fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Când economia creşte, dar încasările scad. Cum s-au regăsit impozitele în PIB ?

de Marin Pana 19.6.2012

Datele furnizate de Ministerul Finanțelor arată că veniturile bugetare au crescut în 2012 și au scăzut în 2011, exprimate ca ponderi în Produsul Intern Brut. Contrar aparențelor, creșterea economică de anul trecut nu a generat și încasări pe măsură, în timp ce recesiunea tehnică pe care o traversăm a fost sincronă cu o majorare a sumelor colectate de stat.

În anul 2011, se remarcă diminuarea pe aproape toate segmentele a veniturilor bugetare în termeni relativi la PIB, cu excepția unor foarte mici creșteri pe zonele de contribuții la sănătate și fonduri primite de la UE. Asta ne spune că încasările nu au ținut pasul cu majorarea activității economice consemnate în evoluția PIB.

Majorarea de la TVA se datorează exclusiv creșterii nivelului legal de taxare de la 19% la 24% la mijlocul lui 2010. Ceea ce face ca baza de raportare pentru 2011, în care cota aplicată a fost pe tot anul s-a situat la 24%, să fie jumătate la un nivel de 19% și jumătate la 24% și să conducă la o evoluție pozitivă prin efect de bază.

Una peste alta, de la 32,3% din PIB în 2010, veniturile bugetare au scăzut la 31,4% din PIB, în pofida creșterii economice peste așteptări înregistrate oficial ( 2,5%). Pe lângă evoluțiile nesatisfăcătoare pe zona de fiscalizare a economiei, unde producția agricolă superioară neconcretizată pe partea de impozitare a jucat un rol important, trebuie menționată și reducerea veniturilor nefiscale.

Aceasta din urmă a măsurat 0,64% din PIB, echivalentul a 70% din reducerea veniturilor bugetare per total. Veniturile nefiscale constau, în principal, în sumele încasate de pe urma activităților economice ale unităților care ( mai ) au capital de stat și în sumele obținute de stat de pe urma proprietăților pe care le deține sau a resurselor naturale monopol de stat exploatate privat (redevențe).

În prima treime a lui 2012, majoritatea posturilor de venituri au înregistrat creșteri din perspectiva raportării la PIB estimat:

  • , de la 0,81% la 0,85% pentru impozitul pe profit
  • ,de la 1,01% la 1,13% pentru impozitul pe salarii și venit
  • ,de la 2,46% la 2,48% la TVA, de la 2,74% la 2,82% contribuțiile de asigurări etc.

Oarecum paradoxal, deficitul bugetului general consolidat, a consemnat oficial o creștere după patru luni, de la 0,80% din PIB la 0,83% din PIB, în pofida țintei ambițioase de reducere a deficitului cash de la 5,2% la 3% pe tot anul. Ea a fost cauzată de creșterea cheltuielilor ( încă înainte de acordarea creșterilor salariale la bugetari și a majorării sumelor primate pensionari) și nu de diminuarea încasărilor .

Topul veniturilor bugetare pe tipuri de impozite și taxe

Din perspectiva părții care îi revine în venituri, exprimată prin raportarea la PIB, taxa pe valoare adăugată conduce detașat în topul veniturilor bugetare din România. Asta în pofida unei colectări destul de precare, care duce cota legală de 24% la o cotă efectivă situate în jur de 13%. Acest fapt a descurajat consumul și a favorizat echilibrarea finanțelor publice, dar a avut efecte negative pe partea evaziunii fiscale.

TVA este urmată de contribuțiile pentru pensii, aproape duble față de impozitul pe salarii și venit și de accize. Destul de bizar pentru un stat declarat ”social”, contribuțiile la sănătate depășesc impozitul pe profit iar taxele pe proprietate sunt mai mici decât banii primiți de la UE și sub un sfert față de țări precum SUA, Germania sau Franța.

De asemeni, veniturile nefiscale ar trebui să fie mult mai consistente, îndeosebi pe zona redevențelor încasate de statul roman, aflate semnificativ sub ceea ce se practică pe plan European. În fine, dar nu în ultimul rând, sumele primate la UE sunt cu mult sub plafonul de 4% din PIB care era permis prin legislația europeană.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.6.2012

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    23.6.2012, 8:10 am

    Fenomenul era unul de asteptat,in lipsa “economiei nationale”,firmele straine ducind in tarile de origine,intreg profitul si beneficiile procesului productiv,de orice natura.
    Astfel,PIB-ul a devenit un indicator statistic,iar nu unul economic,in raport de care sa poata fi planificate sau evaluate incasarile oricaror sume datorate de intreprinderile straine.
    Criza a accentuat “evaziunea” impozitara,incit firmele straine (administrate de straini) – fara drept de a fi controlate sau a interveni in managementul lor – transfera aproape intreg venitul,cu tendinta de a nu plati nimic Bugetului,pe motive de crestere a costurilor de productie!

Lăsați un comentariu


Stiri

Guvernul a aprobat memorandumul de susținere a companiilor mari, operațional în 30 de zile, promite Florin Cîțu

Vladimir Ionescu

Ministrul de Finanţe, Florin Cîţu, a anunţat, joi seară, că Guvernul a aprobat memorandumul pentru programul de susţinere a companiilor mari, spunând că şi acestea… Mai mult

Stiri

Ministerul Finanțelor continuă să ia bani masiv din piață, înaintea anunțării ratingului de țară de către S&P

Alexandra Pele

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat, joi, 2,2 miliarde de lei de pe piața internă, apetitul bancherilor pentru titlurile de stat fiind ridicat. Suma este… Mai mult

Stiri

VIDEO Prof. Dr. Alexandru RAFILA: Ar trebui să ne preocupe accesul echitabil la vaccinul anti-COVID

Redacţia

Au început discuțiile privind accesul echitabil la vaccin și aceasta asta ar trebui să fie preocuparea celor din țară, a spus Alexandru Rafila, membru în… Mai mult

Europa

BCE: Zona euro va înregistra o contracție de 8,7% din PIB în 2020

Vladimir Ionescu

Zona euro ar putea înregistra o contracție de 8,7% din PIB în 2020, ca urmare a blocajelor generate de criza epidemiologică. În 2021, creşterea economică… Mai mult

Stiri

Eugen Rădulescu, BNR: Reducerea mai agresivă a ratelor de dobândă ar antrena aproape imediat un atac asupra cursului

Vladimir Ionescu

Reducerea mai agresivă a ratelor de dobândă ar antrena aproape imediat un atac asupra cursului valutar, ce nu ar mai putea fi stăvilit, susţine Eugen… Mai mult

Europa

Economia germană va reveni la puterea de dinaintea crizei abia în a doua parte a anului 2022

Adrian N Ionescu

Obiectivul Ministerului german al Economiei  este ca economia Germaniei, cea mai mare din Europa, să revină la nivelurile de dinaintea crizei în a doua jumătate… Mai mult

Stiri

Organizațiile Pacienților cu Afecțiuni Cronice: Atenție la bolnavi, în continuare sunt internate doar urgențele

Vladimir Ionescu

În continuare, spitalele internează doar cazurile încadrate ca urgențe, majoritatea bolnavilor fiind amânați  până după 15 iunie, reclamă Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC).… Mai mult