sâmbătă

27 aprilie, 2024

12 noiembrie, 2017

Băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în implementarea directivei privind serviciile de plată (Payment Services Directive, PSD2), portivit unui sondaj Deloitte România și Reff & Asociații.

Directiva PSD2 va intra în vigoare anul viitor și „va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plățile online și piața serviciilor de informaţii cu privire la conturi se vor deschide pentru noii actori ai acestei piețe”, spune un comunicat Deloitte.

Directiva serviciilor de plată

Directiva va pune, practic, capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deținut asupra conturilor consumatorilor și asupra tranzacțiilor privind plățile, dar băncile sunt ezitante nu din acest motiv, ci mai ales pentru că România domină plățile în numerar, potrivit sondajului citat.


„Sondajul nostru a evidențiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în ce privește implementarea PSD2”. (…) O altă cauză a întârzierii „ar putea fi lipsa de claritate în ce privește cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel național”, a spus Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc și reglementare Deloitte România.

În ciuda întârzierii, „credem că directiva va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani”, adaugă oficialul Deloitte.

Băncile vor fi obligate să-și deschidă platformele pentru a permite terților accesul la date până acum privilegiate și a le permite inițierea de plăți în numele consumatorilor, prin intermediul așa-numitelor API (interfeţe către aplicaţiile interne).

Concluziile sondajului

Deloitte și Reff & Asociații, societatea de avocați care reprezintă Deloitte Legal în România au extras următoarele concluzii ale somndajului:

  • În linie cu tendințele europene, instituțiile de credit din România privesc PSD2 ca pe o oportunitate, chiar dacă cu mai puțin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăți în numerar
  • Industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD2 comparativ cu Vestul Europei și cu țările mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est (Polonia, Cehia), având în vedere că peste 50% din respondenții din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/implementare incipientă. În opinia noastră, acest lucru poate fi explicat și prin întârzierea transpunerii PSD2 în legislația națională.
  • În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcționează în două viteze.
  • Din perspectivă strategică, cu toate că o mare parte a respondenților a întocmit o evaluare privind impactul PSD2 asupra activității instituției de credit, marea majoritatea a băncilor din România nu și-au cristalizat incă un model de afaceri în lumina noilor reglementări.
  • În ceea ce privește impactul PSD2 asupra veniturilor, instituțiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau ușor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu și-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susțin faptul că până acum PSD2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare.
  • Băncile românești percep companiile fintech consacrate, băncile de top, precum și noile bănci digitale interesate de piața locală drept principala amenințare competitivă pe care o aduce PSD2. Explicația acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piața serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum și o cultură a conformității.
  • În ce privește orizontul de timp în care PSD 2 va impacta piața bancară din România, similar tendinței din UE, majoritatea consideră că PSD2 va genera o competiție semnificativă în următorii doi-trei ani.
  • Cu privire la provocările aduse de PSD 2, piața locală este mai preocupată de securitate decât de asigurarea unei experiențe facile utilizatorului. Majoritatea respondeților din România și-au exprimat următoarele preocupări:
    • Consimțământul utilizatorul și autentificarea terților, precum și securitatea;
    • Asigurarea conectivității noilor tehnologii cu sistemele back-end (30% din respondenți și-au declarat preocuparea în legătură cu acest subiect);
    • Construirea unei infrastructuri API (interfeţe către aplicaţiile interne) (30% din respondenți s-au declarat preocupați);
    • Alocarea răspunderii în cadrul noului sistem ce permite accesul terților la datele bancare ale clienților.

Sondajul a fost o inițiativă mai largă a Deloitte, derulându-se în 18 țări din Europa, în 115 birouri Deloitte. Majoritatea instituțiilor de credit abordate au fost bănci cu focus predominant în retail, un număr limitat fiind centrate pe zona corporativă sau instituțională. Rolurile respondenților au variat, cele mai frecvente poziții fiind acelea de coordonatori (heads of) ai unor linii de business, dar și coordonatori ai programelor PSD 2 și project manageri.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: