fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate

de Victor Bratu 4.6.2015

rusComisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a discutat joi cu ministrul Transporturilor din România pe marginea Master Planului General de Transport, document care încă așteaptă aprobarea Bruxelles-ului.

Din conținutul unui comunicat al Comisiei reiese aprecierea pe care comisarul european Corina Crețu o are în legătură cu progresele în elaborarea documentului. În ciuda acestei aprecieri, Corina Crețu spune că ”mai avem câteva aspecte de discutat”, iar documentul ar putea fi adoptat ”până la jumătatea lunii iulie”.

Pe 18 mai, ministrul fondurilor europene Marius Nica asigura că autorităţile de la Bucureşti vor face toate demersurile pentru ca programul operaţional infrastructură mare să fie aprobat la Bruxelles în luna iunie.

Poziția Comisiei Europene

Potrivit comunicatului de presă citat (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției), în urma discuțiilor cu ministrul Ioan Rus, comisarul european Corina Crețu a declarat:

Am avut o întâlnire foarte fructuoasă cu ministrul transporturilor Ioan Rus pe marginea Master Planului de Transport. Acesta este un document național strategic care stabilește o hartă prioritară de dezvoltare a infrastructurii de transport pe termen lung, fiind o condiționalitate ex-ante pentru finanțarea proiectelor de mare infrastructură din Fondurile Structurale și de Investiții Europene.

Comisia Europeană apreciază progresele înregistrate de România în elaborarea Master Planului de Transport. România are cel mai avansat model de Master Plan, din cele 22 de state membre care pregătesc în prezent un astfel de document. Mai avem câteva aspecte de discutat cu reprezentanții Ministerului Transportului în cursul lunii iunie, însă per ansamblu suntem pe drumul cel bun.

Obiectivul nostru comun, al Comisiei Europene și al Guvernului României, este acela de a reuși să finalizăm și să adoptăm Programul Operațional pentru Infrastructură Mare și Programul Operaţional Regional până la jumătatea lunii iulie, astfel încât să se poată începe implementarea proiectelor.

Ce a rămas de negociat

Master Planul reprezintă strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru perioada 2014-2030, iar pentru implementarea lui– proiectarea si constructia efectiva de autostrazi si cai ferate – fiind estimat un buget total de aproximativ 17 miliarde de euro.

Ajuns deja la cea de-a cincea variantă, Master Planul nu este aprobat la Bruxelles nici după un an și jumătate de la intrarea în noul calendar al Programului Operațional.

În ultimele luni, oficialii de la Bruxelles au evitat să mai anunțe termene-limită pentru modificarea acestui document, în schimb existând consultări cu caracter practic permanent între oficialii europeni și cei români pe tema obiectivelor și soluțiilor din Master Plan.

Schimbarea de abordare a tipului de negocieri indică o singură realitate: România este singura care pierde din cauză că nu are aprobat acest document în baza căruia se pot debloca sursele de finanțare pentru realizarea proiectelor de infrastructură românești.

Oficialii DG Regio au în continuare obiecții în legătură cu acest document, în special în ceea ce privește proiectele care nu sunt parte a rețelei europene de bază, de tipul autostrăzii Comarnic-Brașov, care sunt prevăzute a fi realizate cu finanțări obținute din împrumuturi.

În loc să se concentreze pe prioritizarea și realizarea ”bucăților lipsă” din așa numitul TenT-Core, parte a rețelei europene de autostrăzi, care beneficiază de finanțări europene, ultimii doi miniștrii ai Transporturilor au insistat asupra urgenței altor proiecte, ce ar urma să fie construite din bani obținuți din credite externe.

Lăsând la o parte costurile anunțate ale acestor proiecte, oficialii europeni consideră că aceste împrumuturi vor face ca România să iasă din ținta de deficit convenită, fapt care ar genera inclusiv blocarea proiectelor ce sunt finanțate din bani europeni, parte din ele cu cofinanțare internă (adică presiune suplimentară pe deficit).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

CNN – analiză: China crește agresivitatea pretențiilor teritoriale și sporește tensiunile din Asia

Iulian Soare

De la preluarea puterii în 2012, președintele chinez Xi Jinping a contribuit la consolidarea poziției Chinei ca superputere globală și a promovat o politică externă… Mai mult

Stiri

Locurile de muncă – un bilanț în 2019: Sănătatea câștigă salariați pe fondul majorării de venituri, dar din Educație continuă să plece oameni

Raluca Florescu

Deși a condus topul majorărilor salariale în 2019, Educația a continuat să piardă angajați. Nu același lucru se poate spune despre sistemul sanitar, unde numărul… Mai mult

Europa

3500 de mari companii din SUA dau în judecată Casa Albă pentru suprataxele pe importurile din China

Razvan Diaconu

Tesla, Ford Motor, Target Corp, Walgreen, Home Depot, o filială a Volvo și producătorul de piese auto Dana Corp se numără printre cele aproximativ 3.500… Mai mult

Europa

Donald Trump a nominalizat-o pe judecătoarea Coney Barrett la Curtea Supremă – balanța înclină spre republicani

Iulian Soare

Președintele Donald Trump a nominalizat-o pe Amy Coney Barrett (foto) pentru postul rămas liber în Curtea Supremă a SUA, după decesul judecătoarei Ruth Bader Ginsburg.… Mai mult

Stiri

UPDATE Alegerile locale: Prezența la vot

Adrian N Ionescu

UPDATE ora 14.00 Prezență la urne: 23,71 % Total votanți: 4.338.179 Votanți pe liste permanente și complementare:4.176.799 Votanți pe liste suplimentare: 142.367 Votanți cu urnă… Mai mult

Europa

SUA se opun investițiilor chineze în portul strategic Sines din Portugalia: interesele occidentale în zonă

Iulian Soare

Statele Unite nu ar privi cu ochi buni atribuirea contractului de construcție a unui nou terminal în portul Sines unei companii chineze, potrivit declarațiilor ambasadorului… Mai mult

Europa

Brandul Dacia pe tricourile echipei Udinese Calcio încă trei ani

Vladimir Ionescu

Echipa italiană de Serie A Udinese Calcio a reînnoit contractul de  sponsorizare  în  virtutea căruia jucătorii echipei vor purta brandul Dacia pe tricouri, iar stadionul … Mai mult