Amenzile aplicate de polițiști pe perioada stării de urgență pentru nerespectarea ordonanțelor militare sunt neconstituționale, este decizia de miercuri a CCR prin care a admis sesizarea Avocatului Poporului împotriva OUG 36/2020.
Pentru a nu plăti amenzile, persoanele care au fost sancționate trebuie să le conteste în instanță, unde vor invoca hotărârea de miercuri a Curții Constituționale.
Urmează o perioadă cu încărcătură deosebită a activității instanțelor, ținând cont că au fost aplicate peste 300.000 de amenzi pe baza OUG OUG 36/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă.
Ministrul de Interne, Marcel Vela, declara la sfârșitul săptămânii trecute că aproximativ 300.000 de oameni au fost amendaţi pentru încălcarea restricţiilor de circulaţie, suma totală a sancţiunilor fiind de 600 milioane de lei (120 milioane de euro).
Câteva mii de procese ar fi fost deja demarate în țară, dar nu s-au stabilit termene de judecată, întrucât contestarea amenzilor nu intră în rândul proceselor care se judecă în timpul stării de urgență.
OUG 36 este reglementarea ce a introdus amenzi de până la 20.000 de lei pentru nerespectarea ordonanțelor militare și a condițiilor de ieșire din case în perioada stării de urgență.
Avocatul Poporului explica în sesizare că legea nu este suficient de previzibilă și nu există criterii clare stabilite de lege care să impună cuantumul amenzilor, ci acestea sunt stabilite arbitrar de către forțele de ordine, potrivit judecătorilor CCR.
Criticile AP mai arătau că această ordonanța încalcă principiul securităţii juridice, deoarece nu are avizul Consiliului Economic şi Social, în condiţiile în care modifică şi completează Legea privind Statutul poliţistului, pe cea referitoare la Statutul cadrelor militare, Legea privind statutul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, precum şi Legea poliţiştilor de penitenciare.
De asemenea, actul normativ modifica raporturi de serviciu, ceea ce implică obligativitatea consultării Consiliului Economic şi Social, pentru emiterea avizului, lucru care nu s-a întâmplat, ceea ce ”constituie un viciu de constituţionalitate a legii”.
OUG nr. 34/2020 încalcă prevederile art. 115, alin 6 din Constituţie. “Prin dispoziţiile art. I pct. 1 şi pct. 5 (…) este nesocotit şi art. 115 alin 6 din Constituţie, prin încălcarea cerinţei constituţionale care condiţionează delegarea legislativă de respectarea interdicţiei privind afectarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, precum şi de interdicţia adoptării unor măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică. Textele criticate afectează art. 44, art. 41 şi art. 31 din Constituţie referitoare la dreptul de proprietate privată, la muncă şi protecţia socială a muncii şi la informaţie şi vizează măsuri de trecere a bunurilor confiscate în proprietate publică”, a argumentat AP în sesizare.
Un răspuns
Nu exista OUG 36/2020….”OUG OUG 36/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă” …sau poate exista la …un curs de guvernare al noului guvern, guvernat de guvernator guvernisit…:))