Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate

de Victor Bratu 4.6.2015

rusComisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a discutat joi cu ministrul Transporturilor din România pe marginea Master Planului General de Transport, document care încă așteaptă aprobarea Bruxelles-ului.

Din conținutul unui comunicat al Comisiei reiese aprecierea pe care comisarul european Corina Crețu o are în legătură cu progresele în elaborarea documentului. În ciuda acestei aprecieri, Corina Crețu spune că ”mai avem câteva aspecte de discutat”, iar documentul ar putea fi adoptat ”până la jumătatea lunii iulie”.

Pe 18 mai, ministrul fondurilor europene Marius Nica asigura că autorităţile de la Bucureşti vor face toate demersurile pentru ca programul operaţional infrastructură mare să fie aprobat la Bruxelles în luna iunie.

Poziția Comisiei Europene

Potrivit comunicatului de presă citat (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției), în urma discuțiilor cu ministrul Ioan Rus, comisarul european Corina Crețu a declarat:

Am avut o întâlnire foarte fructuoasă cu ministrul transporturilor Ioan Rus pe marginea Master Planului de Transport. Acesta este un document național strategic care stabilește o hartă prioritară de dezvoltare a infrastructurii de transport pe termen lung, fiind o condiționalitate ex-ante pentru finanțarea proiectelor de mare infrastructură din Fondurile Structurale și de Investiții Europene.

Comisia Europeană apreciază progresele înregistrate de România în elaborarea Master Planului de Transport. România are cel mai avansat model de Master Plan, din cele 22 de state membre care pregătesc în prezent un astfel de document. Mai avem câteva aspecte de discutat cu reprezentanții Ministerului Transportului în cursul lunii iunie, însă per ansamblu suntem pe drumul cel bun.

Obiectivul nostru comun, al Comisiei Europene și al Guvernului României, este acela de a reuși să finalizăm și să adoptăm Programul Operațional pentru Infrastructură Mare și Programul Operaţional Regional până la jumătatea lunii iulie, astfel încât să se poată începe implementarea proiectelor.

Ce a rămas de negociat

Master Planul reprezintă strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru perioada 2014-2030, iar pentru implementarea lui– proiectarea si constructia efectiva de autostrazi si cai ferate – fiind estimat un buget total de aproximativ 17 miliarde de euro.

Ajuns deja la cea de-a cincea variantă, Master Planul nu este aprobat la Bruxelles nici după un an și jumătate de la intrarea în noul calendar al Programului Operațional.

În ultimele luni, oficialii de la Bruxelles au evitat să mai anunțe termene-limită pentru modificarea acestui document, în schimb existând consultări cu caracter practic permanent între oficialii europeni și cei români pe tema obiectivelor și soluțiilor din Master Plan.

Schimbarea de abordare a tipului de negocieri indică o singură realitate: România este singura care pierde din cauză că nu are aprobat acest document în baza căruia se pot debloca sursele de finanțare pentru realizarea proiectelor de infrastructură românești.

Oficialii DG Regio au în continuare obiecții în legătură cu acest document, în special în ceea ce privește proiectele care nu sunt parte a rețelei europene de bază, de tipul autostrăzii Comarnic-Brașov, care sunt prevăzute a fi realizate cu finanțări obținute din împrumuturi.

În loc să se concentreze pe prioritizarea și realizarea ”bucăților lipsă” din așa numitul TenT-Core, parte a rețelei europene de autostrăzi, care beneficiază de finanțări europene, ultimii doi miniștrii ai Transporturilor au insistat asupra urgenței altor proiecte, ce ar urma să fie construite din bani obținuți din credite externe.

Lăsând la o parte costurile anunțate ale acestor proiecte, oficialii europeni consideră că aceste împrumuturi vor face ca România să iasă din ținta de deficit convenită, fapt care ar genera inclusiv blocarea proiectelor ce sunt finanțate din bani europeni, parte din ele cu cofinanțare internă (adică presiune suplimentară pe deficit).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Michael Bloomberg, peste 464 milioane dolari din avere cheltuiți pentru nominalizarea la alegerile din SUA

Iulian Soare

Miliardarul Michael Bloomberg (foto) a cheltuit, până la finalul lunii ianuarie 2020, aproape 464 milioane dolari în tentativa de a-și asigura nominalizarea Democraților la următoarele… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului a atacat la CCR ordonanța alegerilor anticipate

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu OUG privind alegerile anticipate. Stabilirea sistemului electoral nu intră în atribuțiile Guvernului, ci este “un drept… Mai mult

Stiri

Procedurile pentru cinci programe de finanțare a afacerilor în 2020, în dezbatere publică

AVOCATNET

Procedurile pentru cinci programe de finanțare au fost lansate miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Printre altele, este… Mai mult

Stiri

Black Sea Oil&Gas a primit autorizație să cerceteze cum va amplasa conducta perimetrului din Marea Neagră

Razvan Diaconu

Ministerul Economiei a anunțat că ministrul Virgil Popescu a emis vineri autorizația pentru executarea lucrărilor de foraje geotehnice offshore pe segmentul submarin al viitoarei conducte… Mai mult

Stiri

Cursul a depășit pragul psihologic de 4,8 lei/euro

Vladimir Ionescu

Cursul leu/euro a depășit pentru prima dată în istorie pragul psihologic de 4,8 lei/euro, potrivit datelor publicate vineri de Banca Națională a României. Referința publicată… Mai mult

Stiri

OUG privind achizițiile publice în pericol: CSM invocă referendumul din 2019 și cere Avocatului Poporului să atace ordonanța

Mariana Bechir

Consiliul Superior al Magistraturii a cerut joi Avocatului Poporului să atace la CCR câteva prevederi din Ordonanța de urgență 23/2020 ce modifică legislația achizițiilor publice.… Mai mult

Europa

Portugalia – Prim vot pentru legalizarea eutanasiei și sinuciderii asistate

Iulian Soare

Parlamentul Portugaliei a adoptat joi, în primă lectură, proiecte de lege separate privind eutanasia și sinuciderea asistată. Potrivit procedurilor legislative portugheze, proiectele mai trebuie supuse… Mai mult