Profitul în varianta statului: nici 6 milioane de euro din 278 de companii, vegheate de 220 de angajați ai AAAS

de Victor Bratu | 14.12.2016 .

aaasStarea companiilor moitorizate sau administrate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS)- urmașa fostelor organisme post-comuniste responsabile cu privatizarea- a fost cel mai adesea caracterizată de lipsă de transparență. O atitudine previzibilă dacă privim rezultatele activității sale – potrivit analizei care a făcut obiectul unei interpelări rămase fără răspuns a deputatei PNL Andreea Paul.

Pe pagina web, instituția se descrie ca fiind: ”instituţia românească de referinţă în domeniul administrării/ vânzării acţiunilor statului şi al valorificării creanţelor cu o experienţă de peste 20 de ani”, având în portofoliu 278 de companii la care este acționar majoritar sau minoritar.

Profitul în varianta statului: nici 6 milioane de euro din 278 de entități

Statistica la zi arată însă că nu prea mai există argumente pentru finanțarea publică a acestei entități, sub a cărei autoritate:

  • 18 companii nu și-au depus încă bilanțul pentru anul 2015
  • 123 de companii au înregistrat pierderi în valoare de aproape 250 de milioane de lei, în anul 2015
  • 136 de companii au înregistrat un profit total de aproape 294 de milioane de lei
  • aproape jumătate din excedent este teoretic și nu este niciodată încasat de buget: 20,7 milioane lei sunt reținute de Autoritate drept cheltuieli de funcționare.

Apa aduce cele mai mari profituri

Dintr-un răspuns primit recent de la AAAS de către deputatul PNL Andreea Paul, care a dorit să afle din sursă autorizată să afle care este starea intreprinderilor de stat, câteva concluzii:

  • Cele 278 de companii la care AAAS este acționar au înregistrat în anul 2015 un excedent cumulat de aproape 45 de milioane de lei, în condițiile în care 18 dintre aceste companii nu și-au depus încă bilanțul. Aproape jumătate din acest excedent declarat echivalează cu cheltuielile de funcționare ale AAAS care se ridică la 20,7 milioane lei, în anul 2016, pentru cei 220 de angajați ai săi.
  • Cele mai mari pierderi au fost înregistrate de către companiile Sometra (89,7 milioane lei), Studiourile Media Pro de la Buftea (30,5 milioane lei) și Unita Turism Holding cu sediul la Timișoara (27,3 milioane lei). Pierderile acestor trei companii reprezintă mai mult de jumătate dintre pierderile totale înregistrate, mai precis 59% din companiile la care AAAS este acționar.
  • Cele mai mari profituri au fost înregistrate de companiile Romaqua Group (Borsec) care a înregistrat un profit în anul 2015 de aproape 47 milioane lei, Zaharul (Oradea) cu un profit de 38,6 milioane lei, Cimcomplex Borzești cu un profit de 13 milioane de lei, respectiv Imotrust cu un profit de 8,5 milioane de lei și Ropharma/Iassyfarma care a înregistrat câștiguri de 7,9 milioane lei, în anul 2015. Profiturile primelor 3 companii reprezintă 33% din totalul excedentelor înregistrate.

AAAS: O instituție utilă sub toate regimurile politice

Politicul a găsit mereu variante pentru prezervarea acestei instituții care dă dovadă de eficiență redusă, cu atribuții suprapuse în bună măsură cu cele ale Ministerelor de Economie și de Finanțe.

Autoritatea la care astăzi lucrează 220 de persoane ”cu expertiză în zona juridică, insolvenţă, management şi analiză financiară”, este în fapt urmașa Fondului Proprietății de Stat (1991 – 2000), rebotezat succesiv, între 2000 și 2012: APAPS, AVAB și AVAS.

Starea companiilor moitorizate sau administrate de AAAS, înființată în 2012, a fost cel mai adesea caracterizată de disfuncționalități și politizare excesivă.

Această realitate a făcut obiectul unei interpelări parlamentare cu privire la „situația companiilor de stat”, pe care deputatul PNL Andreea Paul a adresat-o, în 29 noiembrie, către patru instituții cheie ale statului:

  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului
  • Ministerul Economiei
  • Ministerul Energiei

Am convingerea că multe dintre companiile aflate astăzi pe pierdere pot ajunge pe profit prin transparentizarea procedurilor care să nu mai permită infiltrații politice, inclusiv prin eficiența monitorizării indicatorilor de performanță și a remunerației personalului numit în funcții de conducere în cadrul acestor companii de stat. AAAS a ignorat cea de-a treia întrebare pe care am adresat-o în cadrul interpelării: „Care este salariul personalului aflat în funcții de conducere în cadrul acestor companii?”, la care nu am primit un răspuns din partea AAAS. declară cursdeguvernare.ro deputatul Andreea Paul.

Publicat la data de 14.12.2016 .

Un raspuns

  1. EU - 74 - RON
    17.12.2016, 9:14 am

    Interpelaţi-o, un pic, pe Coana ex-PDL-istă despre

    ,,convingerea că multe dintre companiile aflate astăzi pe pierdere pot ajunge pe profit prin transparentizarea procedurilor care să nu mai permită infiltrații politice”

    în cazul Hidroelectrica, Poşta Ro, Oltchim, CFR (toate trei), şa. 2009 – 2012.

    În cazul CEO şi CEH, pe Ponta.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Sondaj BNR: Băncile vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare în T3 din 2017

Instituțiile de credit vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare mai ales la creditele de consum pentru populație, în trimestrul 3 al acestui an...Citeste mai departe »

Marin Pana

Deficitul comercial – în creştere de peste 50% de la un trimestru la altul: Fenomene, consecințe

Deficitul comercial pe al doilea trimestru din 2017 a fost de 3.520,7 milioane euro, potrivit datelor comunicate de INS, ce arată o creştere spectaculoasă...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România – cea mai mică rată de recuperare a creditelor de la firmele în insolvență. Lacunele legii devin obstacole ale creditării

Ușurința cu care firmele apelează la metoda insolvenței este unul dintre obstacolele structurale care stau în fața creșterii mai accelerate a creditării, potrivit analizei...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BNR: Capacitățile de producție sunt folosite la maximum, dar nu se investește în altele noi

Gradul de utilizare a capacităților de producție din România „depășește media pe termen lung în majoritatea grupelor industriale”. Totodată, exporturile de bunuri și servicii...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Comisia Europeană – set de soluții pentru evaziunea TVA. Nicio recomandare nu se refera la Split TVA. În Polonia s-a introdus opțional

Chiar în perioada în care guvernul pregătește mecanismul Split TVA, Comisia Europeană a elaborat un studiu cu recomandări concrete prin care Statul Român poate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română