Profitul în varianta statului: nici 6 milioane de euro din 278 de companii, vegheate de 220 de angajați ai AAAS

de Victor Bratu | 14.12.2016 .

aaasStarea companiilor moitorizate sau administrate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS)- urmașa fostelor organisme post-comuniste responsabile cu privatizarea- a fost cel mai adesea caracterizată de lipsă de transparență. O atitudine previzibilă dacă privim rezultatele activității sale – potrivit analizei care a făcut obiectul unei interpelări rămase fără răspuns a deputatei PNL Andreea Paul.

Pe pagina web, instituția se descrie ca fiind: ”instituţia românească de referinţă în domeniul administrării/ vânzării acţiunilor statului şi al valorificării creanţelor cu o experienţă de peste 20 de ani”, având în portofoliu 278 de companii la care este acționar majoritar sau minoritar.

Profitul în varianta statului: nici 6 milioane de euro din 278 de entități

Statistica la zi arată însă că nu prea mai există argumente pentru finanțarea publică a acestei entități, sub a cărei autoritate:

  • 18 companii nu și-au depus încă bilanțul pentru anul 2015
  • 123 de companii au înregistrat pierderi în valoare de aproape 250 de milioane de lei, în anul 2015
  • 136 de companii au înregistrat un profit total de aproape 294 de milioane de lei
  • aproape jumătate din excedent este teoretic și nu este niciodată încasat de buget: 20,7 milioane lei sunt reținute de Autoritate drept cheltuieli de funcționare.

Apa aduce cele mai mari profituri

Dintr-un răspuns primit recent de la AAAS de către deputatul PNL Andreea Paul, care a dorit să afle din sursă autorizată să afle care este starea intreprinderilor de stat, câteva concluzii:

  • Cele 278 de companii la care AAAS este acționar au înregistrat în anul 2015 un excedent cumulat de aproape 45 de milioane de lei, în condițiile în care 18 dintre aceste companii nu și-au depus încă bilanțul. Aproape jumătate din acest excedent declarat echivalează cu cheltuielile de funcționare ale AAAS care se ridică la 20,7 milioane lei, în anul 2016, pentru cei 220 de angajați ai săi.
  • Cele mai mari pierderi au fost înregistrate de către companiile Sometra (89,7 milioane lei), Studiourile Media Pro de la Buftea (30,5 milioane lei) și Unita Turism Holding cu sediul la Timișoara (27,3 milioane lei). Pierderile acestor trei companii reprezintă mai mult de jumătate dintre pierderile totale înregistrate, mai precis 59% din companiile la care AAAS este acționar.
  • Cele mai mari profituri au fost înregistrate de companiile Romaqua Group (Borsec) care a înregistrat un profit în anul 2015 de aproape 47 milioane lei, Zaharul (Oradea) cu un profit de 38,6 milioane lei, Cimcomplex Borzești cu un profit de 13 milioane de lei, respectiv Imotrust cu un profit de 8,5 milioane de lei și Ropharma/Iassyfarma care a înregistrat câștiguri de 7,9 milioane lei, în anul 2015. Profiturile primelor 3 companii reprezintă 33% din totalul excedentelor înregistrate.

AAAS: O instituție utilă sub toate regimurile politice

Politicul a găsit mereu variante pentru prezervarea acestei instituții care dă dovadă de eficiență redusă, cu atribuții suprapuse în bună măsură cu cele ale Ministerelor de Economie și de Finanțe.

Autoritatea la care astăzi lucrează 220 de persoane ”cu expertiză în zona juridică, insolvenţă, management şi analiză financiară”, este în fapt urmașa Fondului Proprietății de Stat (1991 – 2000), rebotezat succesiv, între 2000 și 2012: APAPS, AVAB și AVAS.

Starea companiilor moitorizate sau administrate de AAAS, înființată în 2012, a fost cel mai adesea caracterizată de disfuncționalități și politizare excesivă.

Această realitate a făcut obiectul unei interpelări parlamentare cu privire la „situația companiilor de stat”, pe care deputatul PNL Andreea Paul a adresat-o, în 29 noiembrie, către patru instituții cheie ale statului:

  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului
  • Ministerul Economiei
  • Ministerul Energiei

Am convingerea că multe dintre companiile aflate astăzi pe pierdere pot ajunge pe profit prin transparentizarea procedurilor care să nu mai permită infiltrații politice, inclusiv prin eficiența monitorizării indicatorilor de performanță și a remunerației personalului numit în funcții de conducere în cadrul acestor companii de stat. AAAS a ignorat cea de-a treia întrebare pe care am adresat-o în cadrul interpelării: „Care este salariul personalului aflat în funcții de conducere în cadrul acestor companii?”, la care nu am primit un răspuns din partea AAAS. declară cursdeguvernare.ro deputatul Andreea Paul.

Publicat la data de 14.12.2016 .

Un raspuns

  1. EU - 74 - RON
    17.12.2016, 9:14 am

    Interpelaţi-o, un pic, pe Coana ex-PDL-istă despre

    ,,convingerea că multe dintre companiile aflate astăzi pe pierdere pot ajunge pe profit prin transparentizarea procedurilor care să nu mai permită infiltrații politice”

    în cazul Hidroelectrica, Poşta Ro, Oltchim, CFR (toate trei), şa. 2009 – 2012.

    În cazul CEO şi CEH, pe Ponta.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Cum e distorsionată corelația dintre pensie și salariu

Pentru a înțelege mecanismul prin care s-a manifestat nemulțumirea populară față de anumite guvernări și motivația votului dat, este esențială urmărirea corelațiilor și în...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

S-a ajuns și aici: Universitatea de Drept din București renunță la lucrările de licență din cauza industriei plagiatului

Facultatea de Drept din cadrul Universității București renunță la lucrările de licență realizate pentru absolvirea studiilor. Controlul antiplagiat este prea scump (softuri și baze...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Noul proiect pe Justiție: Lupta cu grațierea. Motivul oficial: suprapopularea din închisori. Nimic despre prioritatea recuperării prejudiciilor

UPDATE: 2-CLICK – Draftul horror al noii lupte anticorupție: Grațiere pentru condamnați, amnistie mascată pentru anchetați. O mică listă de beneficiari celebri 1- Klaus...Citeste mai departe »

Marin Pana

Securitatea socială și cheltuielile bugetare după 10 ani în UE

Cheltuielile pentru securitate socială au crescut în cei zece ani de apartenență la UE cu ceva mai mult de două procente din PIB și...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Cum arată, în țara Crivățului, Programul de prevenire a înzăpezirii șoselelor: 0,45% realizare, după ce a fost plimbat 15 ani prin 5 legi

Deși în fiecare iarnă viscolul blochează aceleași tronsoane din infrastructura rutieră, România evită cea mai ieftină și mai eficientă metodă de protecție a șoselelor...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.4973 lei
4.1880 lei
5.2215 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Inaugurarea erei Trump: un discurs pentru neliniștea noastră. S-ar bate oare acest președinte pentru noi?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 20 ianuarie 2017. S-a intrat oficial în era Trump, deschisă de votul americanilor din 8 noiembrie 2016 și făcută posibilă de un...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / De capul nostru sau cu un frate mai mare ?

Radu Crăciun

Stiti, acela de la care poti acumula experienta de viata mult mai repede decat a facut-o el, evitand greselile lui. Acela care te ia...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română