Transgaz (TGN) va da, în 14 aprilie, ordinul de începere a lucrărilor de construcție a celor 3 staţii de comprimare gaze prevăzute în proiectul BRUA Faza 1, conform calendarului de execuție aferent contactului semnat vineri, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei.
Valoarea contractului este de 288,742 milioane de lei, la care se adaugă TVA, potrivit prevederilor legale în vigoare, fără cheltuieli diverse şi neprevăzute, potrivit sursei citate.
Contractul a fost câştigat de un consorţiu de firme româneşti condus de INSPET SA Ploieşti, companie care conduce și consorțiul care va construi și Lotul 1 al gazoductului. INSPET este asociată și în consorțiul care va face Lotul 2.
Contractul privind construcția conductei, în valoare de 1,28 miliarde lei, fără TVA, a fost semnat în 28 noiembrie 2017.
(Citiţi şi: Gazoductul BRUA: Transgaz a semnat contractele de execuție cu constructorii pentru Faza 1)
Proiectul BRUA Faza 1 constă în:
- construirea pe teritoriul României a gazoductului care „va facilita conexiunea dintre conductele existente, de la Podişor (județul Giurgiu) până la Recaş (Timiș), pe direcţia Podişor-Corbu-Hurezani-Haţeg-Recaş, în lungime de 479 km,
- construcția staţiiilor de comprimare gaze de câte 10 MW la Podişor, Bibeşti, și Jupa. Fiecare staţie va fi echipată cu câte două agregate de comprimare (unul în funcţiune şi unul de rezervă) cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirecţional de gaze și va costa:
- 96,271 milioane lei pentru lucrările de execuţie la Staţia Podişor;
- 96,446 milioane lei – Staţia Bibeşti,
- 94,692 milioane lei – Staţia de comprimare gaze Jupa. Serviciile de mentenanţă ale celor 3 staţii vor costa 1,331 milioane lei.
Gazoductul va traversa judeţele Giurgiu, Teleorman, Dâmboviţa, Argeş, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraş-Severin şi Timiş. Termenul de finalizare a Fazei I a BRUA este, conform calendarului, anul 2019.
BRUA este „de departe cel mai important proiect strategic (al Transgaz)”, a declarat ministrul Economiei, Dănuţ Andruşcă, citat în comunicatul Ministerului.
„Investiţia în cele 3 staţii de comprimare gaze este o dovadă în plus a capacităţii acestei companii-fanion de a realiza proiecte strategice ambiţioase”, a declarat şi Ion Sterian, directorul General Transgaz SA.
Pe de altă parte, managementul Transgaz (TGN) a cerut Guvernului să o excepteze de la regula de a da transform în dividende 90% din profitul pe anul 2017, pentru că aceasta ar „atrage imposibilitatea Transgaz de a finanța proiecte de investiții strategice”.
Astfel conducerea TGN propune ca reprezentanţii statului să voteze o cotă de repartiţie de 50% în AGA din 26 aprilie, potrivit unui raport trimis la Bursa de Valori Bucureşti (BVB).
(Citiţi şi: ”Transgaz, în pericol de a nu putea finanța investiții strategice – cere ca dividendele să nu depășească 50% din profit”)
Transgaz (TGN) va primi de la Bănca Europeană de Investiţii (BEI) un împrumut de 50 de milioane de euro şi 60 de milioane de euro de la BERD.
Ministerul Economiei a mai ţinut să precizee în comunicat faptul că „Proiectul BRUA Faza 1 nu este în legătură cu gazele din Marea Neagră, ci este în legătură cu terminalele LNG din nordul Greciei şi cu gazele din coridorul sudic din zona Mării Caspice”.
OMV Petrom (SNP) este în discuţii privind exportul în ţările vecine al gazelor pe măsură ce vor fi extrase din Marea Neagră, în cazul în care „nu ar putea să fie vândute în România”, potrivit unei declaraţii a Marianei Gheorghe, directorul general în exerciţiu al companiei.
OMV Petrom (SNP) a pierdut licitaţia Trasngaz prin care ar fi dorit să rezerve capacitate de export pe conducta Arad-Szeged.
Valoarea de piaţă a Transgaz (TGN) este de peste 4,79 de miliarde de lei, în termeni de capitaliyare bursieră, potrivit celei mai recente cotaţii de la BVB,