiți și: ”Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate”)

Cum se construiește argumentația falsă pentru a fugi de banii europeni

Ion Ghizdeanu, cel mai nou specialist în autostrăzi al PSD

În următoarele 60 de pagini CNSP compilează practic informații din diverse studii anterioare (inclusiv unul realizat în perioada comunistă de IPTANA și ușor actualizat) și documente programatice pentru a demonstra necesitatea urgentă de a demara proiectul, aplecându-se apoi asupra metodelor alternative.

Instituția condusă de Ion Ghizdeanu oferă astfel justificare variantei PPP:

1.
Există deja o supracontractare la nivelul Perioadei POIM 2014-2020 lucru care face imposibilă practic angajarea investiției pe fonduri europene nerambursabile.

Nimic mai fals: o demonstrează datele la zi, publice, ale Ministerului Fondurilor Europene:


Pentru Axa 2, aferentă proiectelor TEN-T în care se încadrează autostrada Ploiești-Brașov, sunt disponibile fonduri necontractate de aprox. 1,3 miliarde euro.

2.
Proiectele de mare infrastructură din cadrul Master Planului National de Transport au o valoare mare, astfel încât doar o parte dintre aceste proiecte pot fi implementate prin fonduri europene nerambursabile.

Adevărat doar în parte:
Problema e că același Minister al Fondurilor Europene are notat în calendarul oficial ”trimestrul 3 2018” ca dată planificată pentru trimiterea la Bruxelles a cererii de finanțare a proiectului Comarnic-Brașov. Deci, s-ar putea…

 


Argument suplimentar: CNAIR SA deja a trimis la Bruxelles cererea de finanțare a lotului Rîșnov-Cristian de pe aceeași autostradă, având deja semnat contract de proiectare și de execuție cu asocierea formată din SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL.

Cât de simplă ar putea fi negocierea cu un partener privat

Faptul că CNAIR a solicitat deja la Bruxelles finanțare pentru construcțiua unui ciot de 6,3 km din autostradă ridică un obstacol în fața unor eventuale negocieri cu un partener privat pentru că pare ciudat să te înhami la un proiect pe care nu îl controlezi 100%.


Un alt obstacol evident este acela că CNSP notează cu suspectă lejeritate că proiectul are acord de mediu. Problema este că acel acord a fost emis în urmă cu 11 ani, deci nu mai este valabil.

 

Tot la capitolul asigurări fără acoperire, CNSP furnizează o serie de valori estimate de trafic de perspectivă ce seamănă izbitor de mult cu cele cu care un alt fost ministru al Transporturilor, Dan Șova, a încercat fără succes să ademenească, prin 2015, un alt partener privat.

Pe ”celălalt taler al balanței”, statul încearcă să ademenească un privat în acest proiect cu 2 argumente:

  • În primul rând, un procent de 8% al valorii nete actualizate, în condițiile în care standardul UE, potrivit unei analize a Societății academice din România, realizată în ianuarie 2010, este de 5%. (Plata anuală de disponibilitate trebuie să țină cont și de o rată socială a discounturilor – un invers al dobânzii care pleacă de la principiul că un euro plătit astăzi este mai valoros decât un euro plătit, să zicem, peste 30 de ani.)
  • În al doilea rând, cu ideea că sistemul de taxare va fi implementat nu doar pe Ploiești-Brașov (ce face obiect al proiectului), ci pe întreaga autostradă București-Brașov. Taxa o încasează, evident, privatul

(Citiți și: ”Lista favorizărilor financiare pe care urmează să le primească constructorul autostrăzii Comarnic-Brașov. Cine și de ce a dublat, în 4 ani, plata de disponibilitate”)

Mergeți în homepage ›

Etichete: , , ,
Publicat la data de 2.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Rusia reacționează dur după întâlnirea Iohannis-Trump. Kremlinul pregătește „un set de măsuri”

Razvan Diaconu

Situaţia în direcţia strategică vestică continuă să se deterioreze mai ales din cauza întăririi prezenţei NATO, în special în Polonia şi România, fapt care determină… Mai mult

Stiri

România are miercuri, 21 august, cea mai scumpă energie electrică din regiune. Importurile au crescut la peste 1100 MW

Adrian N Ionescu

Piaţa de electricitate din România înregistrează el mai mare preţ spot din regiune, cu livrare miercuri de 63,82 euro pe MWh, sau de 301 lei… Mai mult

Stiri

Victor Negrescu: Președintele PES participă la Congresul PSD

Vladimir Ionescu

Coordonatorul PES activists România, Victor Negrescu (foto), a declarat miercuri pentru Mediafax că președintele PES, Sergei Stanishev, a fost invitat și a confirmat participarea la… Mai mult

Stiri

Document / Guvernul, dat în judecată de elevi pentru plafonarea decontării transportului școlar

Mariana Bechir

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), unul dintre cele mai active ONG-uri de profil, a depus miercuri, la Curtea de Apel Constanţa, o cerere de chemare… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă: România e interesată de portofoliile transporturi, energie sau mediu din noua Comisie Europeană

Razvan Diaconu

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat că i-a transmis președintelui ales al CE, Ursula von der Leyen, că România este interesată de portofoliile transporturi, energie și… Mai mult

Stiri

Sorina Pintea anunță din nou că va verifica ce s-a întâmplat cu banii pentru investiții primiți de spitale

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătății a anunțat miercuri că demarează procesul identificării spitalelor ce au beneficiat de fonduri publice pentru investiții, dar nu le-au folosit și riscă acum… Mai mult

Stiri

Agentul guvernamental al României, care pledase la CEDO în favoarea lui Liviu Dragnea, eliberat din funcție

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă l-a eliberat din funcție pe Viorel Mocanu (foto), agentul guvernamental al României la CEDO care a pledat la Strasbourg în favoarea lui… Mai mult