fbpx

La obiect

Revoluția de pe piața românească a reciclării: rezultatele și funcționarea sistemelor de garanție-returnare în Europa

România se pregătește de implementarea unui sistem de garanție-returnare (SGR) a ambalajelor de băuturi, legislația urmând a fi pusă în dezbatere publică zilele acestea, potrivit… Mai mult

08.11.2020

La obiect

Leul, coroana, zlotul și forintul în pandemie: o comparație a stabilității și efectele acesteia

Leul a fost mult mai stabil pe perioada pandemiei decât mondele țărilor din Europa Centrală care au un regim de curs similar, Cehia, Polonia și… Mai mult

05.11.2020

Chestiunea

Moment istoric pentru finanțele României: În 2021, salariile bugetarilor + pensiile vor depăși, în premieră, veniturile fiscale ale țării

Priviți graficul de mai jos: El reprezintă evoluția veniturilor fiscale ale României în ultimii 25 de ani (din 1995 încoace) și a cheltuielilor statului cu… Mai mult

03.11.2020

Analiză

Primele date în UE privind efectul Covid asupra economiilor în T3 din 2020 – Observații

Economia UE27 a ajuns în T3 2020 la -4% față de T4 2019, ultimul trimestru în care nu s-au manifestat efectele induse de pandemie. Datele… Mai mult

02.11.2020

Comisia, despre Masterplanul de Transport : E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate

de Victor Bratu 4.6.2015

rusComisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a discutat joi cu ministrul Transporturilor din România pe marginea Master Planului General de Transport, document care încă așteaptă aprobarea Bruxelles-ului.

Din conținutul unui comunicat al Comisiei reiese aprecierea pe care comisarul european Corina Crețu o are în legătură cu progresele în elaborarea documentului. În ciuda acestei aprecieri, Corina Crețu spune că ”mai avem câteva aspecte de discutat”, iar documentul ar putea fi adoptat ”până la jumătatea lunii iulie”.

Pe 18 mai, ministrul fondurilor europene Marius Nica asigura că autorităţile de la Bucureşti vor face toate demersurile pentru ca programul operaţional infrastructură mare să fie aprobat la Bruxelles în luna iunie.

Poziția Comisiei Europene

Potrivit comunicatului de presă citat (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției), în urma discuțiilor cu ministrul Ioan Rus, comisarul european Corina Crețu a declarat:

Am avut o întâlnire foarte fructuoasă cu ministrul transporturilor Ioan Rus pe marginea Master Planului de Transport. Acesta este un document național strategic care stabilește o hartă prioritară de dezvoltare a infrastructurii de transport pe termen lung, fiind o condiționalitate ex-ante pentru finanțarea proiectelor de mare infrastructură din Fondurile Structurale și de Investiții Europene.

Comisia Europeană apreciază progresele înregistrate de România în elaborarea Master Planului de Transport. România are cel mai avansat model de Master Plan, din cele 22 de state membre care pregătesc în prezent un astfel de document. Mai avem câteva aspecte de discutat cu reprezentanții Ministerului Transportului în cursul lunii iunie, însă per ansamblu suntem pe drumul cel bun.

Obiectivul nostru comun, al Comisiei Europene și al Guvernului României, este acela de a reuși să finalizăm și să adoptăm Programul Operațional pentru Infrastructură Mare și Programul Operaţional Regional până la jumătatea lunii iulie, astfel încât să se poată începe implementarea proiectelor.

Ce a rămas de negociat

Master Planul reprezintă strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru perioada 2014-2030, iar pentru implementarea lui– proiectarea si constructia efectiva de autostrazi si cai ferate – fiind estimat un buget total de aproximativ 17 miliarde de euro.

Ajuns deja la cea de-a cincea variantă, Master Planul nu este aprobat la Bruxelles nici după un an și jumătate de la intrarea în noul calendar al Programului Operațional.

În ultimele luni, oficialii de la Bruxelles au evitat să mai anunțe termene-limită pentru modificarea acestui document, în schimb existând consultări cu caracter practic permanent între oficialii europeni și cei români pe tema obiectivelor și soluțiilor din Master Plan.

Schimbarea de abordare a tipului de negocieri indică o singură realitate: România este singura care pierde din cauză că nu are aprobat acest document în baza căruia se pot debloca sursele de finanțare pentru realizarea proiectelor de infrastructură românești.

Oficialii DG Regio au în continuare obiecții în legătură cu acest document, în special în ceea ce privește proiectele care nu sunt parte a rețelei europene de bază, de tipul autostrăzii Comarnic-Brașov, care sunt prevăzute a fi realizate cu finanțări obținute din împrumuturi.

În loc să se concentreze pe prioritizarea și realizarea ”bucăților lipsă” din așa numitul TenT-Core, parte a rețelei europene de autostrăzi, care beneficiază de finanțări europene, ultimii doi miniștrii ai Transporturilor au insistat asupra urgenței altor proiecte, ce ar urma să fie construite din bani obținuți din credite externe.

Lăsând la o parte costurile anunțate ale acestor proiecte, oficialii europeni consideră că aceste împrumuturi vor face ca România să iasă din ținta de deficit convenită, fapt care ar genera inclusiv blocarea proiectelor ce sunt finanțate din bani europeni, parte din ele cu cofinanțare internă (adică presiune suplimentară pe deficit).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Siegfried Mureșan: România va primi discount substanțial la taxa pe plastic, cred că vom plăti 60-70 milioane euro pe an

Razvan Diaconu

”Taxa pe plastic este în acest moment ”bătură în cuie”- intră în vigoare de la 1 ianuarie 2021, odată cu bugetul multianual. Chiar dacă ar… Mai mult

Europa

România are 58 de companii în topul celor mai mari 500 din Europa Centrală și de Est – raport Coface

Adrian N Ionescu

Numărul companiilor din România care au intrat în ierarhia celor mai mari 500 din Europa Centrală și de Est (ECE) a scăzut de la 61… Mai mult

Europa

NATO va decide în februarie dacă rămâne în Afganistan – Jens Stoltenberg

Iulian Soare

O eventuală retragere a NATO din Afganistan va fi decisă la reuniunea din februarie a miniştrilor apărării din statele partenere, a declarat luni secretarul său… Mai mult

Stiri

Analizele și investigațiile paraclinice se pot face oriunde în țară, cu bilet de trimitere – măsura, introdusă prin HG

Vladimir Ionescu

Asiguraţii pot efectua analizele de laborator şi investigaţiile paraclinice oriunde în țară, în baza unui bilet de trimitere din partea medicului. Măsură a fost introdusă… Mai mult

Europa

FT: Ludovic Orban îi critică pe omologii săi din Ungaria și Polonia, care au blocat bugetul UE – pun în pericol asistența economică de care este nevoie

Iulian Soare

Premierul de centru-dreapta al României, Ludovic Orban, îi critică pe omologii săi din Ungaria şi Polonia pentru blocarea bugetului Uniunii Europene, avertizând că poziţia lor… Mai mult

Stiri

Prețurile energiei la consumatorii casnici: cele mai mici din UE la gaze, în ultima treime a clasamentului la energia electrică

Marin Pana

România s-a situat în primul semestru din 2020 pe prima poziție în topul UE al celor mai ieftine gaze naturale livrate consumatorilor casnici și pe… Mai mult

Stiri

Donald Trump a acceptat inițierea tranziției către administrația Joe Biden, după ce Michigan a validat victoria democratului

Iulian Soare

Donald Trump a dat undă verde luni seară, la mai bine de două săptămâni de la anunţarea înfrângerii republicanului în alegerile prezidenţiale din SUA, deschiderii… Mai mult