Polițiștii de Frontieră au descoperit luni mai multe transporturi cu importuri ilegale de deșeuri ce urmau să intre în țară prin cinci vămi. Încărcătura lor totalizează peste 180 de tone de cauciuc, plastic, textile sau polistiren și provine din Germania, Anglia,Turcia și Grecia.
Rezultatele controalelor efectuate luni, 14 iunie
Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu – patru autocamioane în care se afla cantitatea 62.420 de kilograme deșeuri, din aluminiu sau polistiren. Deșeurile au fost încărcate din Bulgaria și Grecia și aveau ca destinație societăți comerciale din municipiul București.
Punctul de Trecere a Frontierei Călărași – două ansambluri rutiere, în care, conform documentelor de însoțire a mărfii, erau deșeuri din sticlă precum și din plastic, în cantitate totală de 27.800 kilograme. În ambele cazuri, şoferii nu deţineau documentaţia legală pentru efectuarea importului.
Punctul de Trecere a Frontierei Borș – trei ansambluri rutiere, unul dintre acestea fiind încărcat cu haine second hand care erau de fapt deşeuri, iar celelalte două conţinând deșeuri de sticlă, pentru care șoferii nu au prezentat documentația necesară. În total, cele trei vehicule transportau 54.619 de kilograme de deşeuri.
Punctul de Trecere a Frontierei Nădlac II – un automarfar încărcat cu îmbrăcăminte și textile cu grad ridicat de uzură. Autoritatile au stabilit ca produsele sunt, de fapt, deşeuri, în greutate totală de 16.000 de kilograme.
Portul Constanța – un container, sosit din Germania, în se aflau paleţi încărcaţi cu 25.570 kilograme de deşeuri cauciuc, marfă care nu corespunde cu datele declarate și cuprinse în documentele folosite la autoritatea vamală.
În toate cazurile identificate, autoritățile au interzis accesul pe teritoriul României pentru mijloacele de transport în cauză și mărfurile transportate (importuri ilegale de deșeuri, în realitate), menționează un comunicat al Poliției de Frontieră.
(Citiți și: „România și industria importurilor ilegale de deșeuri”)
Până pe 13 iunie, în România au fost identificate 65 de transporturi ce reprezentau importuri ilegale de deșeuri, conținând un total de 3.700 de tone de amestecuri de metal și hârtie, cauciuc, baterii și bucăți de azbest.
Cum a ajuns România o miză pentru mafia europeană a deșeurilor
Ministrul Mediului, Tánczos Barna, declara că deşeurile ce provin din alte ţări sunt aduse de firme româneşti ce le înregistrează în documentele oficiale drept materie primă pentru reciclar sau obiecte casnice uzate. Conform ministrului, aceste importuri nu sunt greşeli, ci ”încălcări intenţionate ale legii”.
Octavian Berceanu, șeful Gărzii Naționale de Mediu, explica luna aceasta că valul de transporturi ilegalede deșeuri identificate în ultimele luni în România este cel mai mare din Europa.
(Citiți și: “Șeful Gărzii de Mediu: Crima organizată face presiuni pe punctele vamale pentru a introduce deşeuri în ţară”)
Intensificarea importurilor ilegale de deșeuri are loc în condiţiile în care în Europa s-au epuizat capacităţile de stocare a gunoaielor, iar China nu mai este o poartă deschisă în acest sens, a explicat oficialul:
De ce avem un val de deşeuri la graniţă? Pentru că, în 2018, China a interzis importurile de deşeuri. Ca să neutralizezi aceste deşeuri afară, te costă cam 250-300 euro per tonă, iar în România costurile pentru depozitare sunt mult mai mici, de 50-70 de euro.
Şi atunci, este un întreg business dezvoltat, iar noi acum facem muncă de prevenţie să oprim deşeurile care intră în ţară, să oprim containerele şi facem muncă de destructurare a structurilor de crimă organizată care s-au înfiinţat în spatele acestui business.