Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Analiză

Numărul studenților – dublu față de cel din 1990 și la jumătate față de cel din 2007. De ce?

Aproximativ 400.000 de tineri înscriși la studii de licență au început luni anul universitar 2019 – 2020. Dintre aceștia, circa 25.000 sunt studenți străini, din… Mai mult

30.09.2019

Europa

Resursa umană din Știință și Tehnologie: Cum stau cele 276 de regiuni din UE și vecinii noștri care încă nu au aderat

Cele patru regiuni cu cea mai mică pondere a resurselor umane angajate în știință și tehnologie, din cele 276 de regiuni NUTS 2 existente în… Mai mult

29.09.2019

Cronicile

Când economia creşte, dar încasările scad. Cum s-au regăsit impozitele în PIB ?

de Marin Pana 19.6.2012

Datele furnizate de Ministerul Finanțelor arată că veniturile bugetare au crescut în 2012 și au scăzut în 2011, exprimate ca ponderi în Produsul Intern Brut. Contrar aparențelor, creșterea economică de anul trecut nu a generat și încasări pe măsură, în timp ce recesiunea tehnică pe care o traversăm a fost sincronă cu o majorare a sumelor colectate de stat.

În anul 2011, se remarcă diminuarea pe aproape toate segmentele a veniturilor bugetare în termeni relativi la PIB, cu excepția unor foarte mici creșteri pe zonele de contribuții la sănătate și fonduri primite de la UE. Asta ne spune că încasările nu au ținut pasul cu majorarea activității economice consemnate în evoluția PIB.

Majorarea de la TVA se datorează exclusiv creșterii nivelului legal de taxare de la 19% la 24% la mijlocul lui 2010. Ceea ce face ca baza de raportare pentru 2011, în care cota aplicată a fost pe tot anul s-a situat la 24%, să fie jumătate la un nivel de 19% și jumătate la 24% și să conducă la o evoluție pozitivă prin efect de bază.

Una peste alta, de la 32,3% din PIB în 2010, veniturile bugetare au scăzut la 31,4% din PIB, în pofida creșterii economice peste așteptări înregistrate oficial ( 2,5%). Pe lângă evoluțiile nesatisfăcătoare pe zona de fiscalizare a economiei, unde producția agricolă superioară neconcretizată pe partea de impozitare a jucat un rol important, trebuie menționată și reducerea veniturilor nefiscale.

Aceasta din urmă a măsurat 0,64% din PIB, echivalentul a 70% din reducerea veniturilor bugetare per total. Veniturile nefiscale constau, în principal, în sumele încasate de pe urma activităților economice ale unităților care ( mai ) au capital de stat și în sumele obținute de stat de pe urma proprietăților pe care le deține sau a resurselor naturale monopol de stat exploatate privat (redevențe).

În prima treime a lui 2012, majoritatea posturilor de venituri au înregistrat creșteri din perspectiva raportării la PIB estimat:

  • , de la 0,81% la 0,85% pentru impozitul pe profit
  • ,de la 1,01% la 1,13% pentru impozitul pe salarii și venit
  • ,de la 2,46% la 2,48% la TVA, de la 2,74% la 2,82% contribuțiile de asigurări etc.

Oarecum paradoxal, deficitul bugetului general consolidat, a consemnat oficial o creștere după patru luni, de la 0,80% din PIB la 0,83% din PIB, în pofida țintei ambițioase de reducere a deficitului cash de la 5,2% la 3% pe tot anul. Ea a fost cauzată de creșterea cheltuielilor ( încă înainte de acordarea creșterilor salariale la bugetari și a majorării sumelor primate pensionari) și nu de diminuarea încasărilor .

Topul veniturilor bugetare pe tipuri de impozite și taxe

Din perspectiva părții care îi revine în venituri, exprimată prin raportarea la PIB, taxa pe valoare adăugată conduce detașat în topul veniturilor bugetare din România. Asta în pofida unei colectări destul de precare, care duce cota legală de 24% la o cotă efectivă situate în jur de 13%. Acest fapt a descurajat consumul și a favorizat echilibrarea finanțelor publice, dar a avut efecte negative pe partea evaziunii fiscale.

TVA este urmată de contribuțiile pentru pensii, aproape duble față de impozitul pe salarii și venit și de accize. Destul de bizar pentru un stat declarat ”social”, contribuțiile la sănătate depășesc impozitul pe profit iar taxele pe proprietate sunt mai mici decât banii primiți de la UE și sub un sfert față de țări precum SUA, Germania sau Franța.

De asemeni, veniturile nefiscale ar trebui să fie mult mai consistente, îndeosebi pe zona redevențelor încasate de statul roman, aflate semnificativ sub ceea ce se practică pe plan European. În fine, dar nu în ultimul rând, sumele primate la UE sunt cu mult sub plafonul de 4% din PIB care era permis prin legislația europeană.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.6.2012

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    23.6.2012, 8:10 am

    Fenomenul era unul de asteptat,in lipsa “economiei nationale”,firmele straine ducind in tarile de origine,intreg profitul si beneficiile procesului productiv,de orice natura.
    Astfel,PIB-ul a devenit un indicator statistic,iar nu unul economic,in raport de care sa poata fi planificate sau evaluate incasarile oricaror sume datorate de intreprinderile straine.
    Criza a accentuat “evaziunea” impozitara,incit firmele straine (administrate de straini) – fara drept de a fi controlate sau a interveni in managementul lor – transfera aproape intreg venitul,cu tendinta de a nu plati nimic Bugetului,pe motive de crestere a costurilor de productie!

Lăsați un comentariu


Stiri

Producătorii de energie regenerabilă cer reluarea programului privind instalarea panourilor fotovoltaice la persoanele fizice

Vladimir Ionescu

Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România – PATRES solicită conducerii Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) să urgenteze reluarea programului de… Mai mult

Stiri

Deficitul de cont curent a depăşit şapte miliarde de euro în primele opt luni, în creştere cu 16% faţă de 2018

Vladimir Ionescu

Deficitul de cont curent a depăşit pragul de 7 miliarde de euro în primele opt luni ale anului, în creştere cu 16% faţă de aceeaşi… Mai mult

Europa

Consiliul UE, oficial: Laura Codruța Kovesi, nominalizată la conducerea Parchetului European

Iulian Soare

Consiliul Uniunii Europene a formalizat luni numirea Laurei Codruța Kovesi în funcția de procuror șef al Parchetului European (EPPO). Numirea mai trebuie confirmată de Parlamentul… Mai mult

Stiri

Ericsson: Implementarea reţelelor 5G în România ar putea injecta în economie 3-4 miliarde de euro, în perioada 2020-2026

Vladimir Ionescu

Implementarea serviciilor de digitalizare ar aduce în economia României, în perioada 2020 – 2026, o valoare adăugată de 9 miliarde de euro, din care 3-4… Mai mult

Stiri

Universitățile București și Babeș-Bolyai resping metodologia de clasificare a universităților: Reflectă aspecte politice izolaționiste

Vladimir Ionescu

Universitatea Babeș-Bolya” din Cluj-Napoca (UBB) și Universitatea din București (UB) nu sunt de acord nici cu noul proiect de metodologie propusă de Guvernul Viorica Dăncilă… Mai mult

Stiri

ANRE: Guvernul a încasat impozite pe care trebuia să le aloce consumatorilor vulnerabili de gaze

Adrian N Ionescu

Guvernul a încasat, din 2013 încoace, impozite pe veniturile suplimentare ale operatorilor din liberalizarea pieței gazelor, dar nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu acești… Mai mult

Stiri

Guvernul a aprobat alocarea a 1,4 mld. lei administrațiilor locale

Vladimir Ionescu

Executivul a aprobat în şedinţa de luni un proiect de Hotărâre privind repartizarea pe unităţi administrativ teritoriale a sumelor defalcate din TVA, fiind distribuită suma… Mai mult