La obiect

Inflaţia, afectată de preţurile producţiei industriale. Industria energetică la 12,6%

Discret dar persistent, s-a dezvoltat un fenomen care alimentează reaprinderea inflaţiei. Producţia industrială care a contribuit cu 23,7% la formarea PIB şi cu 1% din… Mai mult

07.04.2019

Europa

NATO la 70 de ani / 12 experți, o singură opinie: Cea mai mare provocare la adresa Alianței vine din Statele Unite

NATO împlinește joi, 4 aprilie, 70 de ani de existență, ocazie potrivită de sărbătoare și de introspecție. La intrarea în a opta sa decadă de… Mai mult

04.04.2019

Analiză

Aurul României – despre ce valoare (valori) vorbim

Senatul a aprobat zilele trecute repatrierea rezervei de aur a României – la capătul unei problematizări mediatice bazate aproape exclusiv pe inflamarea sentimentului național. Dincolo… Mai mult

04.04.2019

Evenimentul

Ziua în care marii aliați ai României au pus o presiune fără precedent pe guvernul Dragnea – Tăriceanu, pentru salvarea legilor justiției

Mobilizare fără precedent a instituțiilor europene și a mai multor state-partenere ale României care au avertizat miercuri guvernul să nu modifice prin OUG legile justiției.… Mai mult

03.04.2019

Cronicile

Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate

de Victor Bratu 4.6.2015

rusComisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a discutat joi cu ministrul Transporturilor din România pe marginea Master Planului General de Transport, document care încă așteaptă aprobarea Bruxelles-ului.

Din conținutul unui comunicat al Comisiei reiese aprecierea pe care comisarul european Corina Crețu o are în legătură cu progresele în elaborarea documentului. În ciuda acestei aprecieri, Corina Crețu spune că ”mai avem câteva aspecte de discutat”, iar documentul ar putea fi adoptat ”până la jumătatea lunii iulie”.

Pe 18 mai, ministrul fondurilor europene Marius Nica asigura că autorităţile de la Bucureşti vor face toate demersurile pentru ca programul operaţional infrastructură mare să fie aprobat la Bruxelles în luna iunie.

Poziția Comisiei Europene

Potrivit comunicatului de presă citat (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției), în urma discuțiilor cu ministrul Ioan Rus, comisarul european Corina Crețu a declarat:

Am avut o întâlnire foarte fructuoasă cu ministrul transporturilor Ioan Rus pe marginea Master Planului de Transport. Acesta este un document național strategic care stabilește o hartă prioritară de dezvoltare a infrastructurii de transport pe termen lung, fiind o condiționalitate ex-ante pentru finanțarea proiectelor de mare infrastructură din Fondurile Structurale și de Investiții Europene.

Comisia Europeană apreciază progresele înregistrate de România în elaborarea Master Planului de Transport. România are cel mai avansat model de Master Plan, din cele 22 de state membre care pregătesc în prezent un astfel de document. Mai avem câteva aspecte de discutat cu reprezentanții Ministerului Transportului în cursul lunii iunie, însă per ansamblu suntem pe drumul cel bun.

Obiectivul nostru comun, al Comisiei Europene și al Guvernului României, este acela de a reuși să finalizăm și să adoptăm Programul Operațional pentru Infrastructură Mare și Programul Operaţional Regional până la jumătatea lunii iulie, astfel încât să se poată începe implementarea proiectelor.

Ce a rămas de negociat

Master Planul reprezintă strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru perioada 2014-2030, iar pentru implementarea lui– proiectarea si constructia efectiva de autostrazi si cai ferate – fiind estimat un buget total de aproximativ 17 miliarde de euro.

Ajuns deja la cea de-a cincea variantă, Master Planul nu este aprobat la Bruxelles nici după un an și jumătate de la intrarea în noul calendar al Programului Operațional.

În ultimele luni, oficialii de la Bruxelles au evitat să mai anunțe termene-limită pentru modificarea acestui document, în schimb existând consultări cu caracter practic permanent între oficialii europeni și cei români pe tema obiectivelor și soluțiilor din Master Plan.

Schimbarea de abordare a tipului de negocieri indică o singură realitate: România este singura care pierde din cauză că nu are aprobat acest document în baza căruia se pot debloca sursele de finanțare pentru realizarea proiectelor de infrastructură românești.

Oficialii DG Regio au în continuare obiecții în legătură cu acest document, în special în ceea ce privește proiectele care nu sunt parte a rețelei europene de bază, de tipul autostrăzii Comarnic-Brașov, care sunt prevăzute a fi realizate cu finanțări obținute din împrumuturi.

În loc să se concentreze pe prioritizarea și realizarea ”bucăților lipsă” din așa numitul TenT-Core, parte a rețelei europene de autostrăzi, care beneficiază de finanțări europene, ultimii doi miniștrii ai Transporturilor au insistat asupra urgenței altor proiecte, ce ar urma să fie construite din bani obținuți din credite externe.

Lăsând la o parte costurile anunțate ale acestor proiecte, oficialii europeni consideră că aceste împrumuturi vor face ca România să iasă din ținta de deficit convenită, fapt care ar genera inclusiv blocarea proiectelor ce sunt finanțate din bani europeni, parte din ele cu cofinanțare internă (adică presiune suplimentară pe deficit).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Forumul Judecătorilor critică intervenția Agentului României la CEDO în chestiunea completurilor specializate – memoriu trimis CCR

Vladimir Ionescu

Asociația Forumul Judecătorilor din România a transmis CCR o intervenție Amicus curiae în care explică de ce trebuie respinsă sesizarea lui Florin Iordache referitoare la… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a semnat eliberarea din funcție a procurorului general. Augustin Lazăr iese la pensie

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a semnat vineri decretul privind eliberarea din funcția de procuror a lui Augustin Lazăr, procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta… Mai mult

Stiri

CFR anunță semnarea unuia dintre contractele legăturii rapide București – Aeroport Otopeni

Vladimir Ionescu

CFR a anunțat vineri că a semnat contractul pentru dublarea a 8 km de cale ferată între stațiile Mogoșoaia și Balotești, etapă importantă în asigurarea… Mai mult

Stiri

CCR a stabilit data deciziei privind completurile de 3 pentru aceeași zi în care se judecă și procesul lui Liviu Dragnea la ÎCCJ: 20 mai

Vladimir Ionescu

CCR a amânat vineri, pentru a doua oară, hotărârea referitoare la lipsa completurilor specializate de la Înalta Curet de Casație și Justiție. Noul termen fixat… Mai mult

Stiri

Nicio dovadă a complicității Trump – Rusia, însă președintele a încercat să blocheze ancheta – raportul Mueller, dat publicității în variantă cenzurată

Victor Bratu

Raportul procurorului special american Robert Mueller – de 448 de pagini – cu privire la amestecul rus în campania prezidenţială americană din 2016 a fost… Mai mult

Stiri

România plătește partidelor politice una dintre cele mai mari subvenții din UE – raport Expert Forum

Razvan Diaconu

Într-un raport publicat vineri, EFOR arată cum plătim una din cele mai mari subvenţii din UE partidelor politice – 37 milioane EUR în 2018 –… Mai mult

Stiri

Kelemen Hunor: Dacă se face restructurarea guvernului, lăsăm coaliția să arate că are majoritatea

Razvan Diaconu

Argumentul că facem restructurarea Guvernului doar ca să ocolim președintele nu stă în picioare, declară la RFI liderul UDMR, Kelemen Hunor. El crede că nu… Mai mult