România și vârful ciclului economic: Politici grele pentru o recesiune ușoară

de Adrian N Ionescu | 5.3.2017 .

Economiștii avertizează că România se apropie dacă nu cumva chiar a depășit deja vârful ciclului economic și că spațiul de operare prin politici anti-ciclice a fost deja îngustat periculos de mult de măsurile recente de relaxare fiscală.

„Indicatorul de anticipații al indicelui CFA Romania, care are un orizont de un an, a atins maximul la finalul anului 2015, ceea ce este consistent cu ideea că vârful ciclului economic a fost atins în anul 2016”, a declarat Adrian Codîrlașu, președintele Asociației CFA România, pentru cursdeguvernare.ro.

Mai mult, „pentru anul 2017 consensus-ul analiştilor CFA în ceea ce priveste rata de creştere a PIB real se situează între 3,5% şi 4%, rata de creştere a economiei României urmând, astfel să conveargă către valoarea potenţială de creştere economică”, a mai spus Adrian Codîrlaşu.

Economia internă a evoluat, „în ultimele trimestre, la un ritm peste potențial, conform estimărilor econometrice (v. graficul din stânga). Nu în ultimul rând, analiza dinamicii indicatorilor avansați (graficul din dreapta) exprimă premise de decelerare pentru economia României în trimestrele următoare, mai ales în absența unor șocuri economice pozitive, îndeosebi din plan intern, date fiind semnalele de maturitate pentru ciclul economic global post-criză. Cu alte cuvinte, vârful ciclului economic post-criză pare să fi fost depășit pe plan intern”, potrivit unei analize a lui Andrei Rădulescu, senior economistul Băncii Transilvania.

Unii economiști susțin, însă, că vârful nu a fost însă atins, însă politicile din ultimii doi ani au complicat situația în ce provește necesitatea abordării unor măsuri anti-ciclice.

Ne aflăm încă pe panta de ascensiune a ciclului economic, dar într-adevăr nu știm cât de lungă va fi această ascensiune”, spune Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.

Dacă nu apar şocuri interne sau externe negative, economia românească va mai creşte şi pentru că „este sincronizată cu cea europeană. Nu putem avea noi recesiune, în vreme ce Europa creşte”, adaugă Radu Crăciun, preşedintele BCR Pensii.

Totuşi, „ceea ce este relevant pentru România este că politicile fiscale sunt pro-ciclice, în loc să fie prudențiale. Acum deficitele sunt mai mari, deși ar trebui să fie mai mici și nu știu cât se mai poate forța pragul de 3% al deficitului bugetar”, a mai spus Ionuţ Dumitru.

Creșterea economică pe 2016 este estimată între 4,8 și 4,9%, iar previziunile pentru 2017 variază mult în funcție de autor, de la 5,2% în programul Guvernului Grindeanu, susținut de o corecție pozitivă de ultim moment a Comisiei Naționale de Prognoză, până la 3,6%, după calculele economist Intelligence Unit. BNR vede creșterea economică pe 2017 între 4 și 5%.

Riscul politicilor pro-ciclice: Creșterile mari sunt urmate de căderi mari

Dinamica anuală a PIB va decelara în anii 2018 și 2019, iar creşterea economică încă va continua dacă nu vor avea loc accidente internaţionale sau locale, potrivit economiştilor consultaţi de cursdeguvernare.ro. Scenariul macroeconomic actual al Băncii Transilvania prevede ritmuri de 3,9% în 2018, respectiv 3,2% în 2019. Comisia Europeană vede un ritm de 3,7% în 2018.

Provocarea anului 2017 este să nu sacrificăm 2018, 2019, 2020. (…) Anul acesta va arăta super din punct de vedere macroeconomic. Inflaţia va ajunge la 2%, nivel perfect pentru România, vom avea probabil, din nou, cea mai mare creştere economică din Europa, impozitele scad, consumul este şi el foarte puternic, şi atunci de ce ne-am îngrijora?! Noi am mai fost aici! Am mai avut în România creşteri record, când consumul trecea de tavan. Dar am văzut şi că economia românească are o volatilitate foarte mare. Am avut cifre record de creştere, dar şi cifre record de recesiune”, spune, la rândul său, Radu Crăciun, preşedintele BCR Pensii.

România a înregistrat creştere economică mare şi în 2008, anul în care perspectivele recesiunii deveneau clare, iar criza ce avea să urmeze îşi primea certificatul de naştere, deja din luna septembrie a aceluiaşi an, prin falimentul marii bănci de investiţii americane Lehman Brothers.

Creşterea PIB din 2008 s-a ridicat la un nivel impresionant de 8,5%, dar avea să fie urmată de o prăbuşire pe măsură de adâncă, de 7,1%. Minus 7,1%. Şi în 2008, ca şi anul trecut, au fost luate măsuri radicale de creştere a salariilor bugetare, care aveau să fie urmate de reduceri drastice şi de măsuri de austeritate dramatice.

Pro-ciclicitatea este o trăsătură istorică a politicilor economice românești și, ca altădată, problema este epuizarea stimulentelor fiscale pentru momentul în care am putea avea nevoie de acestea. Politicile pro-ciclice stimulează peste potențial creșterea, riscând o amploare mai mare a unei eventuale recesiuni”, spune Ionuţ Dumitru.

„Suntem într-un proces imposibil de scădere a impozitelor. Deja suntem ţara cu cel mai mic buget din Uniunea Europeană, raportat la PIB. Ca ţară, nu putem să continuăm la nesfârşit scăderea veniturilor bugetare”, a explicat Radu Crăciun.

Măsurile anti-ciclice au devenit dificile în acest context. „Pentru România în prezent, măsurile anti-ciclice ar fi cele de reducere ale deficitului bugetar prin creşterea veniturilor, gradual, cu 30%. Astfel, s-ar putea livra finanţare de calitate pentru infrastrucutră, educaţie şi sănătate, elemente importante pentru mediul de afaceri”, spune Radu Crăciun.

„O rată de creştere a PIB real superioară celei potenţiale corespunde unei situaţii în care oferta internă este subdimensionată comparativ cu cererea internă, ceea ce conduce la presiuni inflaţioniste şi la deficite externe. Rata de creştere a PIB potenţial este o măsură relativ stabilă, care depinde de structura economiei şi de relaţiile acesteia cu exteriorul. Majorarea acesteia este realizată prin creşterea investiţiilor atât de capital cât şi în factorul uman”, potrivit lui Adrian Codîrlaşu.

Comisia Europeană tocmai a publicat o actulizare a scenariilor economice și a majorat prognozele privind cresterea PIB-ului potențial  al României: 3,78% pentru 2017 și 3,92% pentru 2018. Pentru 2016, aceeași instituție a văzut PIB-ul potențial la 3,62% – amintește Alexandru Combei, CFA, directorul de investiții al BRD Asset Management.

„În aceste condiții nu putem spune că economia internă este extrem de supra încălzită. Desigur, economia României este vulnerabilă la șocuri externe, acestea având capacitatea, în funcție de amplitudine, să  ducă la o decelerare economică puternică”, spune  Alexandru Combei. Analistul crede că, totuși, Romania ar fi acum  mai pregatită decât a fost în 2008, în cazul unui șoc major extern.

Contextul global

În circumstanţele marilor incertitudini politice globale, România poate fi prinsă pe picior greşit şi să nu-şi poată negocia locul în lume, ceea ce va avea efecte negative îndelungate.

„Transformările contextului geopolitic din care suntem parte sunt revoluţionare, istorice şi odată ce se vor consolida, vor defini lumea pentru următorii 50 – 100 de ani. (…) Nu putem să continuăm să luăm decizii proaste, dar să avem pretenţia de a fi fruntaşi.

Avem politici fiscale care, în mod clar, ne pun în situaţia de a depăşi deficitul de 3% din PIB, avem politici discutabile legate de justiţie. Toate acestea ne identifică a fi elevul corigent al Uniunii. Şi cine stă să-i asculte pe corigenţi?”, conchide preşedintele BCR Pensii.

Publicat la data de 5.3.2017 .

Un raspuns

  1. Protonic
    6.3.2017, 8:40 am

    Spuneti-le la chinezi ca, cresterile mari sunt urmate de scaderi mari…..eu vad numai ca ei cresc….

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Redacţia

Griji străine de pivnițele politicii românești: Reformarea iminentă a Europei și România nucleului dur

Marți, 19 septembrie 2017: cinci ore și jumătate de dezbateri, o temă și trei direcții: -Reforma iminentă a UE: România și „nucleul dur”. Adecvare,...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Cum ar putea arăta Directiva ”anti-dumping social” cu care a venit Macron: Impact mic, o de neînțeles de mare presiune din partea Europei de Vest

Statele membre încearcă să ajungă la un consens, până în luna octombrie, în ceea ce privește propunerile Comisiei Europene de modificare a Directivei europene...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Scenariul 6 de reformă a UE: Mecanismul de asistență pre-aderare la euro – controversele. Supărații Europei

Propunerea-cheie făcută miercuri de președintele Jean Claude Juncker în cadrul discursului său privind Starea Uniunii este cea referitoare la posibila implementare a unui mecanism...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mitul ”echipei tehnice de suport” a Băncii Mondiale pentru autostrada Ploiești – Brașov și necunoscutele finanțării asfaltului politic

”Dividendele se dau acționarilor, nu le-a jefuit nimeni, nu le-a luat nimeni. Vrem să începem niște proiecte foarte mari, să avem un nou început....Citeste mai departe »

Victor Bratu

S-au găsit banii pentru viitoarea rectificare bugetară: Armata a cheltuit doar 8,15 % din bugetul de înzestrare

Situația drepturilor salariale din MApN a fost cea care, oficial, a provocat demisia ministrului Adrian Țuțuianu. Blocați în controversa disponibilităților financiare pentru plata soldelor,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română