Calea ferată din România se degradează de la an la an, iar compania de infrastructură CFR SA trimite la buget sute de milioane de lei, iar Ministerul Finanţelor îi alocă prea puţin pentru investiţii în infrastructura feroviară.
CFR SA a pierdut sume uriaşe la rectificările bugetare, tocmai pentru că nu şi-a urmărit planul de investiţii şi nu a fost în stare să direcţioneze banii acolo unde era nevoie, potrivit lui Vasile Şeclăman, director al Direcţiei de Supraveghere Feroviară din Consiliul Concurenţei, citat de Agerpres.
„Pentru că nu s-a făcut acest lucru, iar – la rectificările bugetare, CFR SA nu a venit să ceară redirecţionarea sumelor necheltuite, aceşti bani s-au tot strâns ca profit şi au fost la finele anului 2016 de 600 de milioane de lei, cu tot cu impozitul pe profit, iar aceşti bani au fost viraţi în conturile statului român, în loc să fie folosiţi pentru investiţii, reparaţii, modernizări„, a explicat reprezentantul autorităţii de concurenţă.
În consecinţă, a arătat el, anul următor, în 2017, Ministerul Finanţelor a alocat cu 19% mai puţini bani pentru investiţii în infrastructura feroviară.
Degradarea feroviară
Viteza de circulație pe calea ferată din România a scăzut ca urmare a degradării calității infrastructurii.
„Calea ferată din România, din punctul de vedere al calităţii, în fiecare an se degradează, lasă de dorit. Aceasta se exprimă prin viteza de circulaţie foarte mică, de circa 44 de kilometri la oră în medie la călători şi nu mai vorbim la nivelul transportului de marfă, unde a scăzut în ultima vreme de la 18 kilometri la oră la 15-16 kilometri la oră„, a spus directorul din Consiliul Concurenței.
Oficialul Consuiliului concurenței a amintit „vitezele astronomice pentru noi, când vorbim de transportul de călători, de 250 de kilometri pe oră, pe când la noi cea mai mare viteză este de 160 de kilometri la oră, pe tronsonul Bucureşti – Constanţa, recent modernizat”.
Avertismente ignorate
Într-un apel către guvernanți din urmă cu o lună, Asociația Pro Infrastructura (API) aprecia că toată infrastructura feroviară românească „este aproape de colaps, accidentele pe cale ferată sunt tot mai dese, iar peste 1.000 de km sunt sub restricții de viteză, pe unele porțiuni trenurile fiind obligate să ruleze și cu 5 km/h pentru a nu deraia”.
„Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK)”, spune API.
(Citiți și: 1000 de km cu restricții severe de viteză în infrastructura feroviară: dar CFR cumpără 100 de Săgeți Albastre)
„Investiţia principală, dacă vrem să dezvoltăm transportul feroviar de călători şi de marfă, trebuie să fie îndreptată către infrastructură, să existe programe naţionale, care să aducă bani de la bugetul de stat şi de la fondurile europene, astfel încât să putem ajunge cât de cât din urmă ţările dezvoltate”, a mai spus Vasile Şeclăman.