Veste bună pentru deficit: Legea salarizării vine la pachet cu transferarea la angajat a tuturor contribuțiilor. Efectul – majorările entuziaste, neutralizate în mare parte de taxe

de Mariana Bechir | 5.6.2017 .

Creșterile nete de venituri generate de Legea salarizării vor fi, cel puțin în primul an, neutralizate de transferul către angajat al tuturor contribuțiilor sociale, începând cu 1 ianuarie 2018.
Ceea ce înseamnă că o bună parte din majorarea salarială se va întoarce la bugete sub formă de taxe plătite de angajat.

Este și explicația pentru precizările ministrului Olguța Vasilescu, potrivit cărora unele salarii nete vor scădea în urma majorărilor salariale – și  contradicției sensibile cu declarațiile aceluiași ministru, potrivit căruia salariile mai mici de 4000 de lei ar urma să se dubleze.

Toate acestea înseamnă că majorările salariale vor avea un impact limitat asupra deficitului bugetar, legea salarizării apelând la acestă inovație a transferului contribuțiilor inițiată anul trecut de secretarul de stat Gabriel Biriș.

Mențiunea apare în Punctul de vedere al Guvernului Grindeanu referitor la Legea – cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice:

La estimarea impactului acestei legi, spune documentul semnat de premier, “s-a avut în vedere că de la 1 ianuarie 2018 se modifică prevederile Codului fiscal în sensul preluării de către salariat în totalitate a sarcinii de plată a contribuțiilor de asigurări”:

Cum se achită în momentul de față contribuțiile sociale

În momentul de față, contribuțiile sociale pentru condiții normale de muncă totalizează 39,25% din salariul brut și se achită la modul următor:

Contribuțiile la pensii – 26,3%, pentru condiții normale de muncă

  • 10,5% pentru contribuția individuală a salariatului
  • 15,8% pentru contribuția datorată de angajator

Contribuțiile la sănătate – 10,7%

  • 5,5% în cazul contribuției individuale a salariatului
  • 5,2% în cazul contribuției datorate de angajator

Contribuțiile la șomaj – 1%

Cotele de contribuții de asigurări pentru șomaj ce se aplică anul acesta sunt următoarele, de asemenea cu precizarea că ele s-au aplicat și în 2016:

  • 0,5% pentru contribuția individuală a salariatului
  • 0,5% pentru contribuția datorată de angajator

Contribuția la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale – 0,25%

  • este plătită de angajator

Contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate – 0,85% (plătită de angajator)

Contribuția de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesional – 0,15% (plătită de angajator)

Per total, calculele arată că din salariul brut, un angajat (fie de la stat, fie din sectorul privat) va plăti contribuții suplimentare în valoare de 22,5%, în loc de 15.75%. Astfel încât, pentru ca majorarea să se vadă și în salariul net, ea va trebui să fie mai mare decât suma contribuțiilor transferate la angajat.

În varianta în care va fi respectată o altă măsură din programul de guvernare, totalul de 39,25% contribuții se va diminua de la 1 ianuarie la 35% din salariul brut.

În ceea ce privește salariații de la stat, sumele în plus implicate de această noutate fiscală vor proveni exact din majorările salariale ce apar în grilele Legii salarizării.

Trendul va fi urmat și pentru angajații din privat

Odată cu transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, creșterea salariilor brute devine presantă și pentru companiile private.

Pentru a conserva salariile nete ale angajaților după transferul contribuțiilor, angajatorii din economia privată vor trebui să crească salariile brute, corespunzător scăderii costurilor companiilor cu contribuțiile la bugete.

Ministrul Finanțelor: Impactul asupra salariilor nete va fi aproape neutru

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal declara de curând că impactul bugetar al legii salarizării este aproape dublu faţă de cel prezentat de Guvern, ajungând la circa 60 de miliarde de lei, față de peste 30 de miliarde, cât estima Executivul. 

Acum, după introducerea în ecuație a transferului la angajat a tuturor contribuții, lucrurile sunt ușor de explicat: practic, mare parte din majorările ”bruturilor” acordate bugetarilor (prin Legea salarizării) sunt neutralizate de creșterea impozitării la angajat (prin Codul fiscal).

Acest lucru a fost confirmat deja de ministrul Finanțelor, Viorel Ștefan, care declara în interviul acordat Reuters, că majoritatea creșterilor salariale vor reveni la buget sub formă de taxe:

“Ceea ce nu s-a înțeles încă de către opinia publică este că majorările salariale din sectorul public introduse de lege includ contribuțiile la asigurările sociale. Acesta face ca impactul asupra salariilor nete să fie aproape neutru”.

De asemenea, majorările entuziaste anunțate de ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, cu 50, cu 60 sau chiar cu 100% se referă la salariul brut care va conține și transferul de taxe. Și, în orice caz, majorările se vor face în trepte, până în 2022.

Cheltuielile cu personalul în 2022 – aproape 107 miliarde lei

Impactul  este neutru doar în primul an de aplicare a Legii salarizării, în anii următori, cu perspectiva 2022 el urmând să crească an de an. Conform calculelor făcute de ministerul Finanțelor, efortul financiar pentru anul 2022 este de 43 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă un total de 106,9 miliarde de lei cheltuieli de personal în bugetul de stat (o creștere cu 67% a cheltuielilor actuale, de 64 de miliarde de lei).

Salariul minim brut lunar este prognozat, pentru același an 2022, la 2.500 de lei.

Domeniile prioritare de creșteri salariale

Potrivit explicațiilor oferite marți, la Camera Deputaților, majorările medii vor fi de  5 – 10%.

Ele vor ajunge mai întâi, și în mai mare măsură, la câteva categorii de bugetari (demnitari, polițiști, militari, medici), după cum se observă și din calendarul aplicării Legii salarizării.

Impact pe 2017:

  • 0,55 miliarde pentru majorarea salariilor polițiștilor, militarilor și gardienilor, ale demnitarilor și creșterea indemnizațiilor de ședință acordate consilierilor locali
  • 1,73 de miliarde lei, voucherele de vacanță

Impact pe 2018:

  • 18,3 miliarde lei majorările (totale pentru medic și demnitari, cu 50% pentru profesori, cu 25% – salariile de bază, soldele de funcție, salariile de funcție)
  • 2,3 miliarde de lei tichetele de vacanță
  • 3,8 miliarde de lei indemnizația de hrană (în echivalentul a două salarii minime pentru fiecare bugetar)

Care sunt funcțiile  de demnitate publică:

  • președintele României (care va avea anul viitor un salariu de 18.120 lei, deoarece salariul minim pe economie va fi de 1.510 lei), consilierii de stat și prezidențiali de la Cotroceni
  • parlamentarii (vor avea anul viitor 13.590 lei)
  • miniștrii, secretarii de stat și subsecretarii de stat, secretarul general al Guvernului, consilierii de stat
  • Avocatul Poporului
  • președinții și membrii plenului de la CNSAS, Consiliul Concurenței, Autoritatea Electorală Permanentă, CNA etc.
  • primarii și viceprimarii, președinții și vicepreședinții de consilii județene
  • prefecții și subprefecții

Publicat la data de 5.6.2017 .

Un raspuns

  1. EU - 74 - RON
    8.6.2017, 4:17 am

    ,,Veste bună pentru deficit…”:,,Toate acestea înseamnă că majorările salariale vor avea un impact limitat asupra deficitului bugetar…”

    Mda…bună vestea: pentru că vor fi transferate contribuţiile de la angajator la salariat, impactul va fi neutru asupra…da, corect, salariilor nete dar şi asupra veniturilor din contribuţii…Dar cheltuielile cu salariile vor creşte, păi nu? Iar dacă mai ţinem cont că şi contribuţiile vor fi scăzute cu un procent de 4-5%, avem:

    – creştere cheltuieli cu salariile;
    – impact (mă rog, aproape) neutru asupra salariilr nete;
    – impact neutru privind veniturile din contribuţii sociale la bugetul de stat, prin transferul de la angajator la salariat, la nivelul fiscalităţii de azi;
    – reducere venituri bugetare prin scăderea procentului contribuţiilor datorate faţă de nivelul de azi.

    Eliminăm impacturile neutre şi rămînem cu:
    – creştere cheltuieli cu salariile;
    – reducere venituri bugetare prin scăderea procentului contribuţiilor datorate faţă de nivelul de azi.

    Concluzie: veste bună pentru deficit!

    Bune şi analiza şi articolul şi autorul!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Stânga incoerentă / Inegalitatea distribuirii veniturilor compromite perspectivele României

România a aderat la Uniunea Europeană cu cea mai mare inegalitate a veniturilor populaţiei dintre statele membre şi se menţine pe locul doi, potrivit...Citeste mai departe »

Marin Pana

Calitatea locului de muncă: Țara din UE în care munca nu te scoate din sărăcie

„Dacă munceşti nu mai ai timp să faci bani” potrivit unei zicale româneşti tot mai populare, confirmată de datele publicate de Eurostat. Care ne...Citeste mai departe »

Marin Pana

Românii – locul 2 în UE la inactivitate, după verii italieni. Femeile – cheia problemei

România s-a situat în 2016 pe locul doi la indicatorul naţional de inactivitate calculat în Uniunea Europeană, după Italia şi alături de Croaţia, dar...Citeste mai departe »

Marin Pana

Demografia afacerilor ne plasează la mare distanţă de fostele state socialiste şi la coada UE. Implicaţiile

Omul este cel mai preţios capital. Puține sunt însă întreprinderile româneşti care focalizează pe acest principiu, deoarece figurăm ultimii sau printre ultiumii la ponderea...Citeste mai departe »

Marin Pana

Creșterea PIB – calitate tot mai slabă. Atenţie la evoluţia preţurilor din economie!

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 5,6% în termeni reali pe primul trimestru al anului în curs...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română