Mai mult de 1.000 de companii din industria auto, chineze şi străine, sunt implicate în acheta antimonopol deschisă de autorităţile pentru concurenţă din China, informează miercuri presa de stat, citată de AFP.
Este vorba despre constructori, fabricanţi de piese auto, subcontractanţi şi concesionari care sunt suspectaţi că ar fi încălcat legile concurenţei din China.
Shanghai General Motors, subsidiara gigantului american din China, a anunţat deja că va colabora cu autorităţile chineze.
Acestea au acuzat săptămâna tecută companiile Audi şi Chrysler de „practici monopoliste” şi au anunţat impunerea de sancţiuni acestora. Audi a arătat luni că va accepta măsurile punitive ale autorităţilor chineze, dar nu a precizat de ce încălcări ale legii este acuzată compania mai exact.
Au mai fost anchetate compania Mercedes Benz, a grupului Daimler, dar şi 12 firme japoneze.
Anterior, autorităţile chineze s-au arătat îngrijorate de preţul prea mare la automobile şi la piesele de schimb. Aflate în colimator, Mercedes, Audi, Chrysler, Jaguar Land Rover au anunţat în ultimele săptămâni o reducere drastică a preţurilor de vânzare în China a anumitor modele.
Ultimul demers al autorităţilor de la Beijing se înscrie în seria unor acţiuni similare: mai multe anchete au fost lansate în ultimul an şi vizează companiile farmaceutice, fabricanţii de lapte praf sau, mai recent, firmele de IT.
Si totuşi, Ministerul Comerţului a insistat că legile antimonopol se aplică fără discriminare, firmelor cheneze şi celor străine. Amenzile în astfel de cazuri se pot ridica la până la 10% din venitul anului precedent deciziei în urma anchetei.
Piaţa auto din China este domenată de constructorii străini şi creşte constant – anul trecut, creşterea a fost de 14%, adică au fost vândute în plus faţă de anul anterior 21,98 de milioane de automobile.