duminică

14 iulie, 2024

25 martie, 2024

Din noiembrie 2023, sute de nave de marfă au fost forțate să facă un ocol de 4.000 de mile maritime în jurul Africii, pe la Capul Bunei Speranțe, pentru a Evita atacurile rebelilor Houthi din Yemen de la intrarea în Marea Roșie înspre Canalul Suez.

Din păcate, atacurile din Marea Roșie au permis reactivarea unor puncta fierbinți de piraterie latente. Atacurile piraților asupra navelor comerciale caree navighează de-a lungul costei somaleze au crescut, cu peste 20 de încercări de detrunări de nave din noembrie, ceea ce a condus la creșterea prețurilor pentru asigurare și îmbarcarea de agenți de securitate înarmați la bordul navelor.

Luna trecută, rebelii Houthi au atacat și au incendiat o navă comercială care naviga prin Golful Aden din Somalia, conform Reuters.


„Au profitat de această oprtinitate pentru că forțele navale internaționale care operează în largul coastei Somaliei și-au redus operațiunile”, a declarat Ismail Isse, un finanțator al piratilor, pentru Reuters, adăugând că a fost implicat în deturnarea unui alt vrachier în decembrie.

„Dacă nu oprim aceste atacuri atât timp cât sunt la început, pot reveni la dimensiunile la care au mai fost”, a declarat luna trecută președintele somalez Hassan Sheikh Mohamud pentru Reuters.

Intervențiile comunității internaționale au fost mixte. Săptămâna trecută, marina indiană a reușit să intercepteze vrachierul MV Ruen Ruen, sub pavilion maltez; a capturat toți cei 35 de pirați de la bord și a salvat 17 ostatici.

„Această intervenție arată că riscul față de recompensa este mult mai mare pentru pirați și sperăm că acest lucru îi va face să se gândească de câteva ori înainte de a mai încerca astfel de acțiuni”, a declarat Cyrus Mody, director adjunct al secției anti-infracțiuni a Camerei Internaționale de Comerț.


În schimb, un oficial al Ministerului de Externe din Bangladesh a declarat pentru Reuters că guvernul „nu este în favoarea niciunui tip de acțiune militară” pentru eliberarea navei Abdullah, un vrachier deținut de Bangladesh, deturnat de pirații somalezi în urmă cu 10 zile.

(Citiți și: ”Atacurile houthi din Marea Roșie bulversează comerțul internațional cu produse agricole proaspete. Țările UE cele mai afectate”)

Continuarea războiului în Gaza pune prețul petrolului sub presiune

Luna trecută, Arsenio Dominguez, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale, a avertizat companiile de transport maritim să fie în alertă maximă pentru evitarea actelor de piraterie după mai multe nave capturate în largul coastei somaleze, precum și în Golful Guineei. Dominguez a îndemnat companiile de transport maritim să respecte practicile de securitate stricte care au fost stabilite în timpul crizei anterioare a pirateriei.

„Trebuie să fie în concordanță cu pregătirile din perioada 2008 – 2012, în largul Somaliei. Purtăm discuții pentru a conștientiza pericolul din jurul Golfului Guineei . . . odată cu creșterea traficului din regiune, ar trebui să evităm o nouă escaladare sau creșterea incidentelor de piraterie”, a spus el.

Creșterea costurilor – explozia asigurărilor

Căile navigabile din largul Somaliei sunt unele dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume datorită statutului lor de cea mai scurtă rută maritimă între Europa și Asia. În fiecare an, aproximativ 20.000 de nave trec prin Golful Aden în drum spre și dinspre Marea Roșie și Canalul Suez.

Dar Golful Aden nu este singurul punct fierbinte al pirateriei din Africa care a cunoscut o renaștere în timpul crizei Mării Roșii. Luna trecută, pirații care operau în largul coastei Guineei Ecuatoriale au răpit echipajul unei nave. Ultimul deceniu, Golful Aden și Golful Guineea au fost unele dintre cele mai periculoase zone de piraterie pentru companiile petroliere și alți navigatori, iar activitatea de piraterie a atins apogeul în 2018.

Aceste regiuni sunt deosebit de vulnerabile la amenințare din cauza lipsei de echipamente și forță de muncă suficientă, precum și a faptului că atacurile au loc de obicei departe de coastă, dincolo de jurisdicțiile teritoriale ale țărilor riverane. Mai mult, Golful Guineei este bogat în petrol și gaze și are o miliție bine pregătită datorită mișcărilor secesioniste.

Golful Mexic rămâne un alt punct negru al pirateriei datorită resurselor sale abundente de petrol și gaze, deși pirații de acolo sunt asociați mai degrabă cu grupuri criminale locale decât cu carteluri.

Din fericire, amenințarea africană a fost în mare măsură eliminată în urmă cu câțiva ani prin adoptarea măsurilor de securitate la bord, inclusiv angajarea de agenți de pază înarmați. Mai multe state din regiune au întreprins, de asemenea, acțiuni mai viguroase împotriva pirateriei.

În afară de perturbările activității de transport maritim, creșterea pirateriei în apele africane este probabil să conducă la creșterea costurilor de transport maritim din cauza primelor de asigurare considerabile. Asigurătorii au taxat navelor care navighează prin Marea Roșie, aparținând unor companii din SUA, Marea Britanie și Israel, cu până la 50% în plus cu prime de risc de război din cauza amenințării persistente ale atacurilor cu rachete. Primele de risc de război pentru călătoriile prin Marea Roșie au ajuns acum la aproximativ 1% din valoarea unei nave, transformându-se în sute de mii de dolari în costuri suplimentare pentru o călătorie de șapte zile.

„Navele care au avut probleme până acum, aproape toate au aviut un anumit element lagat de companii israeliane, americană sau britanică”, a declarat Marcus Baker, șeful global al departamentului de transport maritim și marfă la Marsh, pentru Business Insurance.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: